11 Iun. 2018 07:00 , de Daniel Ionașcu

ANALIZĂ | Topul mâncării. Unde au lăsat românii cei mai mulți bani

Distribuie

Românii au cumpărat mai mult și mai scump anul trecut, astfel că cei mai mari retaileri din România și-au crescut masiv vânzările, în condițiile creșterii consumului ca urmare a reducerilor de taxe și a creșterilor salariale, arată o analiză Libertatea. Comerțul modern autohton rămâne în continuare o afacere franco-germană, iar Kaufland și-a pătrat fotoliul de lider, după ce a depășit 10 miliarde de lei la cifra de afaceri, potrivit datelor financiare publicate de către Ministerul Finanțelor, valabile pe anul 2017. Acesta este urmat în clasament de către Carrefour și Lidl.

Kaufland a trecut de 10 miliarde de lei

Astfel, lanțul de hipermarketuri Kaufland a consemnat anul vânzări totale de 10,08 miliarde de lei și un profit net de 670 de milioane. Compania avea la finele anului 2017 un număr de 13.519 angajați. Spre comparație, în 2016, Kaufland avea vânzări de 9,69 miliarde de lei și un profit de 653 milioane de lei.

În luna ianuarie, Kaufland avea în țara noastră 118 hipermarketuri.

Compania face parte din grupul german Schwartz, care mai deține și lanțul Lidl.

Carrefour a ajuns la 306 magazine

Carrefour România se plasează pe locul al doilea, cu vânzări totale de 6,74 miliarde de lei în 2017 și un câștig net de 209 milioane de lei. Compania avea la finele anului trecut un număr de 9.939 angajați.

Carrefour operează și magazinele Carrefour Market și Express. Carrefour are 10.100 de magazine în 34 de țări. În România, Grupul deține 306 de magazine în România, dintre care 32 hipermarketuri Carrefour, un număr de 220 supermarketuri (205 magazine Market și 16 magazine Express Orange), 42 magazine de proximitate Express, 10 magazine de proximitate Contact, și un magazin de comer online.

Carrefour a preluat în 2015 lanțul de magazine Billa de la grupul german REWE.

Umbra Amazon

Presa a scris anul trecut că gigantul online american Amazon ar dori să preia Carrefour, dar acest lucru nu s-a întâmplat. În schimb, Amazon a semnat un parteneriat cu un alt retailer francez, Monoprix, deținut de către Casino Group.

În schimb, Carrefour a realizat un parteneriat puternic cu grupul Tencent, supranumit 'Facebook-ul Chinei'. Deși vizează doar operațiunile din statul asiatic, analiștii se așteaptă la parteneriate similare și în restul lumii.

Lidl prinde podiumul

Lidl Discount a obținut în 2017 un profit net de 352 de milioane de lei la o cifră de afaceri de 6,51 miliarde de lei. Lidl s-a extins rapid în România, cot la cot cu rivalii de la Mega Image și Profi.

Lidl a încheiat 2017 cu 220 de magazine. Compania s-a lansa oficial în România în 2011, după ce în 2010 a cumpărat cele 96 de magazine din rețeaua Plus de la grupul german Tengelmann.

La finele anului trecut, Lidl avea 4.815 angajați în România.

Lidl activează în 30 de țări și are peste 215.000 de salariați, mai bine de 10.000 de magazine și peste 100 de centre logistice.

Auchan integrează Real

Auchan continuă clasamentul, cu venituri totale de 5,23 miliarde de lei și un profit de 74,9 milioane de lei. Lanțul de hipermarketuri are 9.920 de salariați. Auchan a integrat în ultimii ani lanțul de magazine Real, cumpărate de la grupul german Metro.

Grupul francez Auchan este controlat în proporție de 89,8% de către familia Mulliez.

Auchan are 33 de hipermarketuri în țara noastră.

Mega Image, la mare concurență cu Profi și Penny

Mega Image este la mică distanță, cu vânzări 4,91 miliarde de lei în 2017 și un câștig net de 201 milioane de lei. Compania are 9.313 salariați în țara noastră.

Mega Image face acum parte din lanțul olandez Ahold, după ce acesta cumpărat grupul belgian Delhaize în 2016. Mega Image are peste 500 de magazine în România, dintre care mai bine de jumătate sunt Shop&Go. În 2014, Mega Image a preluat lanțul de magazine Angst.

