De Sorin Golea, Bogdan Coroamă,

Ștefan Căpățînă (52 de ani) s-a angajat la Metrorex în 1983, ca mecanic de întreținere, iar în 1989 a devenit mecanic de tren metrou, adică, în termeni populari, conductor de garnitură de metrou. Are tradiție în familie: tatăl său a fost mecanic de locomotivă CFR.

Pentru a ajunge în cabină, un om trebuie să fie în primul rând sănătos tun la trup și la minte. Apoi trebuie să faci școala de mecanici de locomotivă, de unde unii se specializează pe trenuri CFR, alții pe metrou – tot un tren, dar subteran.

Mai departe, poți deveni mecanic de metrou însoțitor sau ajutor, la început (Metrorex are șapte mecanici însoțitori femei), iar după un anumit stagiu ajungi mecanic ”plin”, adică conduci singur, dacă aptitudinile te recomandă. De fiecare dată când ajunge la locul de muncă, un mecanic de metrou este testat cu fiola pentru alcoolemie și i se ia tensiunea. Orice neregulă îl trimite pe tușă, adică este declarat inapt și reținut la bază.

”Când vezi că unul face un gest special, îți dai seama că ceva nu este în regulă”

Spre deosebire de ceilalți mecanici, Ștefan are o aptitudine în plus: simte când un călător de pe peron vrea să i se arunce în fața trenului.

”Vedeți cum stau aici călătorii, când vezi că unul face un gest special, este agitat și depășește linia de protecție, încearcă să își ia avânt, îți dai seama că ceva nu este în regulă. Sunt mulți care doar se joacă, fac glume proaste, dar cei care se gândesc la suicid sunt mai nervoși, se citește pe fața lor că ceva nu este înregulă. Nu mă întrebați de unde știu, doar știu și gata”, ne-a spus mecanicul-salvator.


EXCLUSIV. Autobuzele din Constanța fac tramvaiele din București să pară limuzine. Despre veselia unora, disperarea altora și știința de a fi nesimțit


Ștefan ne-a explicat tehnica suicidului la metrou: cei mai mulți se aruncă la început de stație, unde viteza trenului este de 50 – 60 de kilometri pe oră. Acolo șansele de a fi evitați sunt minime. Cu toate acestea, Ștefan Căpățînă a reușit să le scape viața celor șase sinucigași care i-au sărit în față, bărbați și femei. Cu patru dintre ei a reușit să vorbească și să îi întrebe de ce au recurs la acest gest, iar răspunsurile au fost la fel, spre uimirea mecanicului de metrou: decepții în dragoste.

”Prima dată s-a întâmplat la intrare în stația Eroilor, unde intri cu limitare de viteză, 30 de kilometri la oră, dar nu vezi nimic. O femeie a sărit dar am frânat și am apucat să evit persoana respectivă. A căzut sub placa de beton, cumva între șine și platforma peronului. A fost salvată, a ieșit afară, plângea că a fost înșelată de soț. Alt caz, în stația Ștefan cel Mare, la 8.00 dimineața, un tânăr de 26 de ani, agitat, se pregătea să se arunce în fața trenului. Am observat la timp și am oprit. L-am salvat. Era conștient când l-am scos de pe linie împreună cu salvatorii. Era supărat pe mine că nu l-am omorât. Mi-a spus din ce cauză a făcut gestul acesta: eșec în dragoste. Măi, băiatule, e țara plină de fete frumoase, i-am spus, dar el o ținea pe a lui.

Imediat după ce l-am salvat m-a sunat soția de acasă, mi-a spus la telefon: Ștefane, ai auzit ce s-a întâmplat? Eu: ce s-a întâmplat? Un tânăr s-a aruncat etc. Eu nu i-am spus toată tărășenia, pentru că se panichează, este emotivă. Abia după trei ziele i-am spus ce s-a întâmplat. Ulterior, m-am întâlnit cu acel tânăr și mi-a mulțumit că a fost salvat. Atunci am fost chemat la minister să fiu premiat pentru doamnele și domnii care se aruncă în fața trenului din dragoste și pe care i-am salvat”, a povestit mecanicul salvator de îndrăgostiți sincucigași.

Mi-am abandonat soacra pe peron, fără să vreau

Cum se vede mulțimea de călători din cabina mecanicului? În general supărată, nemulțumită, în special la orele de vârf.

”Călătorii mai țipă la mine, sunt supărați pe neajunsurile cotidiene, vin supărați și de la locul de muncă, îmi mai arată ceasul, că a trecut prea mult de la ultimul tren, dar îmi văd de treabă, trebuie să fii atent la drum. Când ai urcat în cabină, trebuie să lași în urmă toate gândurile de acasă sau de aiurea. Răspunzi de călători”.

Călătorul este întotdeauna nemulțumit, plătește pentru călătorie și vrea confort maxim. Pentru Ștefan Căpățînă au existat și momente când și-au exprimat nemulțumirea chiar membrii familiei. Iar când cel nemulțumit este chiar soacra, atunci… ”La un moment dat mi-am abandonat, fără să vreau, soacra pe peron. Am intrat în stație și m-am uitat la panouri și la oglindă. Când am deschis ușile pentru călători, socra mea, care venea spre tren, dar era un pic mai departe, a crezut că o văd și a încetinit, și-a zis că o să o aștept. Dar eu eram atent la altceva, am închis ușile și am plecat. Până în ziua de astăzi îmi amintește de întâmplare, nu mă crede că… mi-am abandonat soacra pe peron fără să vreau”.

Străbate lunar distanța București-Bruxelles și retur în subteran

Un mecanic de metrou străbate lunar aproximativ 5.000 de kilometri în subteran. Asta însemană că în 27 de ani și șase luni, Ștefan Căpățînă a străbătut 1.050.000 de kilometri, adică de 82,3 ori circumferința Pământului. ”Ne ajută foarte mult pilotul automat. Sunt trenuri inteligente care nu ne lasă să greșim. Au în memorie toate rutele, toate restricțiile de viteză, toate informațiile din galeriile de metrou. Este ca la avioane. Dacă intru cu viteză prea mare în stație, de exemplu, trenul te avertizează, vizual și acustic, apoi oprește singur acolo unde trebuie, indiferent de voința ta”, ne-a explicat Ștefan Căpățînă.


EXCLUSIV / E oficial! A început urmărirea penală împotriva polițistului care l-a altoit pe Boureanu