Cuprins:
Potrivit unui studiu Reveal Marketing Research, realizat la comanda Brand Management, românii cheltuiesc cu 9% mai mulți bani față de 2023 într-o vizită la mall, respectiv 327 de lei, iar durata medie a unei vizite la mall a crescut cu peste 9%, la 142 de minute. Studiul mai arată că 59% dintre respondenți merg la mall cel puțin o dată pe săptămână.
„În mall-urile din orașele mari, românii cheltuiesc în medie între 200 și 500 de lei la fiecare vizită, cu focus pe fashion, food court și entertainment. În parcurile de retail, mai populare în orașele mai mici, achizițiile sunt mai funcționale, orientate spre electrocasnice, mobilier și fashion accesibil, cu sume mai mici cheltuite la fiecare vizită, dar frecvență mai mare. Principala motivație a românilor pentru vizita la mall nu se învârte în jurul cumpărăturilor atât de mult, cât este despre a petrece timp liber împreună cu cei dragi.
Mall-urile mari din urbanul mare, care integrează multiple atracții, sunt în mod evident avantajate. Vizita la mall a românului este predominant în cuplu, familie sau prieteni, iar durata medie a acesteia depășește câteva ore. În ultimii ani, comportamentul de consum a devenit mai selectiv, iar diferențele dintre urbanul mare și cel mic sunt evidente: în orașele mari, consumatorii raționalizează cheltuielile și prioritizează experiențele, în timp ce în orașele mici parcurile de retail câștigă teren datorită accesibilității și ofertei competitive, românii reducând vizitele de tip browsing și concentrându-se pe achiziții bine planificate”, a spus Marius Luican, Founder & General Manager Reveal Marketing Research, pentru Libertatea.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_6f1514ba0124c54f52ce8157b9af774c.jpg)
Zeci de milioane de euro, pe cumpărături
Potrivit datelor analizate de Cushman & Wakefield Echinox, pe baza rezultatelor financiare a 116 companii din 12 domenii diferite, românii au cheltuit 36 de miliarde euro în mall-uri și supermarketuri în 2023, iar suma este în creștere de la an la an.
K2 Retail Properties, parte a Goldbach Group, care are un portofoliu de 9 parcuri de retail funcționale la Huși, Zărnești, Valenii de Munte, Motru, Titu, Oravița, Orăștie, Moreni și Râșnov, anunță că, mai nou, parcurile de retail vin din urmă și se bat cu mall-urile la încasări.
:contrast(8):quality(75)/https://mediacdn.libertatea.ro/unsafe/870x0/smart/filters:format(webp):contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/03/elena-oanceaco-ceo-goldbach-group.jpg)
„Parcurile de retail reprezintă un liant între nevoile comunităților locale și partenerii noștri comerciali. Un parc de retail răspunde nevoilor comunității, dar și susține dezvoltarea acesteia, prin investiții directe, locuri de muncă și creșterea veniturilor municipale. Din punct de vedere social, rețeaua noastră de galerii comerciale a creat deja 90 de locuri de muncă în locațiile existente. Extinderea cu 15 noi parcuri de retail va aduce o creștere considerabilă a forței de muncă, estimându-se un total de 340 de angajați până în 2027.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_c40b2b2848ca155b658226023f1fd567.jpg)
Investițiile totale de până acum, în cele 9 parcuri de retail funcționale și cele 15 aflate în diverse stadii de construcție, se ridică la 36 de milioane de euro. Această evoluție subliniază angajamentul de a sprijini comunitățile locale prin generarea de locuri de muncă și creșterea veniturilor municipale, consolidând în același timp infrastructura de retail la nivel regional”, a spus, în exclusivitate pentru Libertatea, Elena Oancea, co-CEO Goldbach Group.
Piața de retail din România își păstrează atractivitatea
Stocul total de spații de retail din România a ajuns la 4,62 de milioane mp, cu 180.000 mp de noi proiecte livrate în 2024, în scădere cu 15% față de 2023. Cu toate acestea, anul a fost unul dintre cei mai buni din ultima decadă în ceea ce privește livrările de retail. Aproximativ 64% din noile spații au fost dezvoltate în parcuri de retail, restul în mall-uri.
„Piața de retail din România își păstrează atractivitatea atât pentru retaileri, cât și pentru dezvoltatori, în pofida presiunilor macroeconomice locale și europene. Creșterea anuală a stocului de centre comerciale, alături de dinamica proiectelor aflate în dezvoltare, fie că vorbim de parcuri de retail de dimensiuni mai reduse în orașe emergente, fie de investiții complexe de regenerare urbană, indică o traiectorie ascendentă a acestui sector.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_63ff26b6b598b5617b0e437fd354840b.jpg)
România beneficiază de una dintre cele mai reduse densități de spații moderne de retail raportate la populație, ceea ce, împreună cu creșterea impresionantă a vânzărilor din acest sector, contribuie la consolidarea poziției țării pe piața europeană de profil”, a spus Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.
Care a fost valoarea coșului de cumpărături
Potrivit datelor oficiale de la finalul anului 2024, valoarea coșului minim de consum pentru o familie de doi adulți și doi copii a crescut cu 4,7% față de anul 2023, de la 9.978 de lei/lună la 10.450 de lei/lună. Valoarea coșului pentru o familie de doi adulți și un copil este de 8.586 de lei pe lună, pentru o familie de doi adulți fără copii este de 6.435 de lei pe lună, iar pentru o persoană adultă singură este de 3.972 de lei pe lună.
Calcularea valorii coșului s-a realizat în baza indicilor de prețuri comunicați de Institutul Național de Statistică (INS) pentru luna septembrie 2024, raportat la luna septembrie 2023.
Bucureștiul este lider național în materie de vânzări în retail, cu 10,49% din total, urmat de Timișoara (7,23%) și de Cluj-Napoca (4,58%), conform unei analize de specialitate, publicată pe 5 februarie. În mediul urban cheltuielile medii lunare pe o gospodărie au fost de 7.788 de lei, mai mari de 1,3 ori decât în mediul rural. Astfel, o persoană din mediul urban a cheltuit, în medie, 3.358 de lei lunar, de 1,5 ori mai mult decât o persoană din mediul rural.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_d985a3d6794e4a3ce8f1da01ff7560f6.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_f1151644557da39f84fae40212b79fd1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_af0c59904225d71ef15faaab11d3f33f.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_0186c838f1c67770f7670ca270f5ffa5.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_a20695f99c835f03267ac550f950ddd3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_9262cb220da9665332a12b7a96868828.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_3d86ddd44adb0c87e0b68f299fae3507.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_5f189f5cccbce731d19fbad6e8566289.jpg)