Peste șase milioane de camioane și autobuze din întreaga UE sunt echipate cu tahografe și se speră că noile dispozitive inteligente vor reduce procesul administrativ și manipularea tahografelor digitale actuale.
Tahografele digitale au devenit obligatorii în 2006, pentru toate camioanele comerciale și autobuzele nou înmatriculate în UE, pentru a aborda problema accidentelor provocate de șoferii de camioane și autocare din cauza oboselii sau a vitezei, precum și pentru a garanta o concurență loială între societățile de transport și condiții decente de muncă pentru șoferi. Cu toate acestea, s-a constatat că tahografele digitale sunt în continuare vulnerabile la manipularea senzorului de mișcare și sunt o sursă independentă de informații, nesigură.
Prin urmare, în martie 2016, o nouă reglementare europeană a stabilit cerințele pentru construirea, testarea, instalarea, operarea și repararea tahografelor digitale de a doua generație sau a tahografelor inteligente, solicitând în mod specific introducerea unor mecanisme de securitate care să abordeze amenințările la adresa securității.
Noile tahografe digitale inteligente vor încorpora o serie de schimbări, profitând de avantajele tehnologice și punând în aplicare multe sisteme pe care unii operatori consideră că ar fi trebuit să le aibă chiar de la modelele de prima generație.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_4364bf782b71a83f376ace10fb96b9e6.jpg)
Tahografele smart vor avea un modul GNSS (Global Navigation Satellite System), care înregistrează automat locația vehiculului la începutul și la sfârșitul călătoriei, de asemenea o actualizează la fiecare trei ore de conducere, cumulate. Vestea bună pentru șoferi este că nu mai este nevoie de introducerea manuală a țării.
În plus, tahograful inteligent va putea comunica de la distanță cu organele de control. Acestea vor utiliza un aparat radio cu rază scurtă de acțiune, verificând de la distanță anumite date ale tahografului, fără a opri vehiculul. Astfel, ei pot detecta de la distanță potențialele infracțiuni. Dacă nu se regăsesc probleme, șoferii își continuă călătoria fără întreruperi – fără a pierde timp prețios pentru inspecțiile inutile la marginea drumului.
Datele nu vor conține informații despre abaterile tipice ale șoferului de la timpul de condus, cum ar fi depășirea zilnică a orelor legale de condus sau nerealizarea pauzei după 4½ ore de condus. Datele scanate pot fi stocate de către autorități numai pe durata verificării efectuate pe marginea drumului; acestea nu pot fi reținute mai mult de trei ore, cu excepția cazului în care datele indică o manipulare potențială sau o utilizare incorectă a tahografului. Datele primite nu pot conduce la sancțiuni sau amenzi automate pentru conducătorul auto sau pentru operatorii de transport. În cazul în care sunt detectate probleme, este probabil să se efectueze o examinare completă a tahografului, lucru care ar putea conduce la acțiuni ulterioare.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_362d4e88893faf958f3cbaa9252b5053.jpg)
Ce au de făcut transportatorii și șoferii pentru a se alinia la noile norme?
Companiile de transport care vor achiziționa vehicule noi la momentul respectiv, trebuie să se convingă de faptul că, în cazul în care dețin aparate pentru descărcarea datelor din tahografele digitale inteligente și/sau aplicații informatice de analiză (software), acestea vor trebui actualizate la zi, pentru a se putea obține compatibilitatea cu noile tahografe.
Șoferii, pe lângă familiarizarea lor cu aparatele de nouă generație, în ceea ce privește structura de meniuri și funcționalități noi, nu vor avea schimbări de suportat. Cardurile acestora vor fi compatibile în continuare, urmând ca la expirarea actualelor carduri, autoritatea emitentă să le înlocuiască cu carduri noi 1C, compatibile cu tahografele digitale inteligente.
Despre FOMCO
SC FOMCO PRODIMPEX SRL este o societate privată, care oferă soluții în domeniul tahografelor digitale, tahografelor modulare, tahografelor analogice, limitatoarelor de viteză, sistemelor de măsurare a combustibilului si a managementului flotelor de vehicule de transport marfă sau călători.
Compania fost înfiinţată în luna septembrie 2002, după ce legislaţia din România a fost adaptată la normele europene în vigoare privind siguranţa traficului de marfă şi persoane. Am fost pioneri în domeniul tahografelor, atât digitale cât şi cele cu diagrame, iar experiența ne-a ajutat să devenim reprezentanţi oficiali pentru pentru mărci de prestigiu din domeniu, ca Stoneridge Electronics, pentru care suntem unici importatori în România.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_22613306c878d0f4c26afb569d016e0c.jpg)
Din aprilie 2003 reprezentăm oficial şi limitatoarele de viteză STURDY, fabricate la Sturdy Corporation în SUA. Am făcut din nou pionierat și în acest domeniu, după ce activitatea de montare a limitatoarelor Elson, Romatic şi STURDY a devenit prima autorizată oficial de către Registrul Auto Român, în decembrie 2003. Confortul șoferilor este unul din dezideratele pe care le urmărim, așa că am creat o gamă largă de sisteme de aer condiționat, încălzitoare staționare, lăzi frigorifice și altele, de la mărci de prestigiu precum Webasto, Eberspächer, indelB, Dometic – Waeco sau Volltop, precum și diferite accesorii de la producători de renume, cum sunt Lago, Avery Dennison, Genesis, Checkpoint și mulți alții.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_75d30f2629d4eb96ca529ef1430f1649.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_838d7710e2cff83b7d1cc9f8f6501117.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_bb6b5b28e7e7a40949bccbd4e6f6c43b.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_bf34df6919fbd821694c0bbac3953c77.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_5847578438b1aa0ef160e8ace0249d62.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_f072c30a9773ee9c00f433036074de29.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_cd1e12fc7ea357b6fee15453e6c54e41.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_b6504ca30c6e2e786ffdf103eab148fb.jpg)