Cuprins:
Industria aviatică este responsabilă pentru aproximativ 4% din încălzirea globală până în prezent. Conform unui raport din 2019 al Organizației Internaționale a Aviației Civile, emisiile din aviație s-ar putea dubla până în 2050 dacă activitatea continuă ca până acum.
Impactul zborurilor supersonice asupra mediului
Zborurile supersonice ar putea contribui la creșterea emisiilor, deoarece necesită mult mai multă energie și, în consecință, mai mult combustibil. Estimările arată că un avion supersonic ar putea consuma între de două și nouă ori mai mult combustibil per pasager comparativ cu un avion comercial actual.
În plus față de emisiile de gaze cu efect de seră, există potențiale efecte climatice suplimentare cauzate de poluanți precum oxizii de azot, sulf și carbon negru eliberați la altitudinile mai mari specifice zborurilor supersonice.
O potențială soluție
Boom Supersonic indică spre combustibilii sustenabili de aviație (SAF) ca soluție la această problemă. Totuși, piața SAF este încă în fază incipientă, reprezentând mai puțin de 1% din aprovizionarea cu combustibil pentru avioane în 2024.
Experții sunt sceptici că SAF vor fi disponibili sau suficient de ieftini pentru a decarboniza industria aviatică actuală, cu atât mai puțin pentru a aproviziona o nouă clasă de avioane care consumă și mai mult combustibil.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_cc395dc9e58e1093ab1b0f1f6a7376a8.jpg)
Viteză vs sustenabilitate
Concorde, avionul supersonic care a efectuat zboruri de linie între 1969 și 2003, putea parcurge distanța dintre New York și Londra în puțin peste trei ore. Deși experiența unui zbor supersonic este tentantă, există un compromis clar între îmbunătățirea confortului pentru un grup select de persoane și contribuția la criza globală a schimbărilor climatice.
Un expert citat de MIT Technology Review spune că încearcă să convingă industria că avioanele nu numai că nu ar trebui să fie mai rapide, ci, de fapt, ar trebui să zboare chiar puțin mai încet decât o fac în prezent. Zburând cu doar 10% mai lent, avioanele ar putea obține reduceri semnificative ale emisiilor.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_ab728aba05a09fb91d8c2ae78e9bc305.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_2eb9cda2065cd7ac8e5ca8716e8a1e6d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_9e4524d2906bb5e0d58a751713926784.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_17a05b010392bdf93efddbe21e96e859.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_b654fd5fa59bde962f82d0d47b378d87.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_8139378a34e2e3e40388c629f53fe950.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_9d11732925c622dcac2c6cd0175b7f5a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_57d55891c5a120116fd44147cf490e3a.jpg)