România trebuie să-şi schimbe flota de avionae de luptă până în anul 2013, când actualele MIG 21 Lancer vor ieşi din uz. Ţara noastră a optat pentru varianta propusă de americani, adică F-16. Avioanele ar urma să fie primite gratuit, însă România va trebui să plătească echiparea lor la standardele actuale, adaptarea infrastructurii aeroporturilor militare și antrenarea piloților. Doar formarea piloţilor va costa în jur de 400 de milioane de dolari. Suma totală pentru achiziţionarea aparatelor se ridică la circa 1,3 miliarde de dolari.
Pentru împrospătarea flotilei de vânătoare, ţara noastră a mai primit ca oferte avioanele Eurofighter Typhoon şi JAS 39 Gripen, ambele de ultimă generaţie, dar la preţuri mai mari. Aceste oferte ale unor producători europeni au fost ocolite de partea română.
România a fost producător de avioane de luptă
Ţara noastră nu este un începător în ale aeronauticii. România a produs până acum două avioane militare cu reacţie, IAR-93 Vultur, începând cu anul 1974, şi IAR-99, în 1985.
În 1996 România a demarat programul de modernizare a avionului de şcoală şi antrenament avansat IAR-99 Şoim echipat cu sisteme de avionică şi armament moderne, din ultimele generaţii tehnologice, având ca scop, printre altele şcolarizarea şi antrenarea tinerilor piloţi elevi militari pentru admiterea la zbor pe alte tipuri de avioane moderne, inclusiv a celor de tipul F-16, F-18, sau JAS-39 Grippen.
Un fost pilot de vânătoare a explicat pentru Libertatea de ce a luat statul român decizia de a cumpăra F-16.
„Avioanele Eurofighter sunt foarte lăudate, dar vor trebui să treacă cel puţin 15 ani ca să vedem de ce sunt în stare. Eu nu cred că Typhoon se află în topul primelor trei avioane de luptă în acest moment. Gripen e un avion bun, dar e prea scump pentru noi. Pe termen scurt şi mediu, cea mai bună soluţie este F-16 îmbunătăţit, care şi-a demonstrat capabilităţile. Cu americanii vom putea trece apoi la generaţia a cincea de avioane. Doar câteva ţări pregătesc avioane de generaţia a cincea, iar Statele Unite sunt în vârful topului”, ne-a spus pilotul.
La întrebarea de ce mai dăm o căruţă de bani pentru intruirea piloţilor pe F-16, dacă aviatorii noştri se antrenează deja pe tehnica compatibilă de pe IRA-99 Şoim, pilotul a spus că: „Pe Şoim înveţi cam 40% din ceea ce poate face un F-16. Dacă vrei să ai piloţi foarte buni trebuie să-i antrenezi pe avioanele care vor intra în luptă. Avem nevoie de piloţi
„Dobori inamicul la 15 kilometri cu MIG 21, şi la 60 de kilometri cu F-16”
„România urmează să achiziţioneze 24 de aparate F-16 Block 25. Aceste avioane vor sosi în țară la începutul anului 2013, în zbor direct din SUA și vor fi gata de misiuni imediat ce vor intra pe teritoriul României, chiar în zbor. După anul 2015 vom mai cumpăra 24 de aparate F-16, dar varianta modernă Block 50/52, iar în anul 2022 țara noastră va achiziționa 24 aeronave F-35, cele mai avansate avioane de luptă. De ce cumpărăm F-16? Una este să descoperi inamicul la 20 de kilometri și să îl distrugi la 15 kilometri, cum putem face acum cu MIG 21, alta este să îl descoperi la 80 de kilometri și să îl dobori la 60 de kilometri, cum vom putea face din anul 2013 cu F16”, a declarat generalul-maior Ion Aurel Stanciu, șeful StatuluiMajor al Forțelor Aeriene.