Aceasta avertizează că telemedicina nu este o glumă, ci ceva foarte serios și uneori dificil de aplicat.
Reporter: Ați început deja consultațiile telemedicale. Care sunt diferențele?
Cristina Lupașcu: Cred că povestea putea începe de mult, nu de acum. Avem un maxim de opt consultații pe oră, care pot fi decontate de Casa de Asigurări, la fel ca înainte, dar este o cifră aberantă. Este imposibil, mai ales telefonic ori prin whatsapp, mai ales în cazul persoanelor în vârstă. Ele se exprimă mai bine față în față, iar eu pot să le întrerup pentru a ajunge la subiect. Poate fi mult mai rapid și sigur la cabinet. E însă un pas înainte și ne vom adapta.
Există persoane care suspectează că au luat COVID-19?
Sigur. Mulți sunt doar speriați, chiar și ei recunosc asta. Mulți au și comorbidități. Au diabet care tocmai s-a decompensat în context infecțios, au hipertensiune și ea decompensată pe fond de anxietate. Sau ne contactează pentru o cu totul altă patologie. Are copilul o dermatită, bubițe, mucișori ș.a.m.d. Uneori ne ajută pozele, alteori nu poți face nimic. Trebuie să ne vedem față în față pentru consult. Astea sunt limitele telemedicinei.
Menționez că procedura nu există în ambulator pentru cazurile de Sars-Cov2. În acest moment, toate cazurile depistate sunt internate. Problema e la pozitivii asimptomatici, pentru că ei doar au transmis virusul mai departe. De aceea avem așa mulți vindecați (267 acum) pentru că n-au fost niciodată bolnavi, ci purtători.
Care este cel mai mare risc în telemedicină?
Noi trebuie să ne asigurăm că tratamentele sunt benefice. Acum, prin acest sistem de consult, medicul este predispus la malpraxis. Ar putea greși diagnosticul sau tratamentul. Poate fi fatal sau să producă daune materiale și fizice (gen să-l pui să cumpere niște medicamente care nu-l ajută la nimic, iar el cheltuie foarte mulți bani inutil, ori îi pot face rău).
Simplificarea procedurilor
Care sunt părțile bune din această hotărâre de guvern?
Este cea mai permisivă de până acum, din punctul meu de vedere, pentru că ne permite să prescriem tratamente fără înnoirea scrisorii medicale. Deci, fără ca pacientul să bată drumul până la specialist. Rețetele le putem trimite pe e-mail. De pe 1 aprilie avem contextul legal să o facem. Salvăm rețeta, o validăm cu semnătura noastră electronică și o trimitem pe adresa de e-mail a pacientului sau la adresa de e-mail indicată de el, care poate fi o farmacie.
Nu știu ce o să zică GDPR de asta, dar nici nu vreau să știu, sincer. Cu ea printată sau direct de la farmacie, bolnavul poate merge să ridice medicamentele în scurt timp, ceea ce e salvator deseori.
”Nu suntem serviciu de urgență”
Cum pot pacienții să reclame un medic de familie, dacă nu răspunde la telefon? Nu instant, ci în câteva zile, pentru că au fost reclamații.
Nu pot face nimic. Și uneori e de înțeles. Când mă trezesc, am peste 100 de mesaje pe WhatsApp, cinci apeluri nepreluate și mai multe sms-uri. Este imposibil fizic să faci față tuturor solicitărilor. Și aici adaug că sunt pacienți care pun întrebări absolut prostește, gen: până la ce vârstă trebuie să calc hainele copilului. Când am timp, le răspund: până învață să calce singur. Altfel, nu cred că un medic nu răspunde la telefon, pentru că n-are chef. Acum suntem foarte solicitați, dar multă lume uită că nu suntem serviciu de urgență 112. În cazuri grave și care ard, e bine de sunat la 112, nu de așteptat după medicul de familie, care poate e într-o consultație.
Poate stabili pacientul dacă e urgent sau nu?
Informațiile despre simptomele legate de virus sunt publice și ușor de găsit, dacă e vorba doar de această situație. Telemedicina protejează medicii, dar și pacienții. Dacă sunt pacienți care pot proceda așa în continuare, cred e perfect.
Să ne protejăm bătrânii, mamele, tații, bunicii și copiii cu probleme grave de sănătate. Orice diabetic sau cardiac are riscuri foarte mari în perioada asta. Să stea în casă! Există familie sau un vecin, să ceară ajutor oricui poate ajuta, dar să stea în casă.
Pentru orice problemă de sănătate care apare în perioada asta și care până acum ne trimitea repede la medic, acum trebuie să ne punem întrebarea: cât e de urgent? Dacă amân o lună, îmi poate pune viața în pericol? Dacă nu, atunci se pot programa telefonic și așteaptă să fie sunați. Doar înțelegând că minimumul de contact ne protejează pe noi și pe ceilalți vom reuși să trecem peste toată nebunia asta.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro