Karin Simonsen, în vârstă de 52 de ani, a făcut pasul către mobilitatea electrică în decembrie 2023, alegând modelul Fisker Ocean Sport pentru caracterul său eco și designul modern. Însă visul ei electric s-a transformat rapid într-un coșmar plin de probleme tehnice.
Cuprins:
Probleme software de la început
Încă din momentul în care a ridicat mașina de la magazinul Fisker Lounge din Westfield Londra, au apărut primele semne de întrebare: mașina nu a recunoscut cheia și nu a pornit. Cu toate acestea, entuziasmul unui vehicul nou a învins instinctul, iar Karin a plecat cu SUV-ul acasă.
„De atunci, a fost un adevărat dezastru. Totul a fost o înlănțuire de probleme – de la defecte de software la erori de frânare”, spune ea, potrivit sursei citate.
Defecțiunile frecvente ale sistemului software au afectat funcții esențiale: climatizare defectă, senzori de siguranță inactivi și pierderi bruște ale frânării. Tehnicienii trimiteau constant actualizări software, dar problemele persistau.
Mașina nu a mai pornit deloc
După luni de frustrări, Simonsen a solicitat returnarea vehiculului în baza garanției. Dar în iunie 2024, când compania a trimis o platformă să ridice SUV-ul, acesta nu a mai pornit deloc. Bateria de 12 volți fusese dezactivată de tehnicieni, deoarece alarma pornea constant – rezultatul: un vehicul complet imobilizat, ce nici măcar nu mai putea fi deschis.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_a17561bdb52e685712bcc4e760afaedf.jpg)
„În acea zi nu au putut urca mașina pe trailer – nu mai intra în drive. De atunci, a rămas acolo, nemișcată, în fața casei mele”, a spus Karin.
Falimentul Fisker lasă clienții în aer
Câteva zile mai târziu, Fisker Inc. a declarat faliment în SUA, ceea ce a atras și închiderea operațiunilor din Marea Britanie. Subsidiara britanică, Fisker (GB) Ltd, a depus cerere de dizolvare pe 23 iulie, fără a desemna un administrator. Insolvency Service din Londra se ocupă acum de lichidarea activelor, dar viitorul clienților, inclusiv al doamnei Simonsen, este incert.
Deși firma aprobase returnarea mașinii și urma să îi restituie banii, procedura a fost întreruptă brusc. Acum nu mai are cui să se adreseze, iar SUV-ul rămâne o „amintire” costisitoare de 42.000 de lire sterline (aproximativ 49.000 de euro) în fața casei.
„Am o mașină frumoasă, dar e inutilă”
„Este un coșmar. Mașina mea e acum o bucată de fier care nu merge, nu se mișcă, nu poate fi deschisă. E doar un ornament de grădină”, a spus Karin, vizibil exasperată. A încercat să depună cerere ca creditor în procedura de insolvență din SUA, dar a fost respinsă.
Karin a păstrat mașina ei diesel veche, pe care intenționa să o vândă după ce a cumpărat Fiskerul. Acum, aceasta a devenit salvarea sa.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_1d10507cf469a7542e65b70ef7cdefa0.jpg)
„Mi-a ajuns. Nu voi mai trece la electric. M-a dezamăgit total. Mă întorc la motorina mea – cel puțin funcționează”, a mai spus Karin.
Istoria repetată a eșecurilor Fisker
Nu este prima dată când o companie fondată de designerul danez Henrik Fisker eșuează. Prima sa firmă, Fisker Automotive, a intrat în faliment în 2013 după probleme serioase de producție și costuri necontrolate. A urmat Fisker Inc, fondată în 2016, cu ambiții mari: SUV-uri, pickup-uri, chiar un „Popemobil” pentru Papa Francisc.
Mii de vehicule Ocean au fost produse, însă multe au fost afectate de defecțiuni majore. În UK, unele au fost abandonate de dealeri, iar peste 50 de exemplare urmează să fie vândute la licitație la prețuri mult sub cel recomandat.
Între timp, Henrik Fisker a dispărut din spațiul public, ultima sa postare pe LinkedIn datând din decembrie 2023, în care respingea zvonurile despre colapsul companiei.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_5037798a68d9c87004648d2e45b7e1c9.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_ec619b7effb70ca7728c0dd91344db17.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_41899ccee95ceec37ec5184b2a94f9f6.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_2bfe52063f17379bcdc742dfbcacc18c.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_0a761f1e60c41b52967d3d0212739f80.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_90d890dfdd40eb48db4a76462651ce95.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_6f412cc0e261b245350b64ef3978fd82.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_78660d983aee5c0b88b61adff7e07932.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_b3923b2fe4fba492138eb070d413449e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_901ed139de9893336a1f50311023694b.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d2b71152b51ea46aa735217d28841a5b.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/233_8c688642b120dfed3a4e06a2005f6198.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/115_e70dcd5f3717b35bc290066cf7e5e726.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_aa2aec30fc1061c9f5d62a6c1d1659db.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/172_4b58b2ade062168649b669a84b779f82.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/172_c8ec512b0623550765e8269faa4e47ce.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_84c5fec8c9db6cc3598f49f2ec63eb80.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_459241b55b06c0aea699beabb5e8102e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_1309ad836f2511cdbfad2c8078752fcf.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_500b66dc01107d68915ca3c6d59b1a11.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_fc0cd14b920a23e9798d441c264fa847.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_78d7be5af4994920dc05209c0530a213.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/254_86c570869973ed7a88fdcc6b9ca85b75.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_9d50d06670e4296f73a274e3b53cae5c.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/255_39e32c41a3d6e31690385ac2c32284b3.png)
Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.