Duminică, 3 noiembrie 2013. E sărbătoare mare la Gara Basarab. Primarul în funcție al Bucureștiului, Sorin Oprescu, împreună cu consilierii și o parte din angajații de la Direcțiile Primăriei sunt prezenți pe teren. În fața zecilor de camere de luat vederi. Totul, pentru inaugurarea a primului trotuar rulant, care să facă legătura dintre Gara Basarab și Gara de Nord.
O investiție de 11 milioane de lei, aproximativ 2,5 milioane de euro, la data respectivă, pentru şase trotuare rulante, câte trei pentru fiecare sens, cu o lungime de 80 de metri fiecare, care se deplasează cu 0,5 metri pe secundă. Practic distanța de la Gara Basarab la Gara de Nord se făcea în maximum două minute. Cele şase porţiuni aveau o capacitate maximă de 6.000 de persoane pe oră pe sens.
Papornițe și mămăițele lui Oprescu
Investiția trebuia finalizată în iunie 2012, dar administrația a întâmpinat dificultăți la racordarea la energie electrică. Cu un an întârziere, în noiembrie 2013, Sorin Oprescu a călcat primul pe trotuarul rulant și a fost extrem de mândru de realizare.
„N-am crezut niciodată că-i mai ușor să construiești decât să legi la curent electric. Chiar dacă nu vor traversa 6.000 de oameni, o să traverseze 5.999 și dacă or avea în mână și papornițe mămăițele și bătrânii care merg spre gară. Tinerii nu vor avea răbdare. O să meargă mai repede decât trotuarul rulant”, spunea Oprescu. Iar oamenii din administrație dădeau asigurări că cele trei porțiuni vor fi păzite non-stop.
De optimismul primarului general s-a ales praful rapid! După aproximativ un an, trotuarul rulant a fost dat uitării. Nu a mai fost păzit, s-a defectat, nu a fost reparat, iar până ca oamenii străzii să-și facă loc de dormit aici a fost doar un pas.
Recepția investiției nu a fost făcută niciodată, din cauza unei dispute cu constructorul, Astaldi, iar primăria a abandonat pur și simplu lucrarea de 2,5 milioane de euro. Nu s-a mai ocupat deloc de buna ei funcționare.
Imagini ca după bombardament!
Februarie 2021. La 6 ani și trei luni de la inaugurarea cu fast a primarului Oprescu. Prin biroul de edil șef a mai trecut și Gabriela Firea, iar acum e Nicușor Dan.
Imaginile de la Gara Basarab sunt greu de privit! Totul este distrus, arată ca după un bombardament! Geamurile trotuarului rulant sunt sparte în marea lor majoritate cu bolovani, instalațiile electrice au fost furate, chiar și bucățile de metal care susțineau garniturile de plastic au dispărut.
Totul este devastat, pereții sunt plini de graffiti, iar trotuarul rulant a devenit un wc public. Un adevărat focar de infecție!
„Nu există recepție”
De ce s-a ajuns la această situație și cum s-au irosit 11 milioane de lei din conturile municipalității? Într-un răspuns pentru site-ul Club Feroviar, Primăria Capitalei dădea vina în urmă cu patru luni pe vechea conducere a Bucureștiului, pe vremea când primar era Sorin Oprescu.
„Deficiențele vin ca urmare a faptului că trotuarul a fost pus în funcțiune fără a există recepție la finalizarea lucrărilor. Conform legii, fără acest document, Administrația Străzilor nu a putut să asigure administrarea și mentenanța acestui obiectiv. Astfel, pasajul rulant a fost preluat în gestiune de către Administrația Străzilor în mai 2018″, spuneau cei din primărie.
Administrația Străzilor a preluat trotuarul rulant stricat și tot așa l-a lăsat și în prezent. Din când în când mai trec cei de la curățenie și strâng bucățile de geam spart, dar asta nu s-a mai întâmplat din noiembrie anul trecut.
Primăria se judecă de ani de zile cu constructorul
Autorităţile locale au încercat să facă recepţia de două ori, în 2015 şi 2018, însă lucrarea avea deja nevoie de reparaţii.
„Remedierile trebuiau realizate în termen de 90 de zile. Constructorul nu a executat lucrările solicitate, în concluzie comisia a propus respingerea recepţiei”, afirmau cei din primărie, care se judecă de ani buni cu constructorul.
Mai mult, într-o postare pe Facebook, Asociația „Metrou Ușor” „face un apel către autorități pentru a aduce Gara de Nord mai aproape de bucureșteni, prin modernizarea și restaurarea gării la standarde vest-europene, prin crearea de facilități moderne precum terminale de transport public și parcări subterane și prin revigorarea zonelor pietonale și spațiilor verzi din proximitate”.
Vezi mai multe imagini cu starea în care a ajuns trotuarul rulant de la Gara de Nord
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 10
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro