- Cu ce se poate compara suma de 1 milion de euro pe an, din bani publici, vărsată de un singur partid, PNL, către site-ul Digi24 și confirmată de Libertatea din mai multe surse?
- Cu banii pe care mii de români și de firme îi donează în mod deschis, în aceeași perioadă de un an, proiectului Recorder, publicația cu cei mai mulți donatori din România.
- Cu banii pe care sute de firme private care își fac publicitate marcată ca atare îi dau într-un site din TOP 10, comparabil ca audiență cu Digi24.ro.
- „Comparația aceasta dezvăluie un abuz îngrozitor! Practic, prin publicitate mascată încasată de la un singur partid, un site câștigă cât iau alte site-uri din economia privată sau de la public, în mod transparent. Iar site-urile TV încasează de la mai multe partide. În realitate, tarife atât de mari pe net se explică într-un singur fel: aceștia sunt bani pentru protecție politică pe televiziuni, iar site-ul nu este decât un vehicul care maschează adevăratul destinatar: televiziunea”, a explicat, sub condiția confidențialității, un om de publicitate la curent cu sistemul, într-un dialog explicativ pentru publicul Libertatea.
PNL a plătit 37,7 milioane de lei (7,5 milioane de euro) în intervalul ianuarie – octombrie 2023 pentru propagandă și presă. În anul 2022, suma a fost de 39,3 milioane de lei (8 milioane de euro).
Pe ce s-au dus banii? Pentru că în afara campaniilor electorale, televiziunile nu pot primi bani, partidele folosesc site-urile televiziunilor și plătesc acolo. Este ceea ce un specialist din publicitate, consultat confidențial de Libertatea, a numit „un subterfugiu”. De ce subterfugiu?
„Se cumpără imunitate pe televiziuni plătind, indirect, prin site-urile canalelor TV”
„De fapt, dând bani site-urilor, partidele își asigură protecție pe televiziunile respective. Se publică știri nemarcate pe site, iar grosul banilor e dat pentru «prestația de pe TV». Dovada e bugetul «online» mult prea mare pentru site-uri, specific televiziunilor”, a explicat același specialist.
Digi24.ro a primit aproximativ 1 milion de euro doar de la PNL în ultimele 12 luni calendaristice. „Acesta este buget de TV, nu de internet”, a explicat specialistul. Comparativ, 1 milion de euro sunt aproape toți banii luați din publicitatea «display» (clienți de la agenții) și programatic (Google) de către publicații din TOP 10 site-uri din România.
„Gândiți-vă la ce s-a ajuns. De la un singur partid mare, un site de televiziune primește cât primește de la zeci, dacă nu de la sute de clienții economici un site cu aceleași performanțe, care nu este site de televiziune”, a explicat expertul.
„Asta arată clar că partidele plătesc propagandă și protecție media pe TV, folosind ca instrument site-urile acestor canale TV. Se cumpără imunitate pe televiziuni plătind, indirect, prin site-urile canalelor TV. Aceste bugete sunt imense față de ce consumă firmele, ceea ce e complet anormal și deformează piața. Păgubit e tot publicul, care e mințit pe banii lui”, a argumentat specialistul din advertising.
Conform informațiilor ziarului, în cadrul mai multor organizații de publicitate au avut loc în ultima vreme dezbateri despre acest abuz în piața de advertising, dar și în privința efectelor asupra celorlalte bugete de publicitate.
Acestea sunt cifrele obținute de Libertatea din surse concordante. Cine primește bugetele politice dintre site-urile televiziunilor?
Liberalii plătesc la toate televiziunile de știri, mai puțin la B1 TV
Libertatea a discutat cu mai mulți lideri din actuala conducere a PNL, dar și cu foști membri ai conducerii, implicați în contractele cu presa. De asemenea, au existat discuții informale cu reprezentanți din instituțiile media pentru a vedea cât de amplu este fenomenul și care sunt sumele din piața de publicitate politică.
Conducerea PNL a primit o solicitare oficială din partea Libertatea să prezinte sumele cheltuite din banii publici pentru contractele cu site-urile de știri. Partidul nu a oferit un răspuns până la publicarea articolului.
Informațiile obținute de Libertatea dezvăluie următoarea situație pentru PNL:
- Cel mai mare contract plătit lunar unui site a fost de aproape 160.000 de euro lunar (800.000 de lei).
- Partidul are contracte în plată cu site-urile televiziunilor de știri Digi24, Antena 3, România TV și Realitatea Plus.
- Singurul site al unei televiziuni cu care partidul de guvernământ a întrerupt colaborarea este site-ul B1.ro. Ruptura s-a produs în vara lui 2022.
- PNL a avut sau are legături comerciale cu site-urile dcnews.ro, evenimentulzilei, capital, psnews, alephnews, stiripesurse.
- Contractele se desfășoară prin intermediul unor agenții de publicitate: Inventus Strategy Design SRL, All Media Company SRL și V PR COMM Agency SRL.
Digi24.ro, site-ul cu cel mai mare contract aflat în plată cu PNL: peste 75.000 de euro lunar
„Digi24.ro are cel mai mare contract cu PNL, prin intermediul agenției de publicitate. Valoarea lui este de peste 75.000 de euro pe lună. Este mai mare decât contractele PNL cu site-urile Antena 3 și România TV. Sub actuala conducere Ciucă-Bode, PNL a plătit la Digi în jur de 1,2 – 1,3 milioane de euro în 14-16 luni”, au declarat surse politice pentru Libertatea.
Nicolae Ciucă a devenit președinte PNL în aprilie 2022, iar Lucian Bode a devenit oficial secretar general după Consiliul Național din mai 2022.
Informația privind valoarea contractului a fost verificată din mai multe surse, inclusiv din piața media. Valoarea lunară a contractului variază, în funcție de comenzile primite de la agenția de publicitate.
Fostul secretar general al PNL, Dan Vîlceanu, a confirmat, pentru Libertatea, că la plecarea sa din funcție, în primăvara lui 2022, contractul care implica site-ul digi24.ro era de aproape 100.000 de euro lunar.
Relațiile contractuale între PNL și site-ul televiziunii de știri Digi24 nu au fost niciodată bilaterale, ci a existat permanent cel puțin o agenție de publicitate ca intermediar.
Contactați de Libertatea, reprezentanții Digi 24 nu au comentat contractul cu PNL.
Firma Inventus Strategy Design SRL, condusă de Cosmin Ivănuș
Din informațiile obținute de Libertatea, intermedierea este asigurată în prezent de Inventus Strategy Design SRL, condusă de Cosmin Ivănuș.
Ivănuș a fost partener într-o firmă din care a ieșit, în toamna lui 2020, Anca Mireanu, membră în boardul Digi24.ro. Prin firma de publicitate a lui Ivănuș au trecut, în 2022, peste 31 de milioane de lei de la PNL, potrivit informațiilor obținute de Libertatea de la Autoritatea Electorală Permanentă.
Până în ianuarie 2022, între PNL și site-ul Digi24.ro nu a existat o relație de publicitate politică, în afara campaniilor electorale. Primul contract a fost comandat când secretar general al PNL a fost Dan Vîlceanu, deputat, iar președintele partidului era Florin Cîțu. Contractul a fost continuat în administrația politică Ciucă-Bode.
Opțiunea pentru o sumă mai mare pentru site-ul Digi24.ro a fost justificată de conducerea PNL prin faptul că are un „trafic important și este citit de electoratul care interesează partidul”. La numărul de unici, Digi 24 este pe locul 2, după Libertatea.
PNL a plătit în timpul campaniei prezidențiale a lui Klaus Iohannis, din 2019, peste 1,5 milioane de lei către site-urile Digi24.ro și digifm, dar și către televiziunea Digi 24, potrivit datelor raportate la AEP.
Articole nemarcate
O analiză a Libertatea pe site-ul Digi24.ro arată că la categoria „politic” au fost publicate, în ultima lună, sub 100 de articole care conțin declarații ale liderilor PNL sau ale miniștrilor liberali. Multe declarații au fost făcute la postul de televiziune Digi24 și preluate ulterior de site-ul aferent televiziunii.
Rareș Bogdan, Marcel Boloș, în calitate de ministru de Finanțe, Sebastian Burduja, în calitate de ministru al Energiei și președinte PNL București, Nicolae Ciucă, Dan Motreanu, Lucian Bode și Gheorghe Falcă sunt numele care apar în știrile publicate în ultima lună.
PSD dă mai mult la site-urile Antena3 și România TV decât la Digi 24
În timpul campaniilor electorale este legal să existe un contract între partide și televiziuni. Când însă nu este campanie electorală, este interzis ca un partid să dea bani unei televiziuni.
Din informațiile obținute de Libertatea, site-ul digi24.ro are un contract pentru publicitate politică și cu PSD.
„Suma dată de PSD pentru digi24.ro este sub 75.000 de euro, nu este ca la PNL. PSD are contracte mai mari cu Antena3.ro și cu romaniatv.net”, a declarat o sursă din conducerea PSD pentru Libertatea.
La fel ca în cazul PNL, PSD folosește agenții media care plasează comanda pentru textele în care apar mesajele dorite de partid. Cum se procedează?
Rețeta promovării unei știri când nu este campanie electorală
Partidul decide că vrea ca un site cu care are contract, direct sau indirect, să promoveze o acțiune sau o declarație. Spre exemplu, mesajul lui Nicolae Ciucă referitor la faptul că PNL nu va majora taxele și impozitele în 2024 sau că se vor majora pensiile.
Partidul informează agenția despre intenția sa și bugetul alocat pentru promovare. Agenția ia legătura cu site-ul partener pentru publicitatea politică.
După ce articolul este publicat, chiar dacă nu este marcat pentru cititor ca fiind publicitate – P, el este trimis către agenție pentru plată. Agenția trimite „livrabilele” – textele publicate la comanda partidului, iar partidul face plata către agenție. Mai departe, banii de la agenție sunt transferați în contul firmei care administrează site-ul.
În toată această operațiune, banii sunt publici, de la bugetul de stat, dar textele de pe site-uri nu sunt semnate și semnalate ca fiind publicitate, iar PSD și PNL refuză să spună cui au dat banii.
În cazul Ridzi, politiciana a intrat la închisoare
Publicul nu este informat că citește un material plătit de un partid, iar formațiunea politică se folosește de banii publici pentru a plăti cât mai multe articole pe site-urile televiziunilor.
Din informațiile Libertatea, site-ul Digi24.ro a trimis textele publicate pentru plată către PNL. Partidul are nevoie de link-urile primite pentru a justifica plata făcută din subvenție în timpul controlului efectuat de Autoritatea Electorală Permanentă și de Curtea de Conturi. Pe de altă parte, este interzis să existe în contracte plata de știri nemarcate, acesta fiind unul dintre scandalurile politice apărute încă din 2009, când, conform dezvăluirilor Gazetei Sporturilor, Monica Iacob Ridzi a cumpărat știri de promovare politică, nemarcată, din bani publici. Monica Ridzi a fost condamnată definitiv, pentru mai multe capete de acuzare și a făcut închisoare.
Contract de 160.000 de euro oprit la B1 TV „din cauza atacurilor la adresa conducerii PNL”
PNL a încheiat cel mai mare contract, ca valoare lunară, cu site-ul B1 în ianuarie 2022. Valoarea lui, potrivit lui Dan Vîlceanu, fost secretar general al partidului, a fost de aproape 160.000 de euro. Deputatul explică suma și spune că s-a dorit ca mesajele partidului să fie bine promovate pe un site citit de electoratul de dreapta.
A fost cel mai mare contract lunar plătit de PNL în ultimii doi ani, potrivit mai multor surse din partid. Lucrurile s-au schimbat în vara lui 2022, când contractul a fost încheiat, de facto. Mai exact, PNL nu a mai dat comenzi agenției de publicitate să cumpere spațiu pe site-ul b1tv.ro.
„Au fost discuții între reprezentanții site-ului și conducerea PNL în care s-a transmis că nu mai vor ca postul B1 TV să atace partidul. Contractul cu site-ul nu avea vreo clauză despre postul TV, dar conducerea PNL a fost nemulțumită”, au declarat surse politice pentru Libertatea.
Pentru că materialele critice nu s-au oprit, banii dinspre PNL spre site-ul B1 nu au mai venit din iulie 2022.
„După ce s-a încheiat contractul, au fost peste 130 de emisiuni de atac la adresa lui Bode și Ciucă”, susțin surse din PNL pentru Libertatea. Partidul numește „atacuri” relatările negative despre orice personalitate politică a liberalilor.
Site-ul B1.ro a publicat articole despre plagiatul lui Nicolae Ciucă, despre plagiatul lui Lucian Bode, dar și despre kompromatul în cazul Emiliei Șercan. În acest moment, site-ul b1.ro nu are contract cu PNL, dar are cu PSD.
Contactat pentru a comenta situația, acționariatul site-ului B1TV nu a comentat circumstanțele contractului cu PNL.
În privința relației comerciale cu PSD, contractul cu b1.ro este, potrivit mai multor surse social-democrate, sub 40.000 de euro pe lună.
Site-urile România TV, Antena3 și Realitatea Plus au contracte între 50.000 și 75.000 de euro lunar cu PNL
Dacă digi24.ro are cel mai mare contract în plată cu PNL, pe următoarele locuri se situează antena3.ro, româniatv.net și realitatea.net.
„Pentru că au un trafic foarte bun, dar și rating pe TV, contractele cu site-urile Antenei3 și României TV sunt între 50.000 și 75.000 de euro. Puțin mai jos este și Realitatea”, au declarat surse politice pentru Libertatea.
Televiziunile nu au voie legal să aibă contracte cu partidele în afara campaniilor electorale. Cu toate acestea, partidele se uită la atenție și la ratingurile televiziunilor când încheie contracte cu site-urile aferente, au dezvăluit surse din piață.
Contracte cu PNL direct sau indirect. Lista site-urilor
PNL a încheiat în ultimii doi ani contracte pentru publicitate politică cu mai multe site-uri care nu au legătură cu televiziunile.
News Internațional, firma unde Sabin Orcan este acționar majoritar și care editează Newsweek România, a primit, în primele patru luni din 2022, suma de 117.702 lei. Contractul este menționat în raportul prezentat de PNL în fața Autorității Electorale Permanente. Sabin Orcan este invitat des la posturile TV, în special Digi24, în calitate de analist și jurnalist.
Pe lista contractelor declarate la AEP, pentru 2022, apare și Editura Evenimentul și Capital SRL cu 147.098 de lei. Tipul de contract este unul bilateral între PNL și firma care deține site-urile evenimentul zilei.ro și capital.ro.
Din informațiile obținute de Libertatea, liberalii au plătit, în 2023, prin contracte indirecte către site-ul deținut de Iosif Buble, stiripesurse.ro, către DCNews, site-ul lui Bogdan Chirieac și Gândul. Sumele variază între 5.000 de euro pe lună și 15.000 de euro pe lună, potrivit mai multor surse politice.
Iosif Buble și Bogdan Chirieac participă în mod regulat la emisiuni TV în calitate de analiști. Firmele lui Iosif Buble primesc bani de la PSD și PNL și pentru sondajele realizate.
Alte contracte
Pe lista trimisă la AEP, PNL a menționat pentru anul 2022 că a dat 5.171.595 de lei (un milion de euro) către All Media Company SRL. Surse politice susțin că firma este cea prin care se cumpără spațiu pe site-ul antena3.ro.
