Cuprins:
Cine este Elizaveta Krivonogih
Elizaveta Krivonogih, cunoscută și sub numele de Elizaveta Rudnova, alias Luisa Rozova sau Lisa, este angajată la L Galerie și Studio Albatros din Paris. Aceste spații expun frecvent lucrări ale artiștilor ruși și ucraineni care se opun războiului din Ucraina.
Elizaveta sau Lisa este fiica Svetlanei Krivonogih, o femeie de afaceri rusă care deține acțiuni la Banca Rossiya și se află pe lista de sancțiuni din Marea Britanie.
Mai multe investigații jurnalistice au sugerat că Elizaveta ar fi fiica nelegitimă a lui Vladimir Putin.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/06/fiica-putin-elizaveta-krivonogih-rudovna-1024x623.jpg)
Potrivit informațiilor publicate anterior de presa ucraineană, Elizaveta locuiește în Franța din 2020, când s-a înscris la o școală privată de management în domeniul artei din Paris.
„În comentariile de pe rețelele de socializare, unii invitați ai vernisajului discută despre cum „fiica lui Putin” s-a numărat printre absolvenți și „cum seamănă cu tatăl ei”. Subliniez acest lucru pentru că Liza nu a fost ascunsă; ea a continuat să apară în scena artistică vorbitoare de limbă rusă din Paris chiar și după ce a fost dezanonimizată în presă.”, mai scrie jurnalista și scriitoarea Nastya Rodionova.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_88b1986b9c8a55f4378b20d25a933c12.jpg)
Activitatea Lisei la galeria pariziană
Dmitri Dolinscky, directorul L’association care include L Galerie și Studio Albatros, a confirmat pentru Meduza că Elizaveta Rudnova lucrează ca manager adjunct în cadrul galeriei.
El a precizat că tânăra efectuează un stagiu de practică în cadrul studiilor sale.
„Avem o linie foarte clară pe care o respectăm. Poziția noastră este demonstrată destul de clar de faptul că, în ultimii doi ani, am organizat aproximativ 200 de expoziții, dintre care jumătate au fost [realizate împreună cu artiști ruși] aflați în exil”, a declarat Dolinsky.
Surse din comunitatea artistică pariziană o descriu pe Rudnova ca fiind o „persoană inteligentă” și „o angajată minunată”.
Ea ar fi implicată în organizarea expozițiilor și ar ajuta la filmări video.
„Cred că un copil nu este responsabil pentru tatăl său. Chiar dacă presupunem ipotetic că [Elizaveta este într-adevăr fiica lui Putin], deși nimeni nu are nicio dovadă, ar trebui să-i împușcăm pe toți, precum familia Romanov? Ce ar fi trebuit să-i spun? Că din cauza felului de mamă pe care o aveți, nu vă pot angaja? Noi nu angajăm mame”, a mai spus Dolinsky.
Controversa generată de prezența Elizavetei
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_7d90541b436f16ad28f50e22b8ed177f.jpg)
Dezvăluirea prezenței fiicei lui Putin într-o galerie care expune artă antirăzboi a stârnit controverse în comunitatea artistică.
Nastya Rodionova, cea care a făcut publică informația, consideră că artiștii „ar trebui să știe despre acest lucru și să facă o alegere [dacă vor expune la L Galerie]”.
„Cred că este iresponsabil să păstrăm tăcerea în legătură cu asta”, a afirmat Rodionova.
Pe de altă parte, Dmitri Dolinsky nu vede nicio problemă etică în angajarea lui Rudnova.
El susține că tânăra nu a locuit în Rusia de câțiva ani și că niciunul dintre artiști nu a avut motive să o suspecteze că „susține cumva politicile statului rus sau războiul”.
„Ea a locuit cu mama ei și nu-și cunoaște tatăl”, a explicat Dolinsky.
Prezența presupusei fiice a lui Putin într-o galerie care promovează arta antirăzboi ridică întrebări despre transparența și etica din lumea artei.
Unii artiști ar putea reconsidera colaborarea cu L Galerie și Studio Albatros în lumina acestor informații.
Dezbaterea etică
Cazul Elizavetei Krivonogih ridică o serie de întrebări etice.
„Este important să spun că eu cred în prezumția de nevinovăție, că nu copiii sunt responsabili pentru crimele părinților lor. Dar, în mijlocul războiului, o ciocnire între o persoană dintr-o familie de beneficiari ai regimului și victimele acestuia este inacceptabilă. A înțeles Lisa acest lucru la vârsta de 22 de ani sau responsabilitatea este a cercului ei?”, scrie Nastya.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_60b49817fe4b40d090f22882e5b3bdf2.jpg)
Nastya Rodionova a subliniat importanța transparenței în astfel de situații: „În situația războiului de cucerire în desfășurare al Rusiei, este nevoie de transparență maximă și de o sensibilitate sporită din partea celor care organizează orice evenimente publice care implică artiști antirăzboi și, uneori, chiar victime directe ale regimului.”
Trebuie să știm cu cine lucrăm și să decidem dacă suntem pregătiți pentru asta. Răspunsul meu personal în acest caz este nu.
Dezvăluirea legată de prezența Elizavetei Krivonogih la L Galerie ar putea avea consecințe asupra viitoarelor colaborări artistice.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_baf396da0bd72189054210db8fc64a2f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_50cf2d4e94cdf65ec3439baa4e4de752.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_197828ef6ac102045a69d75aee5bfd14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_ee054ec0f4a14290921d665db6e45720.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_a781334dcf6443e531704693ff73a92c.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_06499203f8c804acfb3f8a1258329ef7.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_2576d03588d502746f2247a17a2f577a.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_4317ac5d868b67eee0b107856f5d5d5b.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_740201f8891f693e798c3122292f9a7e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_d7a94eb5d34b6ceea0c709dde7fac0f9.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d66c8bf4b7ba403b4b2536beedeb3363.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/233_7394912e2fb15a867bdc115a831a937f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/278_28c027e007f583e2e72f2195b2d6e7ec.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_2381c71f4ec384526173657aa5a671fe.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/172_36641a9e642448b2cd19c4833dc4e4c5.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/172_17d5564212c120126d363265e54dc4d9.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_daecab25c15ebb64d004bdd1d5271813.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_16e0fa4e0e37eb0d14a43ad7d99733cf.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_439ef289ea7183c2e15d74cec04a9046.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_b9424f1cb3e4ab0f8649fa2d8c72bc1a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_c49949ea89ae2ff5933ce8978246834c.jpg)
Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.