Considerată un simbol al turismului bănățean, calea ferată Oravița – Anina a fost la un pas de a se închide, după ce CFR Călători luase dezicia de a suspenda circulația trenului pe această linie în timpul săptămânii. Trenul ar fi urmat să circule numai dacă se formau grupuri de 30 de turiști programați din timp. Lucru aproape imposibil, în condițiile în care nu există o platformă de rezervări online, scrie stiridetimisoara.ro.
Peste 10.000 de persoane au semnat o petiție online
Decizia CFR Călători a stârnit revolta cărășenilor, iar societatea civilă s-a mobilizat. Peste 10.000 de persoane au semnat o petiție online în sprijinul păstrării acestui tren.
“Una dintre cele mai vechi rute de cale ferată, Oraviţa – Anina, denumită şi Semmeringul bănăţean, este în pericol de a se închide. CFR Călători insistă de mai mulţi ani că aceasta ar fi neprofitabilă prin prisma vânzărilor de bilete, asta deşi mii de turişti din ţară şi din străinătate aleg în fiecare an să se bucure de frumuseţile unice ale traseului. Ultima decizie este aceea de a suspenda toate călătoriile din timpul săptămânii şi a le păstra doar pe cele din weekend. Noi nu credem că aceasta este o strategie economică, ci mai degrabă un pas pentru a închide această rută definitiv”, este textul petiţiei “Împreună salvăm Semmeringul bănățean”, semnată de John Gavrilescu.
Pe 10 decembrie, directorul general al CFR, Valentin Dorobanțu, a transmis, printr-un comunicat, că instituția a revenit asupra deciziei. “Din 15 decembrie CFR va continua operarea trenurilor pe secția Oravița-Anina, în conformitate cu planul pe 2019/2020”. Vor circula zilnic pe această rută următoarele trenuri: R 9695 – Oravița – Anina, cu plecare la ora 11.15, respectiv R 9694 – Anina – Oravița, cu plecare la ora 14.40. Un bilet costă 10 lei, iar rezervarea obligatorie a locului, 3,90 lei.
Dată în funcțiune la 15 decembrie 1863
Calea ferată Oraviţa – Anina a fost construiă de austrieci ca o nevoie a exploatărilor miniere din Banatul de Sud și dată în funcțiune pentru transportul de mărfuri la 15 decembrie 1863. “Drumul de fier” are 14 tuneluri săpate în stânca muntelui, cu o lungime totală de 2.084 m și 10 viaducte, săpate cu dalta, ciocanul și târnăcopul.
”La construcţia ei au participat atât localnicii, cât şi specialişti pietrari aduşi din regiunea Friuli din nordul Italiei. Lucrările au fost conduse de inginerii Anton Rappos şi Karl Dülnig şi de arhitecţii Karl Maniel şi Johann Ludwig Dollhoff-Dier. Soarta acestuia din urmă a şi fost legată în mod tragic de construirea liniei bănăţene. Considerat vinovat de un prim eşec al perforării tunelului Gârlişte, unde cele două galerii nu s-au întâlnit din cauza unei devieri verticale de aproape trei metri, s-a sinucis în 1862, aruncându-se de pe unul dintre viaductele de pe traseu”, scrie istoricul Mircea Rusnac, pe istoriabanatului.wordpress.com, citat de adevărul.ro.
Cel mai mare tunel de pe linia Oravița – Anina are 660 m și poartă numele Gârliște.
Porțiunea de cale ferată, de 33, 4 km, străbate munții Aninei și este numită
Semmeringul bănăţean , datorită asemănărilor cu
Semmeringbahn din Austria, construită în perioada 1845-1854, între
Glognitz şi Mürzuschlag.
Inaugurată pentru călători la 18 noiembrie 1869, bătrâna cale are trei tronsoane distincte și 6 stații, se arată pe pagina de Facebook Banatul Montan-Ghidul tău turistic.
Cei 34 de kilometri pot fi parcurși în aproximativ două ore, viteza medie fiind de doar 17 km/h, din cauza terenului dificil.
Linia este inclusă în Lista Monumentelor Istorice și este una dintre bijuteriile tehnice și arhitecturale ale Europei de Sud-Est.
Foto: Facebook/Banatul Montan-Ghidul tău turistic
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 5Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro