Cuprins:
Când Amazon a depus plângere în septembrie 2019, era vorba despre un jaf de proporții, estimat la aproape trei milioane de euro și care nu a fost comis de angajați.
Amazon s-a prins și i-a urmărit pe șoferii români de TIR
Ancheta a început cu o supraveghere discretă. Serviciul de securitate al Amazon de la Lauwin-Planque a intrat la bănuieli în privința companiei de transport românești Fast Expedition, după ce au fost constatate anomalii în încărcăturile sale.
Pe 11 septembrie, seara, ofițerul de securitate a trecut la acțiune și a urmărit unul dintre TIR-urile venite să preia 33 de paleți, care trebuiau transportați la centrul Amazon din Tilbury, Anglia.
În drum spre Regatul Unit, șoferii români de TIR primesc un mesaj de la Amazon să își schimbe traseul și să se îndrepte către centrul companiei din Amiens.
Șoferul român de TIR ține cont de acest lucru, dar înainte de a ajunge la destinație face o oprire la Socx, lângă Dunkerque, unde îl așteaptă un alt TIR cu șofer român.
În mod discret, șeful securității de la Amazon filmează întreaga scenă: timp de peste două ore, o parte din marfă este transferată dintr-un TIR în altul.
Șoferii români de TIR, filmați pe ascuns când fură din produsele Amazon
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_d5ba379f4459b9e46358f8c53eadeb57.jpg)
Pe 12 septembrie, în zorii zilei, TIR-ul cu șofer român ajunge la Amiens. Sigiliul care ar fi trebuit să garanteze încărcătura este intact, dar cablul care fixa ușile din spate fusese tăiat.
În plus, lipseau 732 de articole, în special procesoare, plăci grafice și echipamente IT costisitoare. Doar acest furt a fost estimat la 74.000 de euro.
Când TIR-ul cu șofer român se întoarce la Lauwin-Planque, dintre cei doi șoferi români, doar Daniel V. (48 de ani) se mai află la bord. Adrian T. (33 de ani) fusese lăsat pe drum, din cauza suspiciunilor.
La Socx, cel de-al doilea TIR este încă acolo. Poliția l-a reținut imediat pe șoferul român Daniel M. (43 de ani).
Autoritățile au făcut interceptări telefonice, iar ancheta a scos la iveală un sistem bine pus la punct.
În timp ce Daniel V. și Daniel M. sunt plasați în arest preventiv, Adrian T. este reținut în Germania și transferat în Franța, în iunie 2021.
Tiberiu Konta (45 de ani), patronul lor, este singurul dintre cei patru care nu a fost încarcerat.
Șofer român de TIR: Era o companie „bazată pe furt”
În fața instanței, marți, inculpații s-au împărțit în două tabere: șoferii români de TIR Daniel V. și Adrian T. – care au cooperat cu anchetatorii și chiar au fost amenințați pentru asta – și Daniel M. și Tiberiu Konta, care încearcă să își minimalizeze rolul sau neagă complet implicarea.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_2aec147d60d7f9bfd79330dd285e4e8f.jpg)
„Tiberiu K. conducea totul, era la curent cu fiecare detaliu, știa tot ce făceam. Regret tot ce s-a întâmplat”, a spus șoferul român de TIR Daniel V.
Acesta susține că la momentul arestării era la primul său transport și că „a fost prins într-o capcană”.
Potrivit lui, Fast Expedition era o companie „fondată pe furt”, iar patronul se ocupa de vânzarea mărfurilor furate online, imediat ce produsele ajungeau în România.
Deși a durat ceva timp, Amazon a furnizat în cele din urmă instanței o listă detaliată a transporturilor suspecte.
Dintre cele 107 curse efectuate de Fast Expedition între 28 iunie și 12 septembrie, 56 au prezentat „anomalii”.
Cei trei șoferi români de TIR care transportau colete Amazon și patronul lor scapă de arest
Astfel, prejudiciul nu mai este de trei milioane de euro, ci de 875.587,55 euro. Cu toate acestea, Amazon nu a cerut niciodată despăgubiri în fața instanței.
Cei patru bărbați, trei șoferi români de TIR și patronul companiei, au fost condamnați, dar niciunul nu va ajunge în închisoare.
Daniel V., care a colaborat cu poliția, a primit șase luni de închisoare cu suspendare. Adrian T. a fost condamnat la doi ani de închisoare, dintre care 18 luni cu suspendare.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_e67b21e86b62485069cb75ca8c222234.jpg)
În plus, amândoi au interzis să stea în Franța timp de cinci ani.
În schimb, Daniel M. și Tiberiu Konta au primit interdicția de a intra în Franța pe viață. Daniel M. a fost condamnat la doi ani de închisoare, dintre care 14 luni cu suspendare.
Patronul, Tiberiu Konta, a fost condamnat la 30 de luni de închisoare, dintre care 12 luni cu suspendare, și o amendă de 100.000 de euro.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_ab728aba05a09fb91d8c2ae78e9bc305.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_2eb9cda2065cd7ac8e5ca8716e8a1e6d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_bf8d10be06ec0c6f414898ed8ccc6d23.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_6ee95fc7057fc0d7d7a6b37d8a7187a0.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_b654fd5fa59bde962f82d0d47b378d87.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_8139378a34e2e3e40388c629f53fe950.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_1455e606fb7631cdfc3b31a57733aa18.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_57d55891c5a120116fd44147cf490e3a.jpg)