De Ștefan Pană,

Documente obţinute de Libertatea arată că normele de siguranţă au fost încălcate de instructori ai Şcolii de Aviație, care nu cunoşteau legislaţia, iar documentaţia de zbor era falsificată pentru a se adapta constrângerilor financiare. Când au fost prinşi au spus că nu ştiau că greşesc cu ceva. Oficialii Şcolii s-au scuzat că în felul acesta s-au făcut economii în buget.

Avioane ale Şcolii Superioară de Aviaţie

Potrivit informaţiilor obţinute de ziar, Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă (SSAvC) nici nu a informat Autoritatea Aeronatică Civilă (AACR) cu privire la neregulile descoperite. Instituţia a aflat de incident după ce a fost sesizată de ziarul Libertatea.

Siguranţa zborului, pusă în pericol

Evenimentele au ieşit la iveală în timpul unor audituri neprogramate, realizate de un compartiment intern al SSAvC. Auditorii au verificat documentele precum ordinele de misiune, planificările zilnice ale zborurilor şi raportările electronice, descoperind că falsuri şi discrepanţe între înscrisuri şi realitate.

Auditorii au verificat documentele precum ordinele de misiune

În luna martie 2019 au avut loc 5 zboruri în timpul cărora în aeronavă se afla pilotul instructor şi doi elevi – unul pentru fiecare tronson de zbor. Practic, trebuia ca un elev să zboare către un aeroport, să aterizeze, iar acolo al doilea elev să preia controlul şi să ducă avionul înapoi pe aeroportul de plecare. Schimbul de elevi trebuia, astfel, făcut la sol.

Theodor are 34 de ani și era doctor în Iași. Ce salariu va primi în Franța ca medic
Recomandări

Theodor are 34 de ani și era doctor în Iași. Ce salariu va primi în Franța ca medic

Norma aceasta de siguranţă a fost respectată într-un singur caz din cele 5.

În timpul a trei astfel de zboruri, s-a efectuat o manevră de tip „touch & go”, obişnuită în cazul zborurilor de antrenament – aeronava a aterizat în siguranţă pe pistă, dar nu a oprit complet, ci a decolat imediat din nou.

Într-un alt caz, avionul nu a aterizat deloc pe aeroportul Mihail Kogălniceanu, aşa cum era planificat şi aşa cum apărea în evidenţele Şcolii.

Manevre interzise

Practic, elevii au fost schimbaţi de la manşă în timpul zborului – au trecut din spatele avionului pe scaunul pilotului în timp ce aeronava se afla în aer. Documentele depuse de instructori precizau însă că avionul a aterizat pe aeroportul Mihail Kogălniceanu.

Auditorii atrag atenţia: „Dimensiunile reduse ale cockpitului aeronavei – respectiv: 1,22 m înălţime/1,00 m lăţime/3,61 m lungime – în care se aflau 3 persoane, nu permit efectuarea acestei manevre în siguranţă”.

Auditorii au cerut explicaţii de la instructori, iar declaraţiile sunt greu de imaginat.

Directoarea Colegiului Goethe, înregistrată de elevi când spune că a dat afară un profesor cu trei facultăți și 9,45 la Titularizare
Recomandări

Directoarea Colegiului Goethe, înregistrată de elevi când spune că a dat afară un profesor cu trei facultăți și 9,45 la Titularizare

„Nu au ştiut că e interzis”

Răspunsul este semnat de directorul de programe, Sabina Olinescu. Numele este important şi vom reveni asupra lui. Ea spune că, în urma investigaţiilor, s-a descoperit că instructorii nu cunoşteau regulile.

Răspunsul este semnat de directorul de programe, Sabina Olinescu

„Dintr-o regretabilă necunoaştere, instructorii care au practicat această procedură nu au ştiut că este interzisă”, se arată în răspuns.

Ignoranţa asupra regulilor era atât de mare, încât inclusiv directorul de programe – cel care se ocupă de organizarea zborurilor de antrenament – îşi întreabă superiorii „care prevedere explicită a fost încălcată”, pentru a putea fi puşi la curent toţi instructorii.

Prevederea este una de bază şi apare în Manualul Operaţional al instructorilor, adică cel mai important document care le reglementează profesia: niciun elev sau instructor nu are voie să îşi decupleze centura de siguranţă în timpul zborului.

Director de programe: nu puteam ateriza acolo. În fișe apar aterizări

Sabina Olinescu vine şi cu o altă explicaţie: SSAvC nu are contract cu aeroportul MK, astfel încât nici nu se putea ateriza acolo.

Mită pentru medici: 8 șefi ai companiei pharma KRKA audiază angajații din România. ”Voi știați tot!”
Recomandări

Mită pentru medici: 8 șefi ai companiei pharma KRKA audiază angajații din România. ”Voi știați tot!”

„Nu există contract de prestări servicii aeroportuare între SSAvC şi LRCK (Mihail Kogălniceanu – n. red.), în consecinţă orice aterizare pe acest aeroport presupune încasare directă a taxelor”.

Aceste declaraţii par a spune adevărul doar pe jumătate. Nu este explicat motivul pentru care fişele de zbor notau aterizări pe un aeroport pe care, se pare, nu se putea ateriza din raţiuni financiare.

De altfel, într-o comunicare ulterioară, acest fapt este menţionat chiar de auditori: „Dacă SSAvC nu are un contract de prestări servicii aeroportuare valabil încheiat cu aeroportul LRCK, cei responsabili cu planificarea zborurilor de instruire ar fi trebuit să îl omită în momentul realizării planificării”.

Incidentul nu a fost raportat

Din informaţiile Libertatea, aceste incidente nu au fost raportate către Autoritatea Aeronautică Civilă, cea care se ocupă de siguranţa zborului în România.

Oamenii din sistemul de aviaţie civilă din ţara noastră, cu care a discutat Libertatea, sub protecţia anonimatului, acuză că astfel de incidente şi evenimente sunt ţinute „la sertar” şi din cauza unui conflict de interese la vârful conducerii.

Directorul de programe al Şcolii de la acea vreme, Sabina Olinescu, este soţia lui Cristian Paul Olinescu – directorul de Operaţiuni Aeriene al Autorităţii Aeronautice.

Între timp, Sabina Olinescu a fost promovată: a fost făcută director general adjunct al Şcolii.

Libertatea a solicitat AACR informaţii cu privire la acest caz, iar instituţia a transmis ziarului faptul că „a dispus întreprinderea unor activităţi de verificare”.

Citeşte şi:

Interviu exclusiv cu Martin Campbell, regizorul a două „James Bond”: ”Mișcarea #meetoo e grozavă, și totuși mie îmi place ca James Bond să fie bărbat. Dar dacă m-ar plăti bine…”

Primăria a pierdut contestația în licitația celor 100 de tramvaie! Firea e obligată să anuleze anunțul că au câștigat turcii și să facă ”reevaluarea ofertei Durmazlar”

Vedetă din România cu imagine impecabilă, cooptată de armata pakistaneză ca să-i facă publicitate împotriva Indiei în conflictul periculos din Kashmir!

Cine este campionul care primește 17.500 lei de la stat lunar. Este una dintre cele mai mari rente viagere din România
GSP.RO

Cine este campionul care primește 17.500 lei de la stat lunar. Este una dintre cele mai mari rente viagere din România

Horoscop 23 ianuarie 2020. Peștii pot face față oricărei situații
HOROSCOP

Horoscop 23 ianuarie 2020. Peștii pot face față oricărei situații