Profi Rom Food, operatorul lanțului de supermarketuri Profi, a avut în 2017 afaceri de 4,73 miliarde de lei și un profit de 130 de milioane. Compania are 11.662 angajați în România.

La sfârșitul lunii martie 2018, Profi avea 741 de magazine amplasate în 397 de localități din România.

Din decembrie 2016, rețeaua este detinută de către fondul de investiții Mid Europa Partners, care a preluat compania de la fondul Enterprise Investors cu 533 de milioane de euro. Mid Europa Partners mai deține în România și lanțul de clinici Regina Maria, iar în Polonia controlează retailerul Zabka.

Metro pariază pe franciza La Doi Pași

Metro Cash & Carry Romania nu a depus rezultatele financiare pe anul 2017, dar în 2016 consemna afaceri totale de 4,35 miliarde de lei și un profit de 103 milioane de lei. Grupul german avea în țara noastră 4.140 angajați în acel an.

Astăzi, rețeaua Metro din țara noastră include 30 de centre de distribuție, dintre care 5 magazine Metro Punct. Compania alimentează și magazinele din franciza La Doi Pași. În octombrie 2017, rețeaua La Doi Pași număra 430 de magazine, dar Metro a anunțat un plan ambițios prin care țintește ajungerea la 2.000 de magazine de acest tip până în 2020.

Selgros avansează la vânzări și câștig

Lanțul cash&carry Selgros și-a crescut la rândul său vânzările: de la 3,29 miliarde de lei în 2016 la 3,64 miliarde de lei în 2017. Profitul a urcat și el de la 25 de milioane de lei la 48,8 milioane de lei. Selgros a terminat anul trecut cu 4.341 angajați.

Selgros este din 2011 parte a Transgourmet Holding, la rândul său parte a grupului elvețian Coop.

Selgros are în România 22 de magazine.

Spre deosebire de ceilalți retaileri care se adresează consumatorilor, Selgros vinde în special firmelor, făcând parte din aceeași categorie cu rivalul său german Metro.

Penny se extinde

REWE Romania, operatorul magazinelor Penny Market, a crescut la rândul său fulminant: compania a raportat venituri de 2,99 miliarde de lei în 2017 și un profit net de 19,1 milioane de lei. Societatea avea în decembrie 2017 un număr de 4.190 angajați, conform datelor de la Ministerul Finanțelor.

În România există peste 200 de magazine Penny Market, iar compania deține și trei centre logistice în localitățile Ștefăneștii de Jos, Turda și Bacău.

La nivel mondial, grupul REWE are peste 15.000 de magazine și mai bine de 330.000 de angajați.

Cora a trecut pe profit

În fine, România Hypermarche, care deține magazinele Cora din țara noastră, a consemnat în 2017 afaceri de 1,77 miliarde de lei, în creștere ușoară față de vânzările de 1,74 miliarde de lei din anul precedent.

Pe de altă parte, compania a trecut de la o pierdere de 5,8 milioane de lei în 2016 la un plus de 3,7 milioane anul trecut. Cora avea anul trecut 3.915 angajați în România.

Societatea face parte din grupul Louis Delhaize. Acesta nu trebuie confundat cu grupul Ahold Delhaize, care deține magazinele Mega Image.

Vin Aldi și Casino?

Pe de altă parte, presa a scris în mai multe rânduri că grupul german Aldi – care deține peste 10.000 de magazine în lume și are venituri anuale de peste 50 de miliarde de euro la niel global – își pregătește intrarea în România. Compania ar recruta echipa, după cum scria anul trecut Ziarul Financiar. Însă până în acest moment nu a făcut vreun anunț oficial legat de intrarea în România.

De asemenea, grupul francez Casino – proprietarul lanțului de supermarketuri Monoprix – are deja o serie de produse disponibile în România, prin intermediul altor retaileri. Economica.net scria în 2013 că aceasta este o tactică folosită des de companie atunci când ar dori să se extindă în alte țări.

Creșteri de prețuri

Prețurile de consum au fost în decembrie 2017 cu 3,3% mai mari față de cele din decembrie 2016, potrivit Institutului Național de Statistică (INS). Inflația a accelerat între timp, ajungând la 5,2% în luna aprilie 2018.

Loading...
Comentarii