MENIU CAUTĂ
15 Oct. 2016 23:20 , de Gabriela Boceanu

S-a deschis sezonul de răceli și gripe. Cum faci diferența între ele, ca să le poți „ataca” apoi cu tratamentul potrivit

Distribuie

Toamna și iarna sunt întrunite toate “condițiile” pentru răceli și gripe: umezeală, vânt, frig, plus trecerea din spații închise, încălzite, la temperaturile scăzute de afară. Așadar, nu-i de mirare că imediat ce se instalează sezonul rece începe să te doară gâtul, să-ți curgă nasul și să strănuți. Iată ce-i de făcut...

Primul hop: se descoperim de ce suferim. Simptomele sunt, în general, aceleași: strănut, tuse, durere în gât, stare generală de oboseală. Dar cauzele sunt diferite: răcelile sunt cauzate de peste 200 de virusuri, pe când gripa este produsă de doar trei virusuri: virusurile gripale de tip A, B și C, cu mai multe diviziuni', adică tulpini care se modifică an de an, obligând cercetătorii să modifice conținutul vaccinului gripal.

Totuși, răceala și gripa au și o serie de simptome specifice:

– răceala vine cu rinoree (mucus inițial clar, care se transformă în mucozități dense, galbene sau verzui), febră ușoară, dureri de urechi și de cap. Simptomele apar după una-două zile de la contactarea virusului, se agravează progresiv și pot persista de la una până la două săptămâni;

– gripa se caracterizează prin febră mare, 39-40 de grade Celsius, care debutează brusc, fiind anunțată prin frisoane, prin transpirații, dureri musculare, tuse seacă, stare de epuizare, amețeli și dificultăți de respirație. Toate aceste simptome trebuie să te trimită urgent la medic, la fel ca febra de peste 38,5 grade Celsius persistentă mai mult de 72 de ore!

Greșelile care-ți slăbesc organismul

Răceala și gripa au cauze obiective și cauze subiective'. Cele obiective țin de sezon: virusurile circulă acum mai frenetic decât oricând. Cauzele subiective' țin de stilul de viață. Iată câteva dintre greșelile care te fac vulnerabil(ă) în fața virusurilor:

– nu ai o alimentație echilibrată, bogată în nutrienți care susțin imunitatea generală (vitamine, minerale, fibre);

– tragi prea mult de tine și nu te odihnești suficient. Oboseala și slăbiciunea dijmuiesc serios imunitatea, deschizând larg poarta în fața atacului virusurilor, iar studiile arată că persoanele care dorm mai puțin de 7 ore pe noapte sunt de trei ori mai predispuse să contacteze o răceală decât cele care dorm în medie 8 ore;

– nu păstrezi o igienă strictă (spălatul mâinilor cât mai des, evitarea gesturilor necontrolate – duci mâna nespălată la nas, la gură, la ochi);

– nu eviți aglomerațiile și vecinătatea persoanelor contaminate, care împroașcă în aer virusuri prin stropi de salivă și prin mucozități nazale;

– nu faci sport, pentru a-ți căli organismul;

– petreci prea mult timp în spații închise, supraîncălzite, în care virusurile prosperă;

– fumezi;

– consumi mult alcool (un inamic recunoscut al imunității);

– nu te hidratezi corect (fluidele joacă un rol esențial în menținerea sănătății).

Ce trebuie să faci?

În primul rând, se impune repausul, fiindcă organismul are nevoie de odihnă pentru a-și reîncărca bateriile și a lupta eficient cu boala. Așadar, stai cât mai mult la căldură, ideal în pat!

Apoi, este foarte important:

– să te hidratezi continuă (cu apă, sucuri naturale proaspete, ceaiuri din plante medicinale – 2-3 litri pe zi);

– să folosești spray-urilor decongestionante pentru a reduce inflamația mucoasei nazale și a ușura respirația (nu mai mult de 5-7 zile la rând, fiindcă pot provoca dependență);

– să iei analgezicelor pentru a calma durerile de cap (aspirină, paracetamol);

– să faci inhalații cu substanțe recomandate de medic/farmacist;

– să apelezi la dropsuri pe bază de vitamina C, propolis, cătină pentru alinarea durerilor în gât;

– să eviți efortul fizic (ia o pauză de la programul de sport susținut);

– să nu stai în curent, frig și umezeală.

