„Niciunul dintre operatorii economici nu a putut fi tras la răspundere pentru intenţia de a fura consumatorii”, a transmis Horia Constantinescu, în conferinţa „Reconectarea încrederii între consumatori, instituţii şi operatori – ieşirea din criza facturilor”, organizată de Antena 3.
„Faptul că unele dintre norme şi unele dintre aplicaţiile lor nu au putut ţine pasul cu aşteptările consumatorilor cred că au fost unele dintre elementele importante ale disfuncţionalităţii pieţei. Este adevărat că au fost cazuri în care mare parte a consumatorilor au fost şocaţi primind facturi cu mult mai mult faţă de ceea ce aceştia erau obişnuiţi”, a adăugat acesta.
Potrivit sursei citate, de la finalul anului trecut, ANPC a început o discuţie cu furnizorii. „Aveam să aflu că mare parte dintre facturile emise greşit deja fuseseră recalculate şi am stabilit să deschidem un canal de comunicare mult mai direct, pentru a fi siguri că lucrurile acestea îşi vor urma cursul normal”, a susţinut Constantinescu.
Trebuie să dezamorsăm piaţa de această tensiune artificial creată. Consumatorii să înţeleagă că suntem autorităţi care veghează să nu fie furaţi, cum s-a transmis, să transmitem consumatorilor că recalcularea se va face nu doar datorită supravegherii autorităţilor, ANRE şi ANPC, ci în primul rând că nu este o rea intenţie a marii majorităţi a furnizorilor de utilităţi. Evoluţia preţurilor nu ţine de aceştia. Majoritatea facturilor, în afară de ajutorul plafonării şi compensării, vor avea valori mai mari decât erau aceştia obişnuiţi până acum. Nu înseamnă că cineva fură, ci că aşa a evoluat piaţa.
Horia Constantinescu:
Pe 2 februarie, secretarul de stat în Ministerul Energiei, Dan Dragoş Drăgan, a anunţat că în urma controalelor efectuate la furnizorii de energie s-au constatat peste 450.000 de facturi greşite, cărora li se adaugă peste 89.000 la gaze.
În urmă cu câteva săptămâni, ministrul energiei, Virgil Popescu, a afirmat că vinovaţi pentru facturile uriaşe sunt furnizorii, pe care i-a numit „hoţi”.
„Cum să plătim o factură la un hoţ? Încercăm întâi de bunăvoie cu hoţul, între ghilimele, să spunem aşa. Dacă nu aplică legea, e clar că face o infracţiune, nepunerea în practică a unei legi este o infracţiune, chiar dacă legea nu are o sancţiune, există corecţii prin celelalte legi. Nu plătim, încercăm să vorbim, dacă nu, reclamaţie directă către Protecţia Consumatorului”, a spus Popescu, pe 11 ianuarie, într-o emisiune la Realitatea Plus.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro