Mai mulți părinți și elevi s-au revoltat cu privire la regulamentul Școlii nr. 194 din București care îi pedepsea cu scăderea notei la purtare pe cei care vin la ore cu părul vopsit, scrie Școala 9. 

„S-au recomandat conducerii unității anularea oricăror sancțiuni/măsuri aplicate în baza acestui document, precum și elaborarea Regulamentului de organizare și funcționare al Școlii Gimnaziale nr. 194 în conformitate cu prevederile legale în vigoare”, a anunțat Inspectoratul Școlar al Municipiului București, după ce a făcut verificări. Legea spune clar că toți copiii au dreptul la educație, fără să facă distincție după culoarea părului sau alte detalii de ordin fizic. Fiecare școală își poate elabora propriul regulament respectând prevederile legale. 

Reguli de comportament: elevii „se vor încolona pentru a ieşi în pauză” și nu vor intra în toaleta greșită

Nu este însă singura școală din România cu reguli foarte specifice. Școala 9 a răsfoit câteva dintre regulamentele școlilor din țară. Colegiul „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Buzău, de exemplu, oferă multe detalii cu privire la ținuta acceptabilă:

– Este interzis ca elevii să aducă modificări la lungimea fustei (maxim 10 cm deasupra genunchiului), a pantalonului, a sacoului. Accesoriile, pantofii, ciorapii, bluzele etc. nu trebuie să ofere ținutei o tentă stridentă, provocatoare. Culorile acceptate pentru bluze, tricouri și cămăși sunt: alb, gri, negru, nuanțe de albastru; pentru ciorapi sunt uni: albi, gri, negru și bej.

Obsesia pentru părul și unghiile elevilor e întâlnită și în regulamentele altor unități de învățământ. Există și alte reguli stricte de comportament: 

  • elevii să nu se așeze pe pervazurile geamurilor și să nu arunce lucruri pe geam (Colegiul Național Ioan Slavici – Satu Mare)
  • elevii să circule pe coridor „în pas obișnuit”, să nu consume semințe sau gumă de mestecat, „băieţii să nu intre în toaleta fetelor, iar fetele să nu intre în toaleta băieţilor” (Școala nr. 20 din Pitești)
  • elevii „se vor încolona pentru a ieşi în pauză” (Școala Gimnazială „Dr. Victor Babeș” Baia Mare).
Părul vopsit, unghiile false, papucii de plajă, interzise de regulamentele școlare. „De ce este important pentru un profesor ca toți să fie cu bentiță?”
Mihaela Rădulescu, vicepreședintă a Asociației Elevilor din Constanța

4 puncte la purtare scăzute pentru un elev care „se automutilează”

Asociația elevilor din Constanța a pornit de acum doi ani un război împotriva derapajelor din regulamentele școlare. În analiza din 2020, printre pedepse erau amenzi pentru materiale de curățenie sau reținerea telefonului mobil pentru o lună. Doar 4% din școlile din județ aveau regulamentele în deplină legalitate, adică în concordanță cu Statutul Elevilor și celelalte legi în vigoare.

„Am găsit în regulamente în anii anteriori că elevii nu au voie să facă baie în Dunăre sau să parcheze pe strada X. Nu sunt reguli în conformitate cu legea și elevii nu știu asta. Este un abuz care de multe ori nu este observat și normalizat la nivel local”, spune Mihaela Rădulescu, vicepreședintă a asociației.

Acum analizează din nou regulile impuse în unitățile de învățământ din județ. Uniforma, un subiect dezbătut constant, nu poate fi un motiv pentru a-i interzice unui elev accesul la ore, mai spune Mihaela. „Avem dreptul la propria imagine, putem să ne îmbrăcăm cum vrem. Bineînțeles, trebuie să existe niște limite de decență. Dar când vine vorba de piercing, e libertatea elevului, dacă totul e făcut cu acordul părinților și în limite legale, nu văd de ce ar trebui să intervină școala”, mai spune eleva.

Uitându-se prin regulamente, a găsit și lucruri îngrijorătoare care vorbesc despre lipsa de înțelegere a copiilor care se confruntă cu probleme emoționale grave: „Am găsit ca regulă că elevii care se automutilează vor avea patru puncte scăzute la purtare. Este absurd. În primul rând, acei elevi au nevoie de ajutor din partea unui psiholog, iar școala, iată, alege să-i lase repetenți, că așa se întâmplă cu 6 la purtare. În loc să-i ajute.”

Părul vopsit, unghiile false, papucii de plajă, interzise de regulamentele școlare. „De ce este important pentru un profesor ca toți să fie cu bentiță?”
Ligia Moise, psiholog clinician

De ce este important pentru un profesor ca toți să fie cu freză, cu unghiile tăiate și cu bentiță?”

Psihologa clinician Ligia Moise spune, de asemenea, că profesorii trebuie să încerce întâi să înțeleagă de ce un copil se îmbracă extravagant. „Dacă vedem un stil țipător de vestimentație, poate să-mi ridice un semn de întrebare, dar în niciun caz să mă determine să nu-l primesc la ore. Trebuie să mă apropii de copil și să înțeleg ce se întâmplă cu el. Nu rezolvăm nimic respingându-l”, spune aceasta.

În urmă cu o săptămână a vorbit despre emoții cu elevii unui liceu dintr-o zonă dezavantajată a Bucureștiului. Au atins în discuții și unghiile false. „Există moda asta cu unghiile. Le-am spus doar să se gândească, așa ascuțite cum le poartă sunt agresive. Animalele își scot ghearele doar când vor să atace și de aici am discutat mai multe lucruri”, povestește psihologa.

Cum se îmbracă sau cum își poartă părul este o poveste cu rădăcini vechi în școala românească și care a inspirat și versurile lui Florian Pittiș: „Nu contează cât de lung am părul, important e cât de mult gândesc.”

Părul verde nu înseamnă automat indisciplină. Începutul adolescenței, chiar de la 12-13 ani, este și perioada teribilismului, copilul vrea să iasă în evidență, să fie văzut, să aparțină unui grup care se îmbracă nu știu cum sau care își pune piercinguri.

Ligia Moise, psiholog:

„Întrebarea mea este de ce este important pentru un profesor ca toți să fie cu freză, cu unghiile tăiate și cu bentiță? Vreau să știu la ce le folosește lor? Le distrage lor atenția și nu se mai pot concentra să predea bine?”, punctează Ligia Moise.

Articolul integral, pe Școala 9

Urmărește-ne pe Google News