Articol de Daniel Ionașcu, Miercuri, 22 mai 2019, 21:00

Reamintim, Gazeta Sporturilor a scris că Orange și RCS-RDS negociază ”spargerea” Telekom și preluarea activităților acestui grup. Orange ar urma să preia partea de mobil, iar RCS-RDS, grup patronat de omul de afaceri Zoltan Teszari, ar prelua segmentul de cablu TV.

Organizațiile care militează pentru drepturile consumatorilor trag un semnal de alarmă cu privire la acest lucru.

”Ca orice lucru bun, în România va fi foarte greu pentru clientul final. Avem un exemplu cu transferul între clienții Telemobil, fostul Zapp, și Cosmote, care s-a făcut în defavoarea acestora.

Problema este dacă operatorul nou va păstra contractele celui anterior sau nu. Dacă te-ai portat recent ca să beneficiezi de o promoție sau de un preț mai mic, e posibil să te găsești acum în situația asta.

Orice consumator are drepturi și dacă simte că i se întâmplă ceva, să facă sesizări la ANCOM în primul rând, pentru că este reglementatorul pieței de telecomunicații, sau la ANPC, la numărul unic 021.9551.

Există dreptul de a denunța contractul în 30 de zile. Important e să nu stai degeaba, să aștepți”, a declarat pentru Libertatea Sorin Mierlea, președintele InfoCons, o asociație dedicată protecției consumatorilor.

Ce deține Telekom în România

Telekom deține în România atât fostul Cosmote, cât și fostul Romtelecom, la care statul român mai controlează o participație minoritară, de 46%.

Grupul german are însă probleme în a obține profit în țara noastră, în condițiile în care ambele entități pierd abonați și produc găuri financiare.

Mai mult, la finele anului 2018, Guvernul a impus o taxă de 3% companiilor din telecomunicații, îngreunând situația.

  • Telekom România (fostul Romtelecom) a consemnat în anul 2017, ultimul pentru care există date oficiale, o cifră de afaceri de 2,7 miliarde de lei, dar și o pierdere de 946 de milioane de lei, potrivit datelor raportate la Ministerul Finanțelor. Compania avea, la acel moment, 4.733 de angajați.

O parte dintre aceștia acuză Telekom că îi tratează prost și au protestat de mai multe ori față de conducere.

Telekom Mobile (fostul Cosmote) a raportat în 2017 vânzări de 2,11 miliarde de lei și o pierdere de 449 de milioane de lei. Compania avea 866 de angajați.

  • În acest moment, Telekom are 4,65 de milioane de utilizatori pe mobil, potrivit celor mai recente raportări financiare. Dar acest număr include atât abonamentele, cât și cartelele prepaid. Din total, doar 34% sunt abonați, adică 1,58 de milioane.

Numărul de utilizatori pentru telefonia fixă era de 2,1 milioane. În privința serviciilor de cablu TV, numărul clienților era de 1,41 de milioane, în scădere cu 3,7%.

În fine, numărul de clienți broadband, care include atât abonații la internet fix, cât și pe mobil, era de 1,15 milioane în al treilea trimestru din 2018.

În cazul plecării Telekom din România, cei 4,65 de milioane de utilizatori pe mobil vor ajunge la Orange, iar cei peste 4 milioane de utilizatori de fix, internet și cablu ar ”parca” în curtea RCS.

Cum arată clasamentul pe țară

Orange este cel mai mare operator de telecomunicații din România. Grupul francez avea la finele lui 2018 un număr 10,7 milioane de clienți, atât pe mobil, cât și pe fix și TV. Dintre aceștia, serviciul Orange Home TV avea 503.000 de abonați, iar serviciul de internet în bandă largă avea 287.000.

În 2017, Orange a avut venituri de 5,36 de miliarde de lei și un profit de 319 milioane de lei. Compania avea 2.361 de angajați.

Vodafone este pe poziția a doua în România, cu 9,74 de milioane de clienți la sfârșitul lui martie. Grupul a avut în 2017 venituri de 3,65 de miliarde de lei, un profit net de 59,3 milioane și 2.508 angajați.

Anul trecut, Vodafone a preluat UPC de la grupul american Liberty Global.

Pe 2017, UPC raporta afaceri de 626 de milioane de lei și o pierdere de 120 de milioane de lei. Operatorul de internet și cablu avea 1.084 de angajați.
În fine, grupul RCS-RDS a ajuns la 4,9 milioane de clienți pe mobil la finalul lui 2018, potrivit raportărilor de pe bursă. Însă acest număr include și clienții din Ungaria, Italia și Spania. Cum în Italia și Spania are 1,7 milioane de clienți, rezultă că în România ar exista aproximativ 3,2 milioane de abonamente și cartele RCS de mobil.

Compania mai are în țara noastră 3,4 milioane de abonați la cablu TV și 2,6 milioane de abonați la internet.

RCS-RDS a avut în 2018 venituri totale de 3,51 de miliarde de lei și un câștig net de 152 de milioane de lei. Grupul are 12.959 de angajați în România.

În 2011, RCS-RDS dorea să preia UPC, dar tranzacția nu s-a realizat.

În fine, un jucător mai mic este Digital Cable Systems, proprietarul AKTA. Acesta raporta afaceri de 178,9 milioane de lei și o pierdere 7,3 milioane în anul 2017. Compania avea 1.323 de angajați. Presa a scris anul trecut că Orange ar dori să cumpere AKTA, un operator care activează mai mult în mediul rural.

Ce ar fi dacă ar fi

În urma tranzacției, Orange ar ajunge să aibă 14,6 milioane de clienți pe mobil, iar RCS-RDS ar ajunge la 13,2 milioane de clienți, incluzând aici atât operațiunile de telefonie fixă și mobilă și pe cele de cablu și internet.

Reprezentanții Consiliului Concurenței au afirmat că nici un document oficial nu a fost depus până acum vizând posibile achiziții în domeniu.

Anterior, Bogdan Chirițoiu – președintele instituției – afirma că unul dintre ”coșmarurile” sale ar fi ca unul dintre cei patru operatori telecom să plece din România și să rămânem doar cu trei.

Tot el a afirmat însă că în acest domeniu concurența este reală, iar România are cele mai mici prețuri din Europa în acest sector.

Telekom a avertizat încă de acum câteva luni că ar putea să nu participe la licitația pentru licențele 5G din cauza noilor taxe introduse de către Guvern.

De asemenea, Telekom a anunțat scumpiri la fix și mobil, din cauza creșterii costurilor.