Autorii unei anchete publicate luni de Dossier Center fac o legătură directă între alegerea mijloacelor de transport ale lui Putin și dorința aparentă a acestuia de a evita serviciile de urmărire – cum sunt cele online care monitorizează zborurile și traseele acestora -, dublată de neîncrederea liderului rus în siguranța flotei aeriene prezidențiale în cazul unor potențiale atacuri.
„După izbucnirea războiului, în februarie-martie (2022), el a început să folosească foarte activ trenul (blindat), în special pentru a ajunge la reședința lui din Valdai”, a declarat o sursă anonimă apropiată Kremlinului, potrivit site-ului de investigații Dossier Center.
Site-ul este finanțat de fostul oligarh Mihail Hodorkovski, unul dintre cei mai vocali critici ai Kremlinului, care trăiește în exil.
Publicația precizează că trenul blindat al lui Putin, deși aproape imposibil de distins de trenurile obișnuite, are un număr mai mare de locomotive, osii și antene de comunicații încastrate.
Trenul ar fi compus, potrivit anchetei citate, dintr-un vagon prezidențial cu un dormitor și un birou pentru întâlniri, un vagon pentru anturajul lui Putin și un vagon special, separat, pentru comunicații. Orarul trenului este adaptat pentru a-i permite acestuia să atingă viteze maxime și să evite opririle nedorite.
Cu un preț estimat de 1 miliard de ruble (aproximativ 13,5 milioane de dolari), trenul blindat al lui Putin ar fi început să fie echipat în 2014. El este utilizat activ începând de la sfârșitul verii anului 2021.
Operatorul trenului ar fi un offshore deținut de bancherul Yury Kovalciuk, un aliat apropiat al lui Putin, care ar administra, de asemenea, palatul și alte bunuri ale președintelui rus despre care se speculează pe scară largă.
O investigație separată a site-ului de știri Proekt, publicată marți, 14 februarie, arată că în apropierea a trei dintre reședințele cunoscute ale lui Putin au fost construite căi ferate și stații de tren private, concepute special pentru acest tren blindat.
Imagini din satelit au surprins, cel puțin în anul 2015, o gară împrejmuită cu o rețea de camere de supraveghere la mică distanță de reședința oficială a lui Putin din Novo-Ogaryovo, aflată lângă Moscova, potrivit Proekt.
O altă stație de tren îngrădită, fără ieșire, a fost reperată în apropierea reședinței de vară Bocharov Ruchey a lui Putin, în sudul orașului-stațiune Soci, în 2017, potrivit imaginilor din satelit invocate de Proekt.
Imagini din 2019 ar indica și o a treia gară, bine păzită și care ar fi dotată cu un heliport, în apropierea satului Dolgiye Borody din regiunea Novgorod, cea mai apropiată zonă populată de reședința secretă Valdai a lui Putin.
Trenul blindat al lui Putin și-ar avea „depoul” într-o secțiune VIP – separată de un gard înalt și întărită cu sârmă ghimpată – a gării Kalanchyovskaya din centrul Moscovei, a precizat Proekt.
Observatorii s-au grăbit să sublinieze asemănările dintre presupusa preferință a președintelui rus de a se deplasa cu trenul blindat și cea a liderului nord-coreean Kim Jong Un.
Foto: EPA
Urmărește pe Libertatea LIVETEXT cu cele mai noi informații despre războiul din Ucraina