Suntem somnambuli, sforăim, scrâșnim din dinți, vorbim prin somn, dar nu facem nimic să scăpăm de toate astea.

Una din trei persoane are probleme cu somnul.

Ne căutăm de stomac, de ficat, de cap, dar niciodată nu dăm suficientă atenție somnului. Mai departe de întrebarea: „cum ai dormit?” nu mergem mai niciodată.

Există însă doctori specialiști în somnologie și investigații complexe care îți pot spune ce probleme cu somnul ai. Că până la urmă, îndemnul „deșteaptă-te, române” ar funcționa mai ales dacă ne-am odihni suficient.

Un reporter Libertatea s-a supus de bunăvoie unui experiment. Am dormit o noapte în clinica de somnologie!

de Andreea Archip

„Cum îți așterni, așa dormi”

…nu e vorbă în vânt. Lenjeriile curate pe un pat confortabil, o cameră aerisită și cu o temperatură de 19-21 de grade ne-ar face somnul mult mai odihnitor, spun neurologii. Așa că mi-am aruncat pijamaua în rucsac și am plecat la clinică să văd dacă dorm iepurește sau ca o valiză în gară. Christiano Ronaldo are un somnolog care îl ajută să doarmă ca un prunc. Așa că nu strică să văd cum stă treaba cu polisomnografia.

Neurologul Dan Mitrea, specialist în somnologie, s-a ocupat de somnul meu. Prima dată mi-a făcut un test scris pentru a vedea ce știu eu despre felul cum dorm. În afară de accesele din ce în ce mai rare de bruxism, nu mi s-a semnalat vreo altă anomalie cu somnul meu, dar nu se știe niciodată. Problema e că niciodată n-am dormit atât de supravegheată și mai e și problema schimbării patului, de care sufăr. Dar știința cere sacrificii.

Alexandru Barborică a fost specialistul care m-a conectat la aparatul pentru polisomnografie, așa cum se numește analiza amănunțită a somnului. Prima dată am primit o cască de care se prindeau cu fire electrozii. După ce a făcut o degresare a zonelor pe care urmau să fie aplicați electrozii, a aplicat o substanță salină și apoi i-a cablat cu fire colorate de un suport mobil. Când lucrarea a fost gata, colegul meu George a exclamat: „Arăți ca Dumitru Prunariu înainte să plece în spațiu”. A fost de fapt diplomat. Eram o arătare între mitologica Medusa și un fotomodel care prezintă ultima creație Iulia Albu. Dar ce contează, aveam să aflu lucruri foarte importante.

În primul rând verificăm dacă aveți o respirație corespunzătoare în timpul somnului, dacă suferiți sau nu de apnee. Putem să vedem dacă aveți sau nu mișcări periodice ale membrelor, ceea ce poate trăda o patologie a somnului, poate însemna o modificare ale unor centri neuronali care sunt deranjați că este absentă mișcarea și asta duce la o stimulare corticală a membrelor și simțiți nevoia să mișcați membrele. De asemenea, putem vedea dacă aveți o dereglare în modul în care adormiți și mențineți somnul, adică dacă aveți o insomnie sau o hipersomnie”, îmi explică profesional Dan Mitrea. Practic, nici nu visam că există atâtea semne ale somnului cu deranjamente.

Unu din trei dormim iepurește

Peste 30% dintre oameni au probleme cu somnul, dar nu le dau cine știe ce atenție. Polisomnografia este indicată mai ales în cazul tulburărilor mai grave: somnambulismul, apneea, vocalizele nocturne, adică vorbitul prin somn, sforăitul. 80% din tulburările de somn sunt date de probleme respiratorii, cum ar fi apneea. Iar investivația la care mă supun eu îmbrăcată ca în Robocop urmărește cum respir pe timpul nopții, cum mă mișc, ce zic, dacă zic ceva.

Spune-mi cum dormi, ca să-ți spun ce boli poți să dezvolți.

Lăsând gluma la o parte, un astfel de test îți poate salva viața. „Aceste parasomnii pot să trădeze tulburări de reglare a unor transmițători în creier și asta în timp poate să ducă la niște boli neurogenerative, Parkinson, demența cu corpi Lewy, Alzheimer. Putem spune cu o oarecare exactitate dacă poți dezvolta aceste boli”, a mai explicat medicul de la Neuroaxis.

Singurul lucru pe care nu-l poate citi aparatul este dacă ai avut un coșmar sau un vis erotic. Sesizează însă activitatea de la nivelul ochilor care trădează nivelurile de profunzime ale somnului nostru.

Cablată bine, în pijamaua preferată și cu o carte bună, parcă m-a luat somnul. Am adormit greu, dar am adormit. Chiar am visat ceva amuzant la un moment dat, dar nu-mi mai amintesc ce. În camera de lângă mine, un specialist a stat toată noaptea să urmărească monitoarele și să mă urmărească și pe mine. A fost puțin ciudat, dar asta nu m-a împiedicat să pic și în REM. Adică într-un somn bun, purificator pentru creier. „Somnul REM e somnul în care aveți visele și în timpul somnului vă mișcați ochii, sunteți aproape de un stadiu treaz, ca funcție a creierului și atunci creierul se curăță, se detoxifică, e stadiul cel mai important al somnului. Creierul se curăță de informațiile considerate de el neimportante și își reface resursele. Este somnul cel mai afectat la pacienții care consumă alcool și se trezesc dimineața obosiți. Deși au un somn profund, nu este totuși un somn de calitate”, avea să-mi explice medicul a doua zi dimineață.

REM sau somnul de curățire a creierului

Concluzia preliminară a fost că dacă mă pricep la ceva pe lumea asta acel lucru e să dorm. N-am sforăit, ba chiar i-am speriat pe oameni că nici nu prea m-am mișcat. De vis! De altfel, mișcările pe care le facem noapte necontrolat, au o explicație științifică. „Somnambulismul care face parte din parasomnii apare de obicei în somnul REM. În somnul REM, deși creierul este aproape de stadiul de treaz și funcționează la un nivel aproape de starea de alertă, de veghe, există niște centri la nivelul creierului, în trunchiul celebral care blochează transmiterea mișcărilor locomotorii. De exemplu, dacă visați că alergați sau că mergeți, nu vă mișcați picioarele. La pacienții care suferă modificări la somnul REM încep să dea din picioare sau chiar se ridică în picioare. Acestea sunt modificările pe care vrem să le vedem”, mi-a mai explicat medicul.

Nu am plecat de la clinică, a doua zi la ora 7, fără să iau cu mine și câteva sfaturi pentru un somn lin:

Să nu faceți sport cu două-trei ore înainte de a vă culca

Să nu mâncați târziu

Să nu consumați cafea, nicotină

Să aveți o cameră întunecată un pic mai rece, la o temperatură în 19 și 21 de grade

Să fie patul confortabil.

După experimentul cu testarea somnului, au căpătat și mai mult sens vorbele lui Francisco de Goya: „somnul rațiunii naște monștri”. Îi întâlnim cu toții la metrou, în trafic, la coadă la supermarket. S-ar îmblânzi cu toții cu un somn bun