MENIU CAUTĂ
, de Daniel Ionașcu

Transportatorii cer reglementări identice între taximetriști și șoferii Uber

Distribuie

Transportatorii autorizați de persoane vor reglementări identice între taximetriști și șoferii aplicațiilor de ridesharing, respectiv ca toți aceștia din urmă să aibă autorizații și licențe, potrivit unei scrisori deschise trimisă de către Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

„Fiind vorba despre servicii în domeniul transporturilor, este firesc ca prestatorii acestora, indiferent sub ce formă, să aibă aceleaşi obligaţii şi responsabilităţi, similare în raport cu beneficiarii, inclusiv în ceea ce priveşte siguranţa şi confortul acestora, precum şi să îşi desfăşoare activitatea în condiţii de legalitate şi disciplină financiară.

Platformele de intermediere ale serviciilor de transport persoane ar trebui să se conformeze aceloraşi prevederi legale de licenţiere, aplicabile firmelor autorizate şi operatorilor autorizaţi.

Apreciem că este în beneficiul cetățeanului și în interesul autorităților publice ca toți șoferii care transportă persoane, fie ei transportatori autorizați ori utilizatori ai aplicațiilor de tip «platforme de servicii transport persoane», să se supună acelorași reglementări, de la atestare la autorizarea autovehiculelor și de la regimul tarifelor, la asigurări și obligații fiscale”, se menţionează în scrisoarea deschisă.

Organizaţia susţine că Uber și aplicațiile similare fac concurență neloială operatorilor de transport și taximetriștilor independenți, cauzându-le prejudicii financiare. De asemenea, COTAR susține că Uber face evaziune fiscală.

Proteste peste proteste

Taximetriștii au organizat mai multe proteste în ultima perioadă împotriva ”pirateriei”. Aceștia susțin că există peste 100.000 de persoane care fac transport neautorizat de persoane prin intermediul Uber și al serviciilor similare.

Curtea Europeană de Justiție a decretat Uber drept o companie de transport, nu o aplicație digitală, astfel că aceasta trebuie să se supună reglementărilor din domeniul transporturilor din fiecare țară UE.

Însă Uber dorește ca activitatea sa să fie reglementată în mod diferit de taximetrie.

În Polonia, statul a decis ca taximetriștii și uberiștii să respecte aceleași reglementări.

Cine mai activează în transportul ”alternativ” de persoane

Pe lângă Uber, în România mai activează și Bolt, fosta Taxify.

Principalul acționar al Uber este acum conglomeratul japonez de tehnologie SoftBank. Acesta este investitor și în cadrul Bolt, companie născută în Estonia. Daimler este un alt investitor în cadrul Bolt/Taxify.

Alături de acestea se mai găsesc și aplicațiile Star Taxi și Clever Taxi, care intermediază găsirea de taxiuri.

De asemenea, compania franceză BlaBlaCar oferă transport între localități. În 2018, aceasta a cumpărat firma de transport cu autocare Ouibus de la SNCF, iar ca parte a tranzacției compania națională de căi ferate a Franței a devenit acționar al BlaBlaCar.

Uber tocmai a anunțat că vrea să se listeze pe bursa de la New York și vrea să strângă 10 miliarde de dolari de la investitori. Compania avertizează că s-ar putea să nu devină niciodată profitabilă, potrivit Reuters.

Anul trecut, Uber a avut pierderi de 3,3 miliarde de dolari.

Citește mai multe despre cotar, legea taximetriei, taxi și uber pe Libertatea.

Comentarii