De aceea, e important să ai o listă de verificare completă, pe care să o parcurgi pas cu pas, înainte de a lua o decizie atât de importantă. La urma urmei, cumpărarea unei mașini este o investiție consistentă, de care vrei să te bucuri pe termen lung, chiar și atunci când alegi să fii al doilea sau al treilea proprietar. Iată de ce trebuie să ții cont:
Anvelope
Ca să eviți situația ciudată în care te plimbi pe lângă mașină și dai șuturi pneurilor, mai bine te apleci în genunchi și le inspectezi corect, fără a-ți ascunde intențiile în fața vânzătorului. Asigură-te că au suficientă bandă de rulare pentru a putea fi folosite măcar sezonul în curs sau ia-ți o marjă pentru a le înlocui. În timp ce brandurile obișnuite nu costă o avere, în cazul în care achiziționați o mașină de lux, chiar și la mâna a doua, ar fi indicat să investiți într-un set de anvelope premium și, dacă este nevoie, în piese auto de calitate, perfect compatibile.
Lovituri și zgârieturi
Cum arată caroseria? Există semne de lovire a bordurilor pe roți? E important să verifici aceste aspecte în timpul zilei și în condiții meteorologice prietenoase, deoarece ploaia, ceața sau întunericul le pot ascunde destul de bine. Desigur, astfel de defecte pot fi reparate ușor și cu bani puțini, dar, te poți folosi de ele pentru a negocia prețul.
Goluri între paneluri
Dacă tot verifici caroseria, acordă atenție și golurilor dintre paneluri. Dacă acestea sunt distanțate sau îmbinate strâmb, poate fi un semn care indică reparația mașinii după un accident major. De asemenea, asigură-te că nuanța panelurilor este aceeași.
Nivelul fluidelor
Verifică uleiul de motor, lichidul de frână și lichidul de servodirecție. Dacă nivelul acestora este scăzut, ar putea fi un semn că mașina nu a fost întreținută corespunzător sau că nu a trecut prin revizia tehnică periodică. De asemenea, asigură-te că nu există scurgeri sub capota autoturismului. Dacă tot verifici uleiul de motor, verifică și capacul băii de ulei – urmele albicioase de pe acesta ar putea indica formarea condensului sau, mai rău, un defect al garniturii.
Electricele
Pune totul la încercare. Coboară și ridică geamurile, oprește radioul și pornește-l din nou, verifică aerul condiționat. E important să știi la ce să te aștepți, dar, și cum să negociezi pentru un preț mai bun, în cazul în care există defecțiuni. De asemenea, întreabă vânzătorul când a fost schimbată bateria și, eventual, dacă ești la prima mașină, cere-i indicații privind un furnizor bun de baterii auto, care oferă un raport optim calitate-preț.
Sticla
Există crăpături în parbriz sau acesta este ciobit? S-ar putea extinde foarte repede, astfel că va necesita înlocuire. În plus, aceasta ar putea constitui o problemă și la inspecția tehnică periodică. Verifică și luneta, dar și farurile și celelalte semnale luminoase și asigură-te că este totul în regulă.
Interiorul
Nu uita de interior când faci verificarea mașinii. Există pete pe plafon, pe scaune sau pe banchete? Zgârieturi, arsuri de țigară sau urme vizibile de uzură ale tapițeriei? Cum miroase interiorul mașinii? Mirosurile neplăcute pot fi provocatoare și greu de eliminat, mai ales cele cauzate de fumul de țigară.
Roata de rezervă și accesoriile
Autoturismul pe care vrei să îl cumperi este dotat cu o roată de rezervă? Dacă da, aceasta este într-o stare bună? Cum arată kitul de schimbare a roții, este funcțional? Cricul și celelalte accesorii trebuie să fie în perfectă stare de funcționare, dacă nu ești dispus să mai scoți din buzunar o sumă considerabilă de bani pentru a le înlocui.
Uzura mașinii
Toate autoturismele second hand prezintă urme de uzură, dar, este important să te asiguri că acestea sunt în concordanță. De exemplu, aspectul pedalelor și al scaunului șoferului îți poate indica dacă numărul kilometrilor afișați în bord este real, la fel și volanul. Fii atent la astfel de detalii, pentru a nu plăti mai mult decât merită mașina achiziționată.
Odată avute în vedere aceste detalii, poți începe negocierile cu vânzătorul. Atât tu, cât și el veți vrea să oferiți, respectiv să primiți prețul corect pentru vehiculul tranzacționat.