Mergi direct la conținut »
Știri Externe Libertatea > Ştiri > Știri Externe > 5 ani de la teribilul accident din Muntenegru. Două steaguri românești pentru o tragedie care a zguduit două țări

5 ani de la teribilul accident din Muntenegru. Două steaguri românești pentru o tragedie care a zguduit două țări

Libertatea a mers pe urmele teribilului accident rutier din Muntenegru din 2013, o tragedie cumplită ce-a îndoliat două țări. Altarul, troița, cele două steaguri ale României, o pereche de ochelari, iconițele și candelele amintesc de cea mai groaznică nenorocire din turismul țării.

Cadrul natural este extraordinar și auzi susurul râului Moraca, între munți musculoși și cu o înfățișare maiestuoasă. Mașinile de toate categoriile strică feng shuiul zonei, prin zgomotul lor. Piatra munților stă să intre în șoseaua săpată în stâncă, dacă scoți mâna pe geam, ai tentația de a o atinge. Atunci când bucăți de piatră nu se rostogolesc pe carosabil. Prin defileul lung, udat de apa rece și curată, drumul este îngust, ceea ce ridică gradul de periculozitate al traversării lui. Dar oferă și un parfum deosebit călătorilor și turiștilor care vin în această zonă să-și bucure ochii cu munți, cu marea care e la o oră distanță, cu aer curat.

Foto: Cristi Preda

Sicriu pe roți

În vacanță erau și românii care au scris cea mai neagră pagină din istoria turismului nostru, prin accidentul din Muntenegru din 23 iunie 2013. Cifre seci și agonizante: 19 morți și 28 de răniți. Puțin după ora locală 15.00, la 50 de kilometri nord de Podgorica, la Grlo, un autocar Neoplan Tourliner a derapat de pe drum și-a căzut 50 de metri într-o râpă. Pe un drum al naibii de întortocheat și la câțiva pași după ieșirea dintr-unul din zecile de tuneluri din zonă, autocarul a urmat calea morții. Într-un peisaj de vis, o tragedie teribilă. Viteza excesivă, au concluzionat anchetatorii, mașina circulând cu peste 80 de kilometri/oră pe un segment de drum unde viteza maximă admisă era de 40 de kilometri/oră. Iar carosabilul încă era ud, după o ploaie torențială. Autocarul a smuls gardul albastru de protecție, aflat la piciorul podului și s-a dus în hău. Un copil care era în acel moment în acea arie a fost și el rănit grav.

Filmul descinderii polițiștilor în casa soției politicianului PNL asociat cu clanurile interlope. Adevăratele imagini
Recomandări

Filmul descinderii polițiștilor în casa soției politicianului PNL asociat cu clanurile interlope. Adevăratele imagini

 

Loc de pelerinaj

O pereche de ochelari de vedere de damă într-o găletușă unde mai este o icoană cu Fecioara Maria. O troiță cu flori încă proaspete, candele, toate la câțiva metri de locul impactului. Fix lângă zona unde autocarul a căzut în prăpastie s-a ridicat un altar improvizat în memoria victimelor nevinovate ale unei vacanțe de coșmar. O fotografie cu un bărbat – șoferul principal George Ciobanu – și câteva versuri, din nou candele și iconițe, flori mai mult sau mai puțin ofilite, un mesaj aparținând supraviețuitorilor pe o placă comemorativă, multe mulțumiri adresate localnicilor muntenegreni. Și-o reclamă scrisă cu spray-ul la un serviciu de tractări în caz de nevoie. Bannerul de mulțumire pentru ajutorul localnicilor a fost bătut de soare și de vânt, s-a deteriorat. Au rămas drapelele României care flutură pe semnele de circulație din zonă, alături de stickerele diverselor facțiuni de ultrași care au aprins o lumânare la trecerea prin defileul groazei. Cenușa materialelor arse s-a impregnat în piatra altarului, oferindu-i aspect de doliu. Rămâne zgomotul apei „cea frumos curgătoare și limpede ca cristalul”, alterat de iureșul mașinilor, care pot ucide destine și zâmbete.

Investigație Inclusiv: Caracatița medicamentelor de sute de mii de euro, vândute la negru în farmacii. Cum acționează rețeaua de trafic
Recomandări

Investigație Inclusiv: Caracatița medicamentelor de sute de mii de euro, vândute la negru în farmacii. Cum acționează rețeaua de trafic

 
  • 11 zile de doliu național au fost decretate în România după 1990, printre care și 26 iunie 2013, altele fiind pentru eroii Revoluției, după tragedia de la Colectiv și altele. Și muntenegrenii au ținut zi de doliu național
  • 36 de mii de lei este cuantumul amenzii primite de firma de turism Gregory Tour, pentru descoperirea mai multor nereguli la autocarul morții

Dialog povestit de o supraviețuitoare a accidentului, Elena Meșter:

Pasager: „Domn șofer, mai încetiniți, așa poate mai vedem și noi atent peisajul!”

Șofer: „Și eu v-am rugat să nu mai stați în picioare, pe culoar!”

„Șoferul a intrat în depășire și-a văzut copilul, probabil, n-a vrut să-l acroșeze… Ne-am înclinat, mi-am zis: Gata!. Am închis ochii, am zis că murim. S-au spart geamurile, iar când autocarul s-a rostogolit încă o dată, noi am căzut ca niște ouă din cofraj. M-am trezit pe burtă, cu picioarele spre prăpastie, alunecam, atunci am realizat că mai trăiesc” Elena Meșter, supraviețuitoare a accidentului

Primul ajutor

Călătorii aflați pe șosea au fost primii care au încercat să ofere primul ajutor victimelor accidentului. Printre ei și o echipă de alpiniști amatori, printre care și un medic, care au coordonat scoaterea din râpă a celor răniți. Presa a informat la acea vreme că s-au format două șiruri de localnici ce scoteau tărgile cu răniți, din mână în mână pe corzile alpiniștilor.

Polițist din Brașov rezumă situația din România: „Hoții de buzunare pe care-i coboram acum 20 de ani din autobuze au ajuns ”dezvoltatori imobiliari” și politicieni și râd de noi!”
Recomandări

Polițist din Brașov rezumă situația din România: „Hoții de buzunare pe care-i coboram acum 20 de ani din autobuze au ajuns ”dezvoltatori imobiliari” și politicieni și râd de noi!”

 

Detalii terifiante

Dintre victime, șoferul de rezervă al autocarului a fost scos din prăpastie, s-a luptat trei ani, ieșind la un moment dat din comă, după care a decedat. Șoferul care conducea în momentul accidentului, George Ciobanu, era angajat la Poliția Capitalei. Autocarul, plin de sânge și diverse obiecte sfâșiate, a rămas multe zile abandonat în prăpastie.

Magnet la accidente

Carosabilul este OK în multe zone din Muntenegru, dar drumurile sunt înguste, în special în zona de munte. La 5 kilometri de granița cu Serbia, tot în Muntenegru, în iulie 2018, un autocar ce transporta loturile de juniori ale României de handbal pe plajă a fost implicat într-un accident. Mașina a fost avariată serios în partea dreaptă în față, în afara fricii, dintre pasageri câțiva alegându-se și cu zgârieturi.

Close
Închide
  Close