“În perioada în care scriu un scenariu, lucrez 8 ore pe zi cel puțin, scriu, mă documentez, citesc. Oamenii au o viziune foarte romantică, cred că un artist stă și merge pe stradă sau cel mai probabil în pat, poate și bea ceva și îi trăsnește ceva de sus și gata am ideea. Deloc. E multă muncă în zona asta. Eu lucrez singur, la birou, cafea multă, țigări multe. E o meserie, până la urmă. Am făcut studii în zona asta, sunt scenarist și regizor și muncesc ca oricare altcineva”, ne-a povestit Corneliu Porumboiu, semnatarul filmului pe care România l-a propus la premiile Oscar de anul viitor.
Deși se mai întâmplă să lase baltă un scenariu și să se apuce de altul, Corneliu Porumboiu ne-a mărturisit că asta nu se întâmplă din pricina lipsei de inspirație, ci pentru că este extrem de critic și cu greu îi place un scenariu la prima scriere.
“Nu s-a întâmplat să-mi pierd inspirația. Până la urmă, îmi dau seama că am șansa să fac ceva ce-mi place foarte mult. Există o presiune în lumea noastră, adică fiecare film poate să fie ultimul, dar când îți place un subiect, mintea îți stă acolo. Spre exemplu, se întâmplă să ies cu fetițele mele undeva în parc și eu mă gândesc tot la film. Sau mai stau cu ele și seara când mă întorc acasă, iar după ce se culcă, mă întorc la scris, că mi se pare că nu știu ce secvență trebuia scrisă altfel”.
A rescris «La Gomera» de trei ori, în zece ani!
Așa s-a întâmplat în cazul scenariului pentru cel mai recent film al său, “La Gomera” pentru care a scris și a rescris, făcând, pe lângă documentare aprofundată, și reeditare de secvențe și replici.
“În urmă cu 10 ani, am văzut un reportaj despre această insulă, La Gomera, din Canare, iar acolo, pe lângă lucruri turistice, era prezentat și acest limbaj folosit de localnici pentru a comunica la distanță. M-a atras. Am fost curios și am început să mă documentez. Am lucrat la filmul ăsta în etape: am scris atunci o variantă de scenariu, nu eram mulțumit, am făcut alt film între timp, am reluat subiectul, iar nu eram mulțumit de scenariul pe care îl scrisesem atunci și m-am întors după ultimul meu film de ficțiune, «Comoara», adică acum 4 ani, m-am reîntors la subiectul ăsta și se pare că de data asta am reușit să-l termin”, ne-a dezvăluit regizorul.
Documentare la fața locului
Pentru a termina scenariul “La Gomera”, Porumboiu a mers pe insula din Canare de trei ori: “Limbajul face parte din patrimoniul UNESCO și se predă în școlile de acolo. La un moment dat, un prieten foarte bun, Marius Rădoi, care știe spaniola, a fost acolo, s-a documentat puțin, apoi am fost și eu. Evident că poți să scrii de aici, de acasă, din București, dar nu prea știi atmosfera insulei, așa că m-am dus și eu de 2-3 ori, am luat legătura cu șeful catedrei de el silbo (tehnica de fluierat redată și în film – n.r.) de acolo, am fost la cursuri. A fost o perioadă în care m-am documentat la fața locului”.
VIDEO: Grigore Alexandru