Progres de doar 65% la sfârșitul lui august

Este vorba despre lotul 1, Focșani – Domnești Târg, în lungime de 35,6 kilometri, și de lotul 2, între Domnești Târg și Răcăciuni, în lungime de 38,78 de kilometri.

La data de 31 august 2025, cele două loturi apăreau cu un stadiu al lucrărilor executat în proporție de 65-67%, fapt care i-a determinat pe experți să fie sceptici în legătură cu finalizarea construcțiilor în 2025. O lună mai târziu, pe 30 septembrie, lucrările ajunseseră deja la 85%, iar în acest moment sunt aproape de finalizare și darea în folosință.

Un blocaj birocratic însemnat a împiedicat luni la rând lucrările în zona nodului rutier pe A7 proiectat în dreptul localității Tișița, județul Vrancea. Din cauza întârzierilor legate de exproprierea terenurilor necesare pentru construcție, doi stâlpi de înaltă tensiune, aflați pe traseul autostrăzii, nu au putut fi mutați timp de mai multe luni de zile.

Într-un final, la începutul lunii noiembrie, după o hotărâre de guvern care a oficializat exproprierea terenurilor, echipele Transelectrica au început să muncească pentru „redesenarea” a două rețele de înaltă tensiune, printre bretelele autostrăzii, într-un punct în care A7 este proiectat să se lege cu DN2, DN24 și DN2L, rezultând un nod rutier gigantic.

Progres uriaș din octombrie până în noiembrie

Pentru îndepărtarea celor doi stâlpi este nevoie de înălțarea a cel puțin altor opt, structurile fiind montate la fața locului. O filmare din dronă din 21 octombrie arată șantierul de la Tișița (minutul 7.25) într-o fază incipientă, determinând scepticismul comentatorilor.

La nici o lună mai târziu, o altă filmare indică progrese remarcabile, cu ultima suprastructură de pe traseu, podul din A7 peste DN2L fiind aproape de faza montării grinzilor. În același timp, se pot observa pe filmarea din 17 noiembrie mai mulți stâlpi de electricitate noi deja înălțați și alții pe cale de a fi finalizați.

Concesia făcută de „cei de la energie”

Horațiu Cosma, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a scris pe un forum dedicat construcțiilor că pasul decisiv a fost făcut pe 14 noiembrie 2025: „Cu chiu cu vai am reușit să o scoatem la capăt cu cei de la energie pentru întreruperea curentului la Tișița, ca să se poate apuca UMB de ultima pilă (n.r. – picioarele podului pe care urmează să fie montate grinzile). Altfel, dacă așteptam după relocarea stâlpilor, nu mai era nicio șansă anul acesta”.

Problema în acel punct este că rețeaua de înaltă tensiune este foarte aproape de șantier, motiv pentru care muncitorii nu au putut lucra cu utilaje înalte.

„Miracolul” de la Tișița. Marele nod rutier din A7 poate fi terminat în 2025: 265 de kilometri pe autostradă de Crăciun între București și Moldova
Unul dintre cei doi stâlpi de electricitate care au împiedicat luni în șir construcția podului de la Tișița peste DN2L. În imaginea din 14 noiembrie, se pot vedea cei doi piloni în curs de înalțare, doar după întreruperea tensiunii pe rețea. Foto: YouTube/Raducu P Drum

Un alt pas foarte important în progresul decisiv care indică cel mai probabil o inaugurare în 2025 este faptul că muncitorii UMB Spedition au reușit să construiască în mai puțin de 3 luni podul peste A7 de la Garoafa, devenit acum parte din E85. Podul a fost dat oficial în folosință în seara zilei de 18 noiembrie.

În data de 26 august, șantierul pentru pod încă nu începuse, după cum arată mai multe filmări din dronă realizate atunci.

Lotul 2 din tronsonul Focșani-Bacău

O altă filmare, publicată în cursul zilei de 17 noiembrie, arată progrese foarte bune pe lotul 2, între Domnești Târg și Răcăciuni. Dacă vremea ține cu constructorul UMB Spedition, salariații lui Dorinel Umbrărescu ar putea preda lucrările până pe 22-23 decembrie 2025, moment în care intră în concediul de sfârșit de an.

Dacă se reușește inaugurarea până la Răcăciuni, atunci s-ar circula pe autostradă neîntrerupt între București și județul Bacău, de Crăciun, pe o distanță de 265 de kilometri, luând ca punct de pornire începutul autostrăzii A3, din bulevardul Petricani.

Varianta de avarie înaintată de experți este nodul intermediar de la Adjudu Vechi, aflat la aproximativ 20 de kilometri mai în față de cel de la Răcăciuni.

Ultimul lot din tronsonul Focșani – Bacău, în lungime de 21,5 kilometri, înregistra la sfârșitul lunii septembrie (ultima raportare făcută de CESTRIM) un progres de 65%, cu 28% în plus comparativ cu luna precedentă. Teoretic, întreg tronsonul ar trebui predat conform contractului până la finalul lunii noiembrie 2025. Nu este clar în acest moment care este situația lucrărilor pe lotul 3, atât constructorul UMB Spedition cât și CNAIR arătând opacitate în privința furnizării informațiilor.

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI

Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.