De Andreea Archip,

de Andreea Archip, Estonia
Când s-a scos ștampila din administrație, oamenii refuzau să plece din birourile primăriei constănțene până când nu li se punea o ștampilă pe o hârtie. Așa că au trebuit să continue să ștampileze ca oamenii să nu creadă că documentul primit nu e un fals. Atât de tare te îngenunchează o obișnuință. Chiar dacă le era mai simplu fără ștampilă, oamenii refuzau să creadă în simplitate.

Din Constanța lui 2015, mergem în Tallinn, 2019, unde de 18 ani toate serviciile sunt online. O țară atât de departe de realitatea românească încât ar putea părea o altă planetă. Una pe care trăiesc oameni necocoșați de ghișeu, fără să aibă spatele adunat într-o reverență permanentă, oameni drepți și demni, poate nu așa prietenoși la prima vedere, dar hotărâți și uniți. Și mai ales, relaxați.

Majoratul serviciilor publice online

Uitându-se la ETV, o pensionară din Vihula, un mic sat estonian, a aflat că toate serviciile se vor muta online. A cuprins-o panica. Nu avea calculator, habar n-avea de internet. Se simțea depășită, luată pe sus de decizia unor politicieni mult prea ambițioși.

Armata s-a răzgândit: familia cu opt copii poate să rămână peste iarnă în cazarma părăsită
Recomandări

Armata s-a răzgândit: familia cu opt copii poate să rămână peste iarnă în cazarma părăsită

Este un scenariu la care guvernanții estonieni s-au gândit. Așa că au început cursuri intensive în toată țara de folosire a calculatorului. Și au creat până la urmă i-cardul, o carte de identitate digitală unică. Practic, fiecare cetățean urma să aibă un profil online cu datele sale financiare, de sănătate, educaționale. O ambiție nebunească care a fost asimilată de populație abia în 5-7 ani cu totul.

Margus Arm, șef Departamentul Identitate Electronică, Autoritatea Sistemelor de Informatii din Estonia, este unul dintre cei care au lucrat de la început la proiect. Și își amintește perfect discuțiile de atunci ale taberelor în care se împărțise populația.

Margus Arm

„Au existat multe discuții despre cum cheltuim banii și că nu avem nevoie de astfel de carduri, atâta timp cât nu aveam nici serviciile pentru care să le folosim. A fost o chestiune de genul: ce s-a făcut mai întâi, oul sau găina? Nu vrem cardul pentru că nu avem serviciile și nu vrem serviciile pentru că nu avem cardul. Dar am continuat să proiectăm sistemul în ciuda opiniilor că acest card ar fi folositor doar pentru a răzui geamurile de gheață iarna”, își amintește bărbatul.

Guvernul PNL a reluat proiectul de 11,7 milioane de lei inițiat de guvernul PSD cu Alexandru Cumpănașu
Recomandări

Guvernul PNL a reluat proiectul de 11,7 milioane de lei inițiat de guvernul PSD cu Alexandru Cumpănașu

Au trecut 18 ani de la acel moment. În acest 18 ani au pus online toate serviciile publice. Acum 98% dintre estonieni au identitate digitală și 88% sunt utilizatori de internet. Au făcut sute de traininguri, au promovat intens serviciile pentru asta.

Țara fără cozi

Cardul estonian de identitate arată ca un card bancar. Are un cip într-un colț și câteva date de identificare pe el. Estonienii îl pot folosi ca să călătorească în UE, să se logheze în conturile lor bancare, pentru semnături digitale, pentru a vota online – Estonia fiind singura țară din lume care are în integralitate acest sistem de vot – este și card de asigurări de sănătate și cu el îți poți verifica trecutul medical sau rețetele la medicamente sau pentru a-și plăti taxele.

