Potrivit Agerpres, breșa de securitate, care ar putea duce la dezvăluirea identității unor agenți secreți, a fost creată prin decizia agenției naționale de transport de a externaliza serviciile informatice către IBM Suedia, în 2015. Contractul a fost încheiat rapid, ocolindu-se anumite legi și proceduri interne, a recunoscut noul director al agenției, Jonas Bejfvenstam. IBM a subcontractat o parte din servicii, iar astfel au primit acces la registrul permiselor de conducere informaticieni din România și Cehia care nu erau autorizați din punct de vedere al securității.
Deși nu este nouă, problema a fost semnalată abia recent de presa suedeză. Sâmbătă, forțele armate au arătat că ar putea să fost compromisă și securitatea unor informații despre personalul și vehiculele militare, despre planurile de apărare și de urgență. Poliția secretă a afirmat că situația este gravă, dar poate fi gestionată.
Luni, prim-ministrul Lofven a declarat că un colaborator l-a informat despre scurgerea de date abia în ianuarie, deși ministrul apărării, Peter Hultqvist, și ministrul de interne, Anders Ygeman, știau încă din 2016, iar ministrul justiției, Morgan Johansson, chiar din 2015.
Agenția suedeză de transport a informat că nu deține un registru al vehiculelor militare și că nu există indicii că datele la care au avut acces persoane neautorizate ar fi fost folosite în mod abuziv. Fosta directoare a agenției de transport, Maria Agren a demisionat în ianuarie, fără a explica motivele. Ulterior, ea a recunoscut că au fost încălcate reguli privind procesarea datelor și a acceptat să plătească o amendă de 70.000 de coroane (aproximativ 7300 de euro).
IBM Suedia a refuzat să comenteze, afirmând că nu discută niciodată public problemele clienților.
EXCLUSIV/ Mărturii cutremurătoare ale Corneliei Catanga. Fiul ei a intrat în stare de șoc la căpătâiul Denisei Manelista