Ludovic Orban a refuzat să dea bani către Antena3 în timpul mandatelor sale în fruntea PNL, dar situația s-a schimbat din septembrie 2022. Primul contract, semnat în perioada când Florin Cîțu a fost președinte PNL, a fost de 75.000 de euro lunar.
Cel mai mare contract din 2021, plătit în epoca Orban și Cîțu, a fost cu DBV Media House, firma care administrează și site-ul realitatea.net, iar valoarea lui a fost de 100.000 de euro lunar.
În perioada similară din 2021, contractul cu Ancore Media SRL, site-ul b1.ro, a fost de 75.000 de euro lunar. Contractul s-a majorat până la 160.000 de euro de la 1 ianuarie 2022.
Contractele partidelor cu presa sunt verificate anual de Autoritatea Electorală Permanentă și de Curtea de Conturi, dar cele două instituții nu prezintă modul în care au fost alocați banii. Partidele și site-urile mențin și ele secrete contractele directe sau prin intermediul agențiilor de publicitate.
Cititorul nu este informat că are în față materiale de presă plătite de partide, deoarece ele sunt prezentate drept articole care respectă regulile jurnalistice. România va avea în 2024 patru alegeri: europarlamentare, locale, parlamentare și prezidențiale.
Ce se întâmplă la alte partide?
- PSD se află pe primul loc în topul cheltuielilor pentru presă și propagandă, cu 46,7 milioane de lei în perioada ianuarie – octombrie 2023. Tot pe primul loc a încheiat și anul 2022, cu 54,8 milioane de lei (11 milioane de euro)
- USR a dat, anul trecut, de zece ori mai puțini bani decât PSD la capitolul presă și propagandă: 5,2 milioane de lei. Uniunea și-a dublat bugetul în 2023 și a cheltuit între ianuarie și octombrie 2023 aproape 12 milioane de lei (2,4 milioane de euro)
- AUR a folosit pentru prima dată subvenția pentru presă și propagandă în 2023: cu puțin peste un milion de lei. Banii au fost dați pentru tipărirea unui „ziar de propagandă” intitulat „Patrioții”.
- Legea prevede că partidele parlamentare primesc, anual, fonduri de la bugetul de stat sub formă de subvenție. PSD și PNL refuză să dezvăluie spre ce site-uri direcționează banii pentru a se promova, deși sursa de finanțare este publică. Nici site-urile care au primit bani de la cele două partide nu au marcat articolele ca publicitate politică pentru ca un cititor să fie informat că are în față un articol plătit de partid, și nu un material jurnalistic.
Legea nu permite partidelor să aibă contracte cu televiziunile, ci doar cu site-urile, în afara campaniilor electorale.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
ciobanudorin_2006 • 21.02.2024, 17:14
Cum sa dai bani ptr promovarea ta ca partid ? Dacă ești capabil ca și om te votează lumea dacă ești neica nimeni cum sunt toți și fără de cuvant ori onoare am ajuns unde am ajuns după 34 de ani.De ce sponsorizează statul partidele ? Ca nu se vede nici o mare isprava .Tot în jos am luat-o. În loc de producători am ajuns consumatori și tot asa nivelul de trai e vai mama noastră iar populația a sărăcit.Nu îți trebuie multa scoala sa vezi .
Crisiana • 17.02.2024, 12:08
Pana in 1989 toata presa romana si TVR1 aveau ca subiect PCR , Ceausescu si sotia.Acum fiind si mass media diversificata si cum nu se renunta la subventionarea partidelor de la bugetul de stat aceasta activitate va continua. Cine se uita mai des la RoTv si la Antena 3 poate constata acestea. Ambele se lauda ca sunt independente, Poporul nu este prost!
CoceaRomulus • 14.12.2023, 06:35
Asta arata cat de murdara este media romaneasca. In plus Antena 3, Realitatea Plus, sunt conduse de puscariasi iar Romania Tv este condusa de un fugar. B1Tv parca e condusa de cineva care a lucrat la Antena 3. Concluzia este ca site-urile de televiziune pt dezinformare trebuie complet evitate.