A ales filmul, în patima căruia pare să fi căzut iremediabil. Primul său lungmetraj – “Francesca”, aflat în lupta pentru un premiu la Festivalul de Film de la Veneţia – e, fie şi numai dacă ţinem cont de această nominalizare, un succes.
Ce are de spus Bobby Păunescu despre toate acestea, dar şi despre colaborarea lui cu Monica Bîrlădeanu, partenera sa de viaţă, aflaţi din interviul pe care acesta l-a acordat ziarului Libertatea, la Veneţia.
Libertatea: Cum a fost să lucrezi cu Monica?
Bobby Păunescu: A fost foarte bine. Şi mă aşteptam să fie aşa. Toţi actorii sunt importanţi în film, dar dacă ea nu era perfectă, filmul ăsta scârţâia.
Da, pentru că totul se învârte în jurul personajului ei…
Da. Şi asta a fost şi o provocare personală a mea: să arăt că Monica poate să ducă un rol atât de important.
S-a pus problema vreo clipă să lucrezi cu o altă actriţă?
Nu, niciodată. Am scris scenariul cu Monica în minte şi sunt convins că ea e mult mai aproape de personajul Francesca decât de persoana pe care lumea o ştie de pe coperţile revistelor.
Monica a povestit că viaţa ei de până la un moment dat seamănă izbitor cu cea a Francescăi.
Da. Seamănă. Puţin. Mama ei este educatoare, toate colegele Monicăi, prietenele ei au plecat în Italia să lucreze. Ea a trăit la Iaşi într-un mediu asemănător, cu familia despărţită. Dar nu e Monica în film. În general, se zice că eviţi să joci chiar rolul vieţii. Toţi încercăm să îmbunătăţim rolul vieţii, nu-l jucăm aşa cum e.
Actriţa a stat două luni la hotel
Cum aţi fost pe platoul de filmare? Voi sunteţi iubiţi… Se întâmpla să vă mai scape vreun nume de alint, de exemplu?
Nu. Noi am fost despărţiţi în perioada filmărilor. Ea a stat două luni la hotel. Ne-am despărţit pur şi simplu. Cel mai important lucru era filmul. Atunci eram dispuşi amândoi să facem orice ca filmul să iasă bine. Şi pentru asta a fost nevoie şi de această despărţire. Care putea să fie una permanentă.
«Despărţirea putea să fie una permanentă»
O despărţire permanentă?!
Da. Pentru că în două luni se poate întâmpla şi asta… Tensiunea în timpul unei filmări e foarte mare. Monica intra foarte bine în personaj… După ce am filmat scena cu naşul (n.r. – unul dintre cele mai impresionante momente ale peliculei), a început să plângă. A intrat atât de mult în personaj, încât era personajul ăla.
De câţi ani sunteţi împreună?
Împreună? Cred că de vreo şase ani, şapte ani, nu ştiu.
Şi nu vă căsătoriţi?
Când să faci şi treaba asta? E un spectacol căsătoria. Dar poate am făcut-o, cine ştie? O să afli numai dacă va exista o nuntă, atunci e clar că n-am făcut-o…
Sunt niţel descumpănită… A fost, sau n-a fost?
N-am un răspuns. E un subiect care acum e atât de departe de noi… Pentru mine, şi cred că şi pentru ea. Suntem căsătoriţi cu filmul.Da, dar acum, este gata filmul!Păi nu-i gata, nu vezi, acum mergem să ne batem cu Mussolini.Dacă aţi avea o fetiţă, i-aţi spune Francesca?Greu de spus. Oricum, Francesca e clar că devine un lucru important în viaţa noastră.