Șefa secției de nefrologie de la ”Sf. Ioan” rupe tăcerea! Detalii uluitoare despre profesorul pe fals Checheriță
Recomandări

Șefa secției de nefrologie de la ”Sf. Ioan” rupe tăcerea! Detalii uluitoare despre profesorul pe fals Checheriță

Nu ai cum să nu te gândești că toate aceste date pot fi hack-uite și asta ar însemna un dezastru. Estonienii s-au pregătit și pentru asta. Mai ales după atacul cibernetic din 2007 când site-urile mai multor instituții au fost puse la pământ de hackeri ruși. Așa că au creat și o armată de specialiști care să fie la datorie în cazurile unor astfel de atacuri. Așa că datele estonienilor sunt la adăpost, cel puțin așa ne asigură Margus.

Nu există multă informație pe card. Cardul în sine e ca o cheie, poți să ai acces la diferite servicii online, dar informațiile tale sunt în baze de date diferite și pe site-ul de servicii și atât, nu există nimic pe card. Pe card este doar numele, codul de utilizator și certificatul PKI (public key infrastructure), care confirmă practic că sunt eu. Cardul este însă o cheie care deschide toate ușile”, explică specialistul.

„Dacă îți păstrezi PIN-ul doar în capul tău, atunci e imposibil să ți-l fure cineva. Dar dacă scrii PIN-ul pe card, atunci… E ca la conturi bancare, dacă cineva are și cardul și PIN-ul, atunci da, îți poate fura banii”, completează estonianul.

 În țara în care ce nu poți face online este să te căsătorești, să divorțezi și să cumperi sau să vinzi o casă, există în continuare și servicii „offline”. Adică la ghișeu. Perioadă de care Margus își amintește cu un zâmbet nostalgic: „Da, aveam și noi cozi, totul era pe hârtie…”

Urmează identitatea pe telefon, cu scanarea retinei

Acum, din momentul în care se naște, estonianul primește o identitate online fără să facă părinții vreo cerere pentru asta.

„Cred că suntem și cam răsfățați. Dacă sistemul nu răspunde în primele 5 secunde, ne gândim că ceva nu-i în regulă, dar poate că e nevoie de 6 secunde. Dar în general suntem mulțumiți. Sunt uneori îngrijorări că grupurile vulnerabile nu ar putea folosi aceste servicii, dar cred că serviciile online sunt folosite în aceeași proporție de tineri și de cei în vârstă. Cred că trei sferturi dintre estonieni folosesc sistemul. Statul și guvernul au grijă să existe și servicii offline. Și cei care nu pot pentru vreun motiv, trebuie să există o altă posibilitate”, explică și Kai Harmand, secretar general adjunct în Ministerul Justiției.

Ce urmează? Probabil identitate pe telefon, cu scanarea retinei sau pe baza amprentei. La asta lucrează acum Estonia. Și între timp, oferă gratuit experiența lor oricui o dorește.

Margus, pe lângă munca sa obișnuită, trebuie să țină zeci de traininguri pentru delegații străine care vor să implementeze servicii online. Nu au avut până acum nicio delegație românească.

Până atunci, pe site-ul www.e-estonia.com, explică pe-ndelete cum au reușit și ce anume au câștigat din implementarea serviciilor online. Printre multele beneficii, unul e timpul economisit: al contribuabililor și al funcționarilor deopotrivă. 140 de ani de muncă.

Citește și:

Am fost acasă la primul judecător-robot al lumii! În Estonia, cele mai simple procese civile sunt tranșate de inteligența artificială. „Doar 10% din cazuri sunt contestate de om” | CORESPONDENȚĂ DIN TALLINN (1)

Sfaturi pentru România: înlocuiți politicienii vechi și lucrați împreună! Cum arată țara ex-comunistă care nu crede în Dumnezeu, ci în Guvern. CORESPONDENȚĂ DIN TALLINN (2)

VIDEO | Microbuzul fără șofer și curierii-roboți, invențiile viitorului în Estonia de astăzi! Experiență SF în campusul Universității Tehnice. CORESPONDENȚĂ DIN TALLINN (3)

”Nu se poate să fie mijlocul hotelului plin de băutură!”. Pe cine a certat Hagi
GSP.RO

”Nu se poate să fie mijlocul hotelului plin de băutură!”. Pe cine a certat Hagi

Horoscop 16 decembrie 2019. Taurii pot avea parte de confruntări aprinse
HOROSCOP

Horoscop 16 decembrie 2019. Taurii pot avea parte de confruntări aprinse