Noua lege prevede ca șoferii de TIR-uri să revină în țările de origine la fiecare patru săptămâni. Totodată, perioada de odihnă obligatorie de la sfârșitul săptămânii nu mai poate fi petrecută în cabina camionului, ci la hotel, iar angajatorul trebuie să plătească cheltuielile de cazare.
Șofer de TIR român: “Dacă lucrez o perioadă mai scurtă, automat banii vor fi mult mai puțini”
Dar șoferii români susțin că acest lucru îi va dezavantaja, întrucât câștigurile vor fi diminuate. Deutsche Welle a prezentat cazul lui Ștefan, șofer de TIR care a plecat din Pitești către vestul Europei. Acesta își explică temerile.
Acesta îmi este jobul, îl fac cu plăcere, dar sunt momente în care parcă mi-aș dori să fiu acasă și parcă m-aș lăsa, numai să stau acasă.
Ștefan, șofer de TIR:
“În momentul în care eu lucrez o perioadă mai scurtă, automat banii pe care îi voi scoate vor fi mult mai puțini, dacă nu chiar înjumătățiți”, mai spune bărbatul.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2020/08/stefan-sofer-tir-1024x576.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_31921a74dcc247a9a8f9ac004a80efd9.jpg)
Și adaugă: “Atunci, stăm și ne gândim dacă cel puțin din punct de vedere financiar mai are rost să facem acest efort. Nici acasă, nici cu bani, nici împreună cu familia”.
Alte temeri ale românilor: cozile uriașe de la graniță
Deutsche Welle a oferit un alt argument pentru care șoferii de TIR români sunt nemulțumiți de noua legislație europeană: cozile interminabile care se vor forma la graniță.
“România este țară membră UE, dar nu și a spațiului Schengen, care ar permite circulația fără controale la frontieră. La fiecare ieșire din țară, șoferii români petrec ore în șir la graniță. Iar la revenirea în România, la intervalul impus de noua lege, cozile vor deveni și mai lungi”, se arată în materialul Deutsche Welle.
de șoferi de TIR români efectuează curse în Europa, conform Deutsche Welle
Ministrul transporturilor: “Există un risc major”
Iar Lucian Bode, ministrul transporturilor, consideră că noua legislație europeană va aduce “un risc major”.
“Aceste companii să fie mutate cu șoferi, cu camioane, cu familii, cu impozite și taxe, cu tot, din România, în Vest. Acesta este riscul”, spune Bode în materialul Deutsche Welle.
Ce prevede noua legislație europeană
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_b026673d415aef5d01a08c6bca195c26.jpg)
În luna iulie, Parlamentul European a adoptat o reformă majoră a sectorului de transport rutier. Potrivit comunicatului oficial remis pe 9 iulie, oficialii UE au explicat că modificarea regulilor vizează două puncte-cheie: îmbunătățirea condițiilor de muncă ale șoferilor și combaterea practicilor ilegale.
Ce măsuri sunt vizate de Parlamentul European:
- condiții de lucru mai bune pentru șoferi. Astfel, „companiile vor trebui să-și organizeze programele astfel încât șoferii […] să se poată întoarce acasă la intervale regulate, la fiecare trei sau patru săptămâni […]. Totodată, „perioada de odihnă obligatorie de la sfârșitul săptămânii nu poate să fie petrecută în cabina camionului. Dacă perioada de odihnă nu este petrecută acasă, companiile trebuie să plătească cheltuielile de cazare ale șoferilor”
- o concurență mai loială și combaterea practicilor ilegale. Conform noilor reguli, „tahografele vehiculelor vor fi folosite pentru a înregistra trecerea unei frontiere, ajutând astfel la combaterea fraudei”. Iar „pentru a evita cabotajul sistematic”, șoferii vor trebui să aștepte patru zile ca să poată efectua noi operațiuni de cabotaj în aceeași țară, cu același vehicul
- reguli clare privind detașarea șoferilor pentru a asigura remunerații egale. Parlamentul European a explicat că „noile reguli vor crea un cadru juridic clar, care va evita abordări naționale diferite și va asigura remunerarea echitabilă a șoferilor”.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_afdf6b687cf8461653caa2efaba79974.jpg)
Eurodeputații au aprobat, astfel, actele legislative, în forma adoptată de miniștrii Uniunii Europene în aprilie 2020.
Mai jos, poate fi consultat documentul în format PDF:
ST_5114_2020_REV_1_RO:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/172_728d1bec6fbbce9c8955ae421516fa90.jpg)

:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/158_4b879b8e794a65b43fc941e217c43188.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_707d925a06fd8c74f7fb97028fb2b30e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_d98c6a359766b92b739beb7c07c2e55e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/196_4989fd904a46af7fb26c97815ef0a7dc.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_dd0f0167e9bf9b9b0882bc60db556f12.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/222_0d74d3754878b5d5117d911fb9052f5e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_1153cb652d0f9b25e06a79efc3418375.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_25f0ad9ac410d25bc353067a3cdb1485.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/179_34730a94a5462de3ea17eb17455b72bc.jpg)
Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.