Şi misteriosul avion de vânătoare F-22 vine în Europa de Est
În zonă vor fi trimise de NATO şi avioanele multirol F-22 cu tehnologie stealth, care fac parte din categoria avioanelor invizibile (nedetectabile de radar).
Superioritatea acestora constă în faptul că pot intercepta semnale inamice, pot folosi arme electronice şi executa misiuni de luptă aer-aer/ aer-sol, constituind componenta critică a forţelor aeriene tactice americane.
Departamentul de Apărare al SUA şi Congresul american au interzis producerea avioanelor multirol F-22 încă din 2009, ca urmare a costurilor ridicate – 300 de milioane de dolari bucata – şi a lipsei misiunilor aer-aer. De asemenea, exportul acestui avion a fost interzis cu desăvârşire, pentru a se proteja secretul tehnologic.
După oprirea liniei de producţie a avioanelor “invizibile” F-22 Raptor, americanii au dezvoltat proiectul F-35, mai ieftin (150 de milioane de dolari), tot invizibil şi pretabil la export, deoarece nu are înglobată partea secretă a tehnologiei F-22.
«Vor încerca să ia înapoi Balcanii şi Marea Neagră»
“Rusia este determinată în a începe o ofensivă militară. Scenariul războiului total trebuie privit ca o ultimă carte pe care o poate juca Rusia, dar numai în contextul unei escaladări grosso modo a acţiunilor Occidentului”, este de părere Sebastian Sârbu.
Un alt analist militar, Silviu Crăescu, merge chiar mai departe: “Ruşii se simt acum încolţiţi. Vor încerca să ia înapoi Balcanii şi Marea Neagră, nu au altă soluţie. Acest lucru trebuie să se întâmple pentru ei în maximum 6 ani. Altfel, vor dispărea ca mare putere mondială”.
Ţara noastră, protejată de două tipuri de tancuri: Abrams american şi TR-85M1
La categoria blindate, NATO a adus tancul american Abrams, care va lupta alături de cel românesc, TR-85M1. Pot ele face faţă celor ruseşti? Cele mai bune şcoli de blindate din lume sunt cele ale Germaniei şi Rusiei, sunt de părere specialiştii…
Oficial, cele mai moderne tancuri sunt M1 Abrams (SUA), Challanger (Anglia), Leclerc (Franţa), Leopard (Germania), Merkava (Israel) şi T-90 (Rusia). Pe lângă ele s-a strecurat nu demult şi TR-85M1, tancul românesc. Ca preţuri, diferenţa este destul de mare între aparatele occidentale – M1 Abrams, de pildă, costă 5,4 milioane de dolari, iar englezescul Challenger, 4,2 milioane de dolari – şi cele ruseşti de aceeaşi generaţie, adică T-90, al căror preţ ajunge la jumătate: 2,8 milioane de dolari.
La acest capitol, TR-85M1 românesc, în varianta cu un motor mai puternic decât cel clasic, de 860 de cai, este imbatabil, la preţul de 1,5 milioane de dolari bucata. Istoria lui TR- 85M1 e simplă: în 1997, tancul românesc TR- 85 a intrat în modernizări şi, printr-o colaborare românofranco- israeliană, a ieşit un tanc la standardele actuale ale NATO.
TR-85M1 poate trage cu o cadenţă de 7 lovituri pe minut, dacă stă pe loc, şi 4 lovituri pe minut în mers. Împotriva tancurilor inamice foloseşte proiectile ce pot perfora un blindaj gros de o jumătate de metru. Are un tun de calibrul 100 mm şi poate lovi ţinte prin ochire directă la 6 km sau prin conducerea indirectă a focului, pe coordonate transmise de cercetaşi, la distanţa de 14,6 km. Un alt avantaj al tancului românesc este şi preţul de întreţinere foarte mic.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro