[]

Scăderi dramatice ale veniturilor din taxe

Problemele din sectorul auto, odată motorul economic al regiunii, afectează grav bugetele locale. Orașele care găzduiesc giganți auto precum Volkswagen, Audi și Mercedes au înregistrat scăderi considerabile ale veniturilor fiscale. Wolfsburg, Ingolstadt și Stuttgart, cândva printre cele mai prospere regiuni din Europa, se confruntă acum cu dificultăți financiare semnificative.

Autoritățile locale încearcă să acopere golurile bugetare prin împrumuturi, majorări de taxe și reduceri de cheltuieli, conform DW. În Friedrichshafen, unde se află sediul furnizorului de componente auto ZF, taxele pentru creșe vor fi majorate de peste două ori în următorii doi ani. Multe familii resimt deja impactul acestor măsuri.

La Ingolstadt, autoritățile au redus organizarea evenimentelor publice și au renunțat la achiziția brazilor de Crăciun pentru spațiile publice, în încercarea de a face față crizei financiare. „Orașul se află într-o criză financiară profundă. Nu există o altă formulare”, a precizat Dorothea Deneke-Stoll, viceprimarul din Ingolstadt pentru DW.

Principalele cauze ale crizei financiare

Problemele financiare ale orașelor auto sunt doar o parte a unei crize mai ample din Germania. Deficitele bugetare cresc pe fondul încetinirii economice, al scăderii cererii externe și al creșterii costurilor interne cu energia și forța de muncă. În anii anteriori pandemiei, veniturile din taxe au crescut datorită boom-ului exporturilor.

Totuși, între 2023 și 2024, inflația a depășit creșterea acestor venituri.

„Aceasta este o stagnare a veniturilor fiscale. Este un semnal negativ, deoarece într-o economie sănătoasă veniturile fiscale sunt întotdeauna în creștere”, a explicat René Geissler, cercetător în finanțele comunităților la Universitatea Tehnică din Wildau.

În același timp, cheltuielile orașelor rămân ridicate. Migrația, îmbătrânirea populației și extinderea beneficiilor sociale cresc presiunea asupra bugetelor locale. Fundația Bertelsmann a raportat că deficitul total al comunităților ar putea ajunge la 30 de miliarde de euro în 2025, depășind recordul de 25 de miliarde de euro din 2024.

Impactul asupra orașelor auto germane

În orașele auto din Germania, scăderea veniturilor din taxe este evidentă. La Ingolstadt, veniturile fiscale estimate pentru 2025 sunt mai mici de jumătate față de calculele inițiale. Stuttgart anticipează un deficit de aproape 40% comparativ cu veniturile din 2024. Conform legii, orașele trebuie să-și echilibreze bugetele, ceea ce prelungește procesul de planificare bugetară până în iarnă.

Boom-ul exporturilor din anii anteriori pandemiei a contribuit la prosperitatea orașelor auto, plasând Wolfsburg și Ingolstadt în topul regiunilor europene. Totuși, dificultățile recente, inclusiv scăderea vânzărilor în China, au afectat companii precum Audi și Volkswagen. În prima jumătate a anului 2025, livrările Audi în China au scăzut cu 10% față de anul precedent.

Orașele auto sunt forțate acum să reducă beneficiile oferite în anii de prosperitate. La Friedrichshafen, dificultățile financiare ale ZF au dus la reducerea dividendelor către Fundația Zeppelin, care finanțează programe sociale și culturale. Acest lucru a determinat o creștere semnificativă a taxelor pentru creșe, afectând familiile locale.

Criza din industria auto se resimte și în România

Producătorii auto chinezi anunță creșteri masive de producție și exporturi, în timp ce constructorii europeni anunță pierderi și restructurări. Acest lucru duce la concedieri în țările care găzduiesc fabrici din domeniul auto.
Efectele se văd inclusiv în România: producătorul de componente auto Aptiv a anunțat că va închide fabrica din Ineu, județul Arad, iar aproape o mie de oameni vor fi concediați. Producția va fi mutată în afara Europei. De asemenea, Bosch concediază 170 de oameni la fabrica sa din Cluj, din cei 3.300 cât are aceasta. În total, Bosch are peste 10.000 de angajați în România, având mai multe fabrici.

De asemenea, Mihai Bordeanu, șeful Dacia România, a avertizat că taxele și prețul energiei împing producția Dacia către Maroc, stat unde se fac acum modelele Sandero, Logan și Jogger, conform Economica.net. Deja Marocul a depășit la producție România: grupul francez a produs în 2024 un număr de 413.616 mașini în fabricile din Tanger și Casablanca, dintre care 363.066 purtând marca Dacia. Spre comparație, la Mioveni au fost produse anul trecut doar 309.200 de mașini. Taxele și energia afectează România Mai mult, Bordeanu avertizează că Renault nu a luat încă nicio decizie cu privire la creșterea capacității de producție din România.

„Nu s-a luat o decizie. Ați văzut că s-a schimbat și conducerea companiei. E posibil ca proiectul să fie amânat, pentru că în astfel de chestiuni se discută totul, inclusiv fiscalitatea, costurile energiei”, a spus Mihai Bordeanu, directorul Dacia România.

România a impus în ultimii trei ani mai multe taxe criticate de mediul de afaceri, precum taxa pe cifra de afaceri și taxa pe stâlp. De asemenea, în acest an a majorat TVA și accizele și a liberalizat piața energiei, ceea ce a dus la creșteri de prețuri pentru electricitate.

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.