Cuprins:
Proiectul autorităților vine să „protejeze societatea rusă de influența informațională și psihologică distructivă”, potrivit Meduza, publicație rusă care de la izbucnirea războiului și-a mutat redacția în Letonia. Ministerul Educației rusesc a publicat deja materiale didactice, inclusiv planuri de lecție pe care profesorii trebuie să le urmeze, pentru orele extracurriculare din cadrul proiectului „Conversații despre ceea ce este important”, ce vor începe din septembrie.
Elaborarea curriculumului a costat guvernul 22 de milioane de ruble (361.000 de dolari).
Cei mai mici elevi vor asculta sunete din natură și cântece patriotice
Cursurile concepute pentru elevii din clasa I și a II-a au ca scop să le insufle dragostea pentru natura Rusiei, pe care planul de lecții o numește „o manifestare a dragostei pentru Patria ta”. Elevii vor privi peisaje rusești, vor asculta înregistrări cu sunete din natură și cântece patriotice. Planul lecției sugerează, de exemplu, ca elevii să asculte cântecul sovietic „Unde începe Patria?”.
Lecțiile elevilor din clasele a III-a și a VI-a vor fi dedicate „încurajării ideii de iubire efectivă pentru Patria Mamă”. Una dintre temele pe care le vor primi copiii este să explice semnificația zicalei „A iubi Patria înseamnă a servi Patria”. Programa școlară sugerează profesorilor să scrie pe tablă două definiții pentru cuvântul „a servi”: „îndeplinirea îndatoririlor militare; participarea la serviciul militar” și „a lucra […] pentru binele a ceva sau al cuiva”.
În gimnaziu vor învăța despre „eroi” și „patrioți”
În clasele elevilor de a V-a, profesorii vor începe să vorbească direct despre „operațiunea militară specială”, eufemismul guvernului rus pentru războiul său împotriva Ucrainei. Printre activitățile propuse la clasă se numără o temă menită să îi ajute pe elevi să rezolve „situații problematice” pe baza modelului „operațiunii militare speciale”. Pe lângă faptul că vor învăța despre „motivele” „operațiunii”, preadolescenții vor studia „eroii” și „patrioții” armatei ruse.
„Printre obiectivele operațiunii militare speciale se numără protejarea populației din Donbas, care a suferit abuzuri și opresiuni din partea regimului de la Kiev; dezarmarea Ucrainei; și împiedicarea NATO de a amplasa baze militare pe teritoriul (ucrainean). […] Cantitatea imensă de ajutor militar și de altă natură pe care Occidentul colectiv a acordat-o autorităților ucrainene prelungește ostilitățile și crește numărul de morți în cadrul operațiunii”, scrie într-una dintre lecții.
Printre obiectivele declarate ale lecției elevilor de clasa a VIII-a și a IX-a despre „operațiunea militară specială” se numără învățarea elevilor că „locuitorii din DNR (Republica Populară Donețk) și LNR (Republica Populară Luhansk) sunt ruși, așa că este important ca ei să se întoarcă în Rusia” și că „soldații ruși sunt eroi”, mai scrie publicația Meduza, citată de Școala 9.
Imagini din istorie: convoaie de tancuri și mame îndurerate
Elevii din clasele a X-a și a XI-a vor avea sarcina de a compara diverse semne și fotografii din istoria Rusiei. Pentru perioada 2000-2020, creatorii curriculumului au selectat o fotografie a unui convoi de tancuri rusești și o fotografie a unei femei care plânge lângă un stand cu fotografii ale copiilor uciși în timpul atacului terorist din Beslan, oraș aproape de granița cu Georgia, de care președintele Vladimir Putin s-a folosit ca să-și crească popularitatea în Rusia.
La finalul lecției pentru elevii din clasele superioare, profesorilor li se spune să explice ce înseamnă să fii patriot și să îți iubești patria: „Nu poți fi patriot dacă tot ce faci este să repeți sloganuri. Oamenii care sunt cu adevărat patrioți sunt dispuși să își apere Patria cu armele în mână, dar acesta nu este singurul mod de a-și exprima patriotismul. Patriotismul se manifestă prin acte mici, (…) prin urmare, fiecare dintre noi care este dispus să acționeze în folosul țării sale, al patriei sale, este un patriot”.