Într-o secvenţă, i se vede fundul
Monica Bîrlădeanu, care nu a pozat niciodată goală în vreo revistă de specialitate, apare în film într-o ipostază pe care nu trebuie să o rataţi. O scenă filmată în semiîntuneric, ai cărei protagonişti sunt Francesca şi iubitul ei, Miţă, – cele două personaje principale ale poveştii – lasă să se vadă formele actriţei. În special posteriorul…
Îl ştie pe «Boschet» din copilărie
Regizorul şi scenaristul Bobby Păunescu şi echipa lui au ales să renunţe la unele scene violente din peliculă. Le-au filmat, dar nu le-au mai folosit. Este vorba despre momentele de dinaintea morţii unui personaj, iar pentru acestea au fost folosiţi doi “mafioţi” care nu au nici o treabă cu actoria. Unul dintre ei este chiar Ionel Cojocea, adică “Boschet”, fostul iubit al Andreei Spătaru, intrat în atenţia publică în special după ce a fost surprins în timp ce-i “administra” vedetei blonde câteva scatoalce în plină stradă.
Cum de a apelat Bobby Păunescu la “Boschet”, pe care în film îl cheamă “Freză”? “Am căutat ca în aceste roluri să folosesc nişte… neprofesionişti. Adică nişte oameni care să nu fie actori. Eu pe ”Boschet” îl ştiu din copilărie, pentru că venea des la Patinoarul Floreasca, unde mergeam şi eu, sau pe la liceul unde învăţam. Mi-am adus aminte de el şi l-am sunat. A dat nişte probe şi asta a fost. El l-a adus şi pe celălalt băiat. Şi au fost foarte buni amândoi. Nu ţi se pare? Nu sunt de acolo? Naturali?”, ne-a povestit regizorul.
Nu credea că povestea educatoarei din România va ajunge pe prima pagină a ziarelor
“N-ai auzit ce-a zis curva aia de Mussolini?” – este replica unui personaj din film care a iscat scandalul din jurul “Francescăi”. Europarlamentarul Alessandra Mussolini a cerut interzicerea peliculei.
Libertatea: Am auzit multe comentarii legate de violenţa verbală din film. De ce atâtea înjurături?
Bobby Păunescu: Păi… Asta aud eu pe stradă. Şi am încercat să fac un film onest. Nu puteam să fac asta dacă foloseam un discurs academic ori unul decent. Am folosit cuvintele pe care le aud pe stradă, în discuţiile de lângă mine, atunci când sunt prin oraş, când merg pe jos sau cu un taxi… despre asta este vorba.
Vă aşteptaţi la reacţii aşa de puternice după lansarea filmului?
Nu… Nu credeam că o să ajungem chiar pe primele pagini ale celor mai importante ziare din Italia.
Şi acum? Sunteţi gata de “bătălia” cu Alessandra Mussolini?
Distribuitorul filmului în Italia mi-a spus că n-are de gând să taie replicile respective (n.r. – unul dintre personajele din film o face pe nepoata lui Mussolini “curvă”), pentru că nu vrea să îngrădească dreptul de exprimare al artistului. Şi atunci probabil că va fi un proces.
Au fost câteva zile pline la Veneţia. Care a fost cel mai greu moment?
Aaaa, dar nu a fost greu, a fost frumos. Sigur, dimineaţa când te trezeai şi vedeai ce aveai de făcut în ziua aia te gândeai: oare cum o să ajung la sfârşitul zilei? Îţi dai seama, zeci de interviuri, televiziuni…
Cum aţi lucrat cu actorii?
Foarte bine. Cu toţi actorii am lucrat perfect.
Boc va discuta cu Berlusconi despre interzicerea peliculei
Premierul Emil Boc (foto stânga) spune că va discuta cu omologul său italian, Silvio Berlusconi (foto dreapta), despre interzicerea filmului “Francesca”, film care a reprezentat România la Festivalul Internaţional de la Veneţia , în cinematografele italiene. “Consider că e vorba despre libertatea de exprimare, în al doilea rând despre creaţia artistică. Cred că e un exces care trebuie rezolvat (…)”, a declarat Boc luni, la B1 Tv.