Mai exact, „călătoriile din România către și dinspre celelalte state membre Schengen vor fi similare unei călătorii în interiorul țării”, spun polițiștii de frontieră.
Cuprins:
Punctele de trecere a frontierei care vor dispărea
La granița dintre România și Bulgaria va fi eliminat controlul documentelor în 21 de puncte de trecere a frontierei, de la 1 ianuarie 2025, când cele două țări aderă la Spațiul Schengen și cu frontierele terestre. Concret:
- în 11 puncte de trecere a frontierei cu specific rutier: Giurgiu, Vama Veche, Ostrov, Negru Vodă, Lipnița, Dobromir, Bechet, Calafat, Călărași, Zimnicea și Turnu Măgurele.
- în 3 cu specific feroviar: Giurgiu, Negru Vodă și Calafat.
- în 7 cu specific portuar: Călărași, Oltenița, Giurgiu, Zimnicea, Turnu Măgurele, Corabia și Bechet.
La frontiera din România și Ungaria va fi eliminat controlul în:
- 12 puncte de trecere a frontierei cu specific rutier: Nădlac, Nădlac II, Turnu, Vărsând, Salonta, Borş, Borş II, Valea lui Mihai, Săcuieni, Peţea, Urziceni şi Cenad;
- 5 cu specific feroviar: Cărei, Curtici, Salonta, Episcopia Bihor şi Valea lui Mihai.
De altfel, va fi eliminat controlul și în două puncte de pe Dunărea interioară, cu specific portuar: Cernavodă şi Brăila.
„Acest lucru este valabil pentru toate persoanele, indiferent de cetăţenie, şi pentru toate categoriile de mijloace de transport, fie că vorbim despre turisme, autocare, microbuze, camioane, ambarcaţiuni sau trenuri”, precizează polițiștii.
Controale aleatorii
Cu toate acestea, persoanele care vor să călătorească într-un alt stat trebuie să dețină un document de călătorie valabil, pașaport sau carte de identitate.
Asta pentru că polițiștii de frontieră români, la fel ca și cei din alte state membre ale Spațiului Schengen, vor putea efectua „controale aleatorii şi nesistematice pe căile de comunicaţie de la frontiera internă sau în diverse noduri rutiere, în limita celor 30 de km de la linia de frontieră în interior, care reprezintă zona de competenţă, împreună cu colegii de la Poliţie, Jandarmerie, Imigrări sau alte structuri”, arată documentul citat.
Acțiunile polițienești vor fi bazate pe analize de risc sau informații despre posibile fapte ilegale, având ca scop prevenirea și combaterea acestora.
Patrulele mixte vor utiliza dispozitive mobile cu aplicația eDAC pentru verificări rapide, permițând călătorilor fără probleme să își continue drumul. În caz de nereguli, se aplică măsuri legale.
Pentru statele din afara Spațiului Schengen, verificarea documentelor rămâne neschimbată, efectuându-se la cabinele din punctele de frontieră.
Ce se întâmplă cu vameșii
De la 1 ianuarie 2025, România aderă la Spațiul Schengen, eliminând controalele la frontierele interne cu Ungaria și Bulgaria, ceea ce implică închiderea a 39 de puncte de trecere a frontierei.
Personalul de control din aceste puncte va fi redistribuit.
„Personalul implicat în activităţile de control până acum în aceste 39 de puncte de frontieră va fi redistribuit, cu respectarea condiţiilor şi procedurii aplicabile fiecărei categorii de personal”, a explicat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, într-o conferinţă de presă susţinută la Palatul Victoria.
Guvernul a adoptat măsuri organizatorice necesare și a abrogat actele normative care reglementau aceste puncte de trecere, potrivit Agerpres.
„Regândirea dispozitivului și măsurile de ordin logistic au ca scop protecția cetățenilor, precum și folosirea judicioasă a resursei umane.
Poliția de Frontieră Română este pregătită, din toate punctele de vedere – organizatoric, logistic și uman, pentru integrarea în Spațiul Schengen pe cale terestră începând cu data de 1 ianuarie 2025.”, se menționează în comunicatul de presă al IGPF.
Cele mai tranzitate puncte de trecere a frontierei
În 2024, frontierele interne ale României au fost tranzitate zilnic de aproximativ 110.000 persoane și 33.000 de vehicule, inclusiv 7.300 camioane.
Cele mai aglomerate puncte de trecere sunt:
- Nădlac II (frontiera cu Ungaria): 9.500 persoane, 4.870 vehicule (din care peste 2.500 camioane) pe zi.
- Giurgiu-Ruse (frontiera cu Bulgaria): 10.500 persoane, 5.000 vehicule (inclusiv 2.400 camioane) pe zi.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
cbanoiu • 30.12.2024, 22:40
Pacat! De ce sa-i repartizeze in alta parte? Era o buna ocazie sa scapam de cateva mii de bugetari! Cel mult sa-i mute la Penitenciare ca acolo se vaita ca nu au oameni.