Cuprins:
Noile rute internaționale
Apostolos Tzitzikostas, noul comisar european pentru transport durabil și turism, a declarat că conectarea orașelor europene prin trenuri de mare viteză este „o prioritate de top”. El s-a angajat să prezinte un proiect de regulament pentru un sistem digital unic de rezervare și emitere de bilete pentru căile ferate europene până la sfârșitul primului său an în funcție.
Conform Comunității Companiilor Europene de Cale Ferată și Infrastructură, traficul feroviar transfrontalier de pasageri în Europa a crescut cu 7% în 2024 față de 2023. Traficul feroviar de pasageri în interiorul țărilor individuale a crescut cu aproximativ 3%.
Victor Thévenet, manager de politici feroviare la Transport and Environment, a descris posibilitatea unui sistem unic de rezervare și emitere de bilete drept „marele subiect de pe agenda anului 2025”.
„Cu un singur bilet, veți putea cumpăra o călătorie care leagă diferiți operatori feroviari și veți fi sigur că drepturile dumneavoastră de pasager sunt protejate dacă ceva merge prost în timpul călătoriei”, a spus Thévenet, potrivit New York Times.
Călătorii se pot bucura de noi servicii
În decembrie a fost lansată o legătură directă de zi între Paris și Berlin, cu o durată de aproximativ opt ore. Biletele pentru această rută, care include opriri la Strasbourg, Karlsruhe și Frankfurt, încep de la 60 de euro.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_17180fc5d48413c0cf07b95cf6f5bea5.jpg)
Parisul va beneficia în curând de alte servicii noi, în special pe măsură ce operatorul feroviar italian Trenitalia își mărește prezența pe piața franceză.
Trenitalia și S.N.C.F., compania națională de căi ferate a Franței, vor redeschide servicii concurente între Paris și Milano în această primăvară.
Operatorul spaniol Renfe face, de asemenea, incursiuni în Franța. Compania a anunțat că va începe în curând să opereze un serviciu de mare viteză între Barcelona și Toulouse.
Concurență pe Canalul Mânecii
Concurența se intensifică pe una dintre cele mai emblematice rute feroviare din Europa: linia care trece pe sub Canalul Mânecii.
Călătorii care speră să meargă cu trenul între Londra și continent ar putea avea în viitor opțiunea de a călători cu un alt operator feroviar decât Eurostar, deși nu înainte de 2029.
Eurostar, care a avut monopol pe ruta trans-Canal din 1994, se confruntă cu o cerere puternică. În 2024, operatorul a transportat 19,5 milioane de pasageri pe întreaga sa rețea, o creștere de peste 5% față de anul precedent.
Concurenții se aliniază la start. Cei doi din față sunt Virgin Trains, parte a Virgin Group, fondat de Richard Branson, și Evolyn, un nou operator condus de familia spaniolă Cosmen.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_3ad67eec8ae6778905d3c7d828e70046.jpg)
Phil Whittingham, directorul general al Virgin Trains, a declarat că compania se așteaptă să încheie un acord pentru 12 trenuri de mare viteză în prima jumătate a acestui an.
Richard Bowker, fost președinte al Autorității Strategice Feroviare din Marea Britanie, a declarat că „de data aceasta pare diferit” în ceea ce privește provocările la adresa Eurostar.
„Este interesant”, a spus el. „Sugerează creștere, mai multe oportunități de călătorie și, potențial, oferte mai bune pentru consumatori”.
Perspective pentru transportul feroviar internațional
Pe măsură ce rețeaua feroviară europeană continuă să se extindă și să se modernizeze, călătorii vor beneficia de mai multe opțiuni și, potențial, de prețuri mai competitive.
Inițiativele Comisiei Europene pentru un sistem de rezervare unificat ar putea face călătoriile cu trenul mai accesibile și mai eficiente.
Cu noi rute de mare viteză în dezvoltare și reînvierea trenurilor de noapte, călătoriile cu trenul în Europa par să aibă un viitor promițător.
Aceste evoluții nu numai că oferă alternative mai durabile la zborurile pe distanțe scurte, dar contribuie și la consolidarea legăturilor dintre țările europene.
Pe măsură ce concurența crește pe rutele populare, precum cea trans-Canal, călătorii ar putea beneficia de servicii îmbunătățite și prețuri mai accesibile. Totuși, rămâne de văzut cum vor gestiona operatorii provocările legate de infrastructură și reglementări.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_6069991af2c701cdf6582bdd8f3bbb1a.jpg)
În ansamblu, expansiunea și modernizarea rețelei feroviare europene reprezintă un pas important către un sistem de transport mai durabil și mai integrat în întreaga Europă.

iugavirgil • 12.02.2025, 08:11
interesant articolul , dar din pacate nu este valail pentru romania deocamdata . poate in 10 ani sa ne cuplam si noi la acest program
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_a25ef83be6cf74a4c636b5a407f5e198.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_c22d5bbdea50c385ca5dcfa1eee92313.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_e9a51afda4df509f16aed1a2a534a94b.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_23436f60d6054fb4c83902b67bcf503a.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_3c5512c58c05c0c282e31a8624161e6f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_86bccd2302218e49851da2ca3d74b937.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_b9271f793a7eb01eee820644a49abd8e.jpg)