Nu lua antibiotice decât dacă ți le recomandă medicul, autoadministrarea lor nu duce la nimic bun, dimpotrivă: simptomele nu se ameliorează, iar imunitatea organismului tău va avea de suferit.

Mare atenție

la remediile

naturiste

Supa de pasăre și vitamina C sunt vedete cu state vechi în materie de tratamente naturiste antirăceală și gripă. Dar tocmai pentru că suntem tot mai fascinați de atotputernicia remediilor alternative, cercetătorii s-au aplecat mai atent asupra lor și ne avertizează să nu le folosim în exces! Specialiștii spun că echinaceea, de exemplu, planta-minune pentru imunitate, nu ar aduce nici un beneficiu în cazul răcelilor. Iar suplimentele de vitamina C nu ar face nici ele minuni, așa cum se crede. Ele cresc imunitatea, așadar, sunt indicate pentru prevenție, nu pentru vindecare.

Testate și confirmate

Există însă și remedii naturale cu o reputație neștirbită. Iată câteva dintre ele:

Ceapa și usturoiul. Bine-cunoscute pentru proprietățile lor antibacteriene, antifungice și antivirale, ceapa și usturoiul calmează tusea persistentă și elimină mucusul care blochează respirația. Cea mai bună metodă este să consumi ceapă și usturoi în stare. În plus, este indicat să tai în două o ceapă și s-o pui la capul patului sau sub pat, seara, la culcare – parfumul ei te va îmbia la somn, iar fibrele ei vor capta microbii din aer.

Ghimbirul. Un condiment exotic, cu aromă unică, care a-nceput să-și găsească locul și în bucatele noastre autohtone, ghimbirul este recomandat pentru fortificarea imunității și tratarea infecțiilor tractului respirator. Rade puțin din rădăcina de ghimbir proaspătă în mâncare sau prepară un ceai tonic punând la infuzat în apă clocotită cam 2 cm de rădăcină; adaugă suc de lămâie și o linguriță de miere și bea ceaiul stând în pat, la căldură.

Scorțișoara. Vedetă în tovărășia unui pahar cu vin fiert, scorțișoara face treabă bună și atunci când ești răcit(ă) sau gripat(ă), fiindcă are efect antibacterian, iar prin efectul de încălzire, tratează răceala și tusea. O cană de ceai cald de scorțișoară calmează iritația gâtului și senzația de mâncărime și poate combate efectiv răceala. Altă variantă de tratament: amestecă o lingură de miere cu jumătate de lingură de scorțișoară și să înghite o linguriță din amestec de 2-3 ori pe zi, timp de 3 zile.

Mierea. Antioxidanții pe care-i conține au efect antibacterian și alină durerile și usturimea din gât. O lingură de miere amestecată cu o lingură de suc de lămâie într-o ceașcă de apă caldă, savurată pe îndelete, grăbește vindecarea.

Citricele. Tocmai ce spuneam despre vitamina C că nu face minuni în cazul răcelilor. Punctual nu, spun cercetătorii, dar rolul ei în ridicarea imunității nu-l contestă nimeni. Bazează-te, așadar, și pe sucul de portocale și de lămâie în tratamentul complet antirăceală! Un pahar de suc de portocale sau două linguri de suc de lămâie în amestec cu o lingură de miere într-un pahar cu apă caldă pot grăbi vindecarea.

Ceaiul verde. Conține un antioxidant special, numit EGCG (Epigallocatechin gallate), ce împiedică bacteriile sau virusurile să se multimplice. Polifenolii și flavonoidele prezente în acest ceai cresc imunitatea generală a organismului și ne ajută să combatem infecțiile.

Busuiocul. Febra, durerile de cap și de gât, astenia și secrețiile care blochează aparatul respirator se tratează eficient cu infuzie din frunze de busuioc. Se iau 5-6 frunze proaspete, se pun în cana cu apă clocotită, se acoperă și se lasă la infuzat 5-10 minute.

Urmareste cel mai nou VIDEO incarcat pe libertatea.ro
Protest pe centura Capitalei. Circulația a fost blocată
Loading...
Comentarii