În timpul unui tur al Europei, când eram student, am intrat întâmplător în biserica în care se păstra capul Sfântului Valentin. Ghidul turistic ne-a povestit o întâmplare (probabil fictivă) despre Sfântul Valentin care a oficiat căsătorii interzise pentru creștinii persecutați în timpul împăratului roman Claudius Gothicus (probabil între anii 269-270 d.Hr.). Valentin a fost apoi întemnițat și decapitat la Roma, scrie Natalie Goodison, cadru didactic la Departamentul de Studii Engleze, Universitatea Durham, din Marea Britanie, într-un articol publicat pe platforma The Conversation.
În „Legenda de aur” (din 1225) – o carte extrem de populară, care este principala bază de date a vieților sfinților din Evul Mediu și nu numai – nu am găsit nicio referire la dragoste sau căsătorie în povestea Sfântului Valentin.
În Legenda de aur, Valentin din Roma reușește să îi redea vederea fiicei unui oficial. Ca urmare a acestui miracol, el convertește mulți la creștinism, stârnind mânia împăratului. Valentin refuză să sacrifice idolilor romani și este întemnițat și decapitat. Nu există dragoste și nu există îndrăgostiți.
Dar, pentru a complica și mai mult lucrurile, există un alt Sfântul Valentin proeminent, de data aceasta din Terni, Italia. Adesea confundat sau asociat cu Valentin din Roma, Valentin din Terni a fost episcop și cărturar. Reputația sa a ajuns până la un bărbat pe nume Crato, al cărui fiu era infirm de la vârsta de trei ani. Valentin a fost de acord să încerce să vindece copilul cu condiția ca Crato să se convertească la creștinism.
Valentin a reușit să-l vindece pe băiat și l-a convertit pe Crato, pe cei din casa sa și pe mulți alții, inclusiv pe magistratul local. Auzind de această vindecare, senatorii romani au cerut ca Valentin să se roage zeilor lor. Valentin, refuzând să facă acest lucru, a fost decapitat, devenind și el un sfânt.
Doi Valentini asemănători, nicio legătură cu dragostea
Cei doi Valentini sunt remarcabil de asemănători și, deși cultele lor au fost populare în întreaga Europă, este dificil de distins unul de celălalt. Ceea ce este intrigant în legătură cu aceste povești este că niciuna nu îl leagă pe Valentin de dragoste. Afirmațiile potrivit cărora Sfântul Valentin ar fi condus căsătorii secrete par să nu fie susținute de textele medievale.
Deci, de unde avem această asociere între Sfântul Valentin și dragoste? Ei bine, un răspuns scurt poate veni dinspre poetul medieval Chaucer, care este uneori descris ca fiind părintele literaturii engleze.
În poezia „Parlamentul păsărilor”, al lui Chaucer, păsările se adună într-o adunare (sau parlament) pentru a-și alege perechea. Și la ce dată ar trebui să se adune, ci de Sfântul Valentin:
Chaucer menționează de patru ori că păsările se întâlnesc în ziua Sfântului Valentin pentru a-și alege partenerul. Ultima referință este următoarea:
Chaucer menționează că păsările cântă pentru Sfântul Valentin și își aleg soțul/soția de ziua lui. Așadar, avem o legătură între Sfântul Valentin și dragoste.
Data Zilei Sfântului Valentin
O întrebare pe care cercetătorii o discută este data exactă a sărbătoririi Sfântului Valentin în Chaucer. Este, de fapt, în ziua de sărbătoare a Sfântului Valentin, pe 14 februarie? Își aleg păsările perechea la acest început de an, când încă se simte că este mijlocul iernii?
Un argument este că, potrivit calendarelor medievale tradiționale, primăvara începea odată cu apariția semnului zodiacal Pești, care a avut loc pe 15 februarie. Alte calendare tradiționale consideră luna februarie ca fiind prima lună a primăverii. Mai multe calendare medievale afirmă că păsările încep să cânte la 12 februarie.
Cu toate acestea, o altă sugestie este că Ziua Îndrăgostiților la care face referire Chaucer aparține unui anume Sfântul Valentin din Genova, a cărui sărbătoare a avut loc pe 2 mai. Se susține că Chaucer ar fi cunoscut acest episcop prin vizitele sale la Genova în 1372 și 1373. Este posibil ca Chaucer să se fi gândit la acest Valentin genovez a cărui sărbătoare are loc în luna mai. În întreaga literatură medievală, luna mai este luna în care păsările cântă și îndrăgostiții se împerechează.
„Parlamentul păsărilor” al lui Chaucer este una dintre cele mai mari dovezi care îl leagă pe Sfântul Valentin de dragostea curtenitoare. Totuși, Chaucer nu a fost singurul dintre contemporanii săi din secolul al XIV-lea care a făcut acest lucru. Poetul englez John Gower (d. 1408), poetul francez Oton de Grandson (d. 1387) , și posibil și poetul valencian Pardo fac referiri la Ziua Îndrăgostiților și la dragostea curtenitoare.
Este posibil ca Chaucer să fi inițiat tendința de a-l asocia pe Sfântul Valentin cu dragostea, iar alți poeți să-l fi copiat, dar nu este sigur. Ceea ce este interesant este că scriitorii – inclusiv Chaucer și Gower – care erau profund interesați de conceptul de dragoste curtenitoare, fac mare caz de Ziua Sfântului Valentin.
Această legătură medievală între Ziua Îndrăgostiților și dragoste reflectă probabil fie o noțiune care era populară în societatea medievală, fie că poezia medievală este responsabilă pentru propagarea acestei legături. Astfel, literatura medievală curtenitoare are un rol important în ceea ce privește Sfântul Valentin și asocierile sale romantice.
articol preluat de pe publicația The Conversation