17 Mai. 2018 18:42

România, trimisă în fața Curții de Justiție a UE din cauza poluării. Țara noastră riscă sancțiuni

Distribuie

România, trimisă în fața Curții de Justiție a UE din cauza poluării. Comisia Europeană a decis, joi să trimită Franța, Germania, Ungaria, Italia, România și Marea Britanie în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) pentru că au încălcat normele europene, convenite privind calitatea aerului și pentru că nu au adoptat măsuri pentru a scurta perioadele de depășire a acestor valori.

Italia, România și Ungaria sunt trimise în fața CJUE din cauza nivelurilor ridicate persistente de particule în suspensie (particulate matter – PM10). Valorile-limită stabilite în legislaţia UE privind calitatea aerului înconjurător (Directiva 2008/50/CE) ar fi trebuit atinse în 2010 şi, respectiv, 2005, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.

„Decizia de a trimite statele membre în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene a fost luată în numele europenilor. Am spus că actuala Comisie este o Comisie care oferă protecție. Decizia noastră este o concretizare a acestei promisiuni. Pe parcursul ultimului deceniu, statele membre trimise astăzi în fața Curții de Justiție au primit suficiente „ultime șanse' pentru a remedia situația. Este convingerea mea că decizia de astăzi va duce la ameliorări pentru cetățeni într-un timp mult mai scurt. Însă doar acțiunea în justiție nu va rezolva problema. De aceea prezentăm sprijinul concret pe care Comisia îl poate acorda autorităților naționale în eforturile lor de a promova un aer mai curat pentru orașele europene.', a declarat comisarul european pentru mediu, Karmenu Vella.

În București, valorile-limită zilnice au fost depășite încă din momentul în care dreptul Uniunii a devenit aplicabil României, notează Agerpres.ro. În 2016, acestea au fost depăşite pentru o perioadă de 38 de zile.

În cazul în care limitele de poluare atmosferită stabilite prin legislația europeană sunt depășite, statele membre ale Uniunii Europene trebuie să adopte planuri privind calitatea aerului înconjurător și să se asigure că perioada de depășire să fie cât mai scurtă posibil.

„Vom reuşi să combatem poluarea atmosferică urbană numai dacă sectorul automobilelor îşi aduce contribuţia. Viitorul aparţine autovehiculelor cu emisii zero. Între timp, respectarea legislaţiei privind emisiile este obligatorie. Constructorii de autovehicule care continua să ignore legea trebuie să suporte consecinţele faptelor lor ilegale”, a declarat la rândul său comisarul pentru piaţa internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri, Elzbieta Bienkowska.

Încă din ianuarie 2018, Comisia Europeană a somat România, precum și alte opt state europene, să ia măsuri pentru a diminua poluarea aerului.

România, trimisă în fața Curții de Justiție a UE din cauza poluării. Măsurile luate de Comisia Europeană pentru a combate poluarea atmosferică

În comunicarea intitulată ‘O Europă care oferă protecţie: Aer curat pentru toţi’, adoptată joi, Comisia prezintă măsurile disponibile pentru a ajuta statele membre să combată poluarea atmosferică. Comisia subliniază, de asemenea, nevoia de a intensifica cooperarea cu statele membre prin colaborarea cu autorităţile relevante în cadrul noilor dialoguri privind aerul curat, precum şi prin utilizarea fondurilor UE pentru a sprijini măsurile de îmbunătăţire a calităţii aerului.

Măsurile propuse joi de Comisie se întemeiază pe trei piloni principali: standardele de calitate a aerului; obiectivele naţionale privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi standardele de emisie pentru principalele surse de poluare, de exemplu, de la nave şi autovehicule, până la sectorul energetic şi industrie.

În scopul abordării emisiilor de poluanţi atmosferici provenind de la traficul rutier, Comisia va continua să îşi consolideze colaborarea cu autorităţile naţionale, regionale şi locale cu privire la o abordare integrată comună a reglementărilor privind accesul vehiculelor urbane în cadrul Agendei urbane a UE. În plus, Comisia a condus o amplă reformă pentru a se asigura că emisiile de poluanţi atmosferici provenind de la vehicule sunt măsurate în condiţii reale de conducere.

Comisia ia măsuri pentru a remedia depăşirile semnificative şi persistente ale valorilor-limită pentru doi poluanţi-cheie, cu impact asupra sănătăţii: dioxidul de azot, care provine, în principal, din emisiile generate de traficul rutier şi de industrie, şi particulele în suspensie, care sunt prezente mai ales în emisiile generate de industrie, de încălzirea locuinţelor, de trafic şi de agricultură.

Aceste măsuri vin în urma Summitului ministerial privind calitatea aerului, convocat de comisarul Vella la 30 ianuarie 2018, ca un ultim efort pentru a găsi soluţii la problema gravă a poluării în 9 state membre. Cele şase state membre în cauza nu au prezentat măsuri credibile, eficace şi la timp pentru a reduce poluarea în cadrul limitelor convenite şi cât mai curând posibil, aşa cum impune legislaţia UE. Prin urmare, Comisia a decis să treacă la acţionarea lor în justiţie.


Citește și De ce a fost închis laboratorul antidoping de la București. Jurnaliștii germani scriu că au fost descoperite probe manipulate


 

Urmareste cel mai nou VIDEO incarcat pe libertatea.ro
Jurnalul unei bufnițe
Loading...
Comentarii