O echipă a revistei a venit special în România pentru a vizita Transfăgărășanul, dar și cel mai lung tunel rutier din România, de 887 metri, situat la cea mai mare altitudine din ţară: 2.045 metri. Materialul amplu care „merge în căutarea perfecțiunii” a fost realizat de jurnaliștii britanici și a fost publicat la 45 de ani de la inaugurarea acestuia. Acesta ține coperta de octombrie a revistei!
Urșii, câinii și vampirii
„Cel mai frumos drum din lume” este titlul de deschidere al reportajului realizat de Felix Lowe și fotoreporterul Alex Duffill.
„Spune-i oricărui ciclist pasionat că mergi la o plimbare în România și te vor avertiza în privința maidanezilor! Dar odată ajunși pe Transfăgărașan nu trebuie să vă feriți de câini. Sunt în România de mai puțin de o jumătate de zi și deja am văzut doi urși.
Din cei aproximativ 200.000 de urși bruni din întreaga lume, peste 6.000 trăiesc aici. Prin pădurea densă pe care o parcurg astăzi, în sus și peste Fărăgaș, cei mai înalți munți ai Carpaților Meridionali, merg într-un ritm lent, cu 40 de kilometri pe oră. Am de ce să-mi fac griji. De vampiri, de câini și de cei 6.000 de urși!
Felix Lowe, jurnalist britanic
Aseară am văzut un urs care a făcut ravagii în gunoaiele aflate la câțiva metri distanță de parcarea hotelului. Ghidul meu local, Silviu, mă asigură că rar se văd pe timpul zilei”, este începutul reportajului din „Cyclist”.
L-a impresionat și pe Jeremy Clarkson
Felix Lowe își petrece întreaga călătorie, la început de iulie, alături de ghidul, Silviu. „Clienții mei îmi spun că drumul este la fel de bun sau chiar mai bun decât oricare altă urcare pe care au făcut-o până acum”, spune românul.
Drumul a fost prezentat și în celebra revistă Top Gear în 2009, când Jeremy Clarkson a avut doar cuvinte de laudă despre Transfăgărășan. „Acesta este cel mai bun drum din lume! România îți mulțumim că ai acest drum. Putem să rămânem aici pentru totdeauna?”, spunea Clarkson.
16 pagini despre frumusețea Carpaților
Jurnalistul britanic continuă dezvăluirile din incursiunea prin țara noastră: „Mirosul Carpaților e unul specific. Un amestec de pini, mușchi și un izvor de munte. Ajungem în cătunul Căpățânenii Pământeni. Aici ruinele falnice ale Castelului Poenari sunt accesibile doar prin cele 1.480 de scări abrupte de beton. A fost reședința lui Vlad Țepeș, presupusa inspirație a contelui Dracula!”.
Felix Lowe e cucerit de ceea ce vede. „Suntem de 30 de kilometri în cursă, iar după o serie de tuneluri ieșim pe drumul din jurul barajului Vidraru. Barajul a fost construit înainte ca dictatorul comunist Nicolae Ceaușescu să ajungă la putere. Însă, Ceaușescu și-a pus forțele militare să lucreze timp de cinci ani la construirea Transfăgărășanului. Câmpurile de porumb suflă în briză, iar plimbarea noastră e plină de emoții. Sunt nevoit să fiu de acord cu Clarkson!”, e relatarea lui Lowe, care se întinde pe 16 pagini.
În cei 5 ani în care s-a lucrat s-au dislocat circa 3 milioane de tone de rocă, s-au făcut 830 de lucrări transversale şi 290.000 de metri cubi de zidărie. Pentru realizarea tunelului Capra – Bâlea, cel mai lung din România, au fost escavaţi peste 41.000 metri cubi de rocă.
Pentru cel mai spectaculos traseu din țară, Transfăgărășan, s-au folosit:
- 3 milioane de tone de rocă ce au fost dislocate- 20 de tone de dinamită
- 50 tone de confecții metalice
- 89 tone oțel beton
- 129 tone plase sudate
- 740 lămpi pentru iluminat
- 830 de lucrări transversale
- 1.750 m liniari tuburi confecționate din beton
- 3.000 tone cribluri
- 3,573 tone de ciment
- 4.100 m liniari țeavă
- 6.000 m cubi pietriș
- 6.900 m cubi nisip
- 14.200 m pătrați cofraje
- 24.000 de ancore
- 41.000 de metri cubi rocă au fost escavați pentru construcția tunelului Capra-Bâlea
- 290.000 de metri cubi de material pentru zidărie