Cuprins:
Doar un tren în circulație
Din totalul trenurilor contractate, doar două au ajuns până acum în România, iar doar unul a fost introdus în circulație, deși contractul prevedea livrarea completă până la finalul anului 2024.
Conform noului grafic de livrare, a treia ramă RE-IR ar fi trebuit să fie livrată în martie 2025, dar acest lucru nu s-a întâmplat, iar ultimele trei trenuri ar urma să sosească în ianuarie 2026, potrivit reprezentanților ARF. De asemenea, a doua ramă – RE-IR TS03 – a ajuns în România cu întârziere, fiind livrată abia pe 7 februarie 2025, deși era programată pentru decembrie 2024.
„Penalitățile de întârziere calculate de consultantul Asocierea Egis România SA – Egis Rail și comunicate furnizorului sunt următoarele: 157.415.172,07 lei până la 30.09.2025 și 91.421.888,39 lei până la 28.02.2025. Astfel, totalul penalităților până la 28.02.2025 este de 248.837.060,46 lei, fără TVA”, precizează răspunsul ARF.
Într-un document publicat pe site-ul ARF, referitor la proiectul „Achiziție material rulant nou – 37 unități electrice multiple interregionale (RE-IR) – Etapa II”, se menționează că, la 22.09.2024, a fost semnat Actul adițional nr. 3, care modifică durata contractului și introduce prevederi pentru operarea temporară cu călători a ramei RE-IR TS03, conform HG nr. 1328/28.12.2023.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_eaada329bb7aeb7f0e0f4aa7f446f70d.jpg)
În februarie 2025, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că operatorul a pierdut circa 30 de milioane de lei în 2024, din cauza neîncasării veniturilor generate de neprimirea celor 12 rame contractate.
Acesta a anunțat că CFR Călători intenționează să acționeze în judecată ARF pentru modificarea graficului de livrare și reducerea penalităților aplicabile furnizorului. Totuși, ARF a respins acuzațiile, subliniind că penalitățile de întârziere rămân în vigoare și vor continua să fie calculate până la livrarea tuturor ramelor.
Potrivit ARF, Actul adițional nr. 3 a fost semnat, conform procedurilor interne, de responsabilii contractuali și de conducerea instituției. Directorul economic nu a semnat documentul, funcția fiind vacantă din 1 mai 2024.
Graficul de livrare prevedea 3-4 trenuri pe lună
Graficul de livrare a celor 35 de rame rămase prevede livrarea a 3-4 trenuri pe lună începând din mai 2025, cu excepția lunilor martie, aprilie și august, când erau planificate câte cinci livrări. Totuși, livrările programate pentru martie și aprilie nu s-au realizat.
În paralel, CFR Călători ar fi trebuit să primească 12 rame electrice conform contractului RE-IR1, însă până acum a recepționat doar una – TS02. De asemenea, nu a fost semnat un proces verbal de predare-primire pentru această ramă, din motive independente de operator.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_f2a8d3f7f84cbc9d5e3d63e415e6fe9a.jpg)
În prezent, CFR Călători analizează impactul întârzierilor asupra serviciului public de transport și urmează să decidă asupra unor eventuale măsuri pentru recuperarea prejudiciilor.
Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 de rame Coradia Stream și pentru serviciile de mentenanță aferente pentru 15 ani este de aproape 2,422 de miliarde de lei, fără TVA.
Ramele RE-IR vor conecta Bucureștiul de principalele orașe ale țării, facilitând conexiunile interregionale, reducând timpii de călătorie și îmbunătățind calitatea serviciilor feroviare.
Proiectul este finanțat din bugetul de stat și din fonduri europene nerambursabile. Recent, Comisia Europeană a criticat Guvernul României stagnarea Planului Național de Redresare și Reziliență.
Noile locomotive pe 4 osii cu sisteme ERTMS vor fi capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane, destinate transportului feroviar de călători.
Achiziția include serviciile de mentenanță și reparații, pe o perioadă de 20 ani, necesare funcționării în condiții optime de siguranță și confort a respectivelor locomotive.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_1be2933652074967618b97a23be55db9.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_40c4fb59fac549bece95be4a3d37f0eb.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_5b0f1179a8fd3fa8205be3f8f46927a2.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_9eca5b9e35a1d2113f5a8a7121a4c7d0.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_30650e5a7ff131bc18e3e9d6f76d5803.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_89e3a924fbe22cb361409f884c720a11.jpg)