Alegerea prețului corect este unul dintre primii pași atunci când lansezi o afacere și un obstacol de multe ori de netrecut în faza în care îți dorești extinderea afacerii pe piețe internaționale. Ce e de făcut, deci? Vei descoperi în cele ce urmează.
Studiază piața
Prima strategie se referă la calibrarea prețului tău la ce există deja pe piață. Analizează ce se întâmplă în mediul de afaceri, ce funcționează și ce nu și ia de abia apoi o decizie informată. Vezi ce prețuri practică și concurența. În funcție de rezultatul analizei tale ai putea să setezi următoarele tipuri de prețuri:
- Prețuri mai mari decât cele de pe piață. Ai deja un avantaj competitiv puternic sau vrei să creezi imaginea de produs super calitativ.
- Prețuri scăzute. Folositor pentru produsele nou lansate care trebuie să câștige cotă de piață. Nu funcționează pe termen lung.
- Prețuri moderate. Potrivite pentru produsele destinate maselor, cu cotă de piață ridicată. Dată fiind natura produsului, cheltuielile cu publicitatea și adaosurile comerciale vor fi scăzute.
- Prețuri pe nișă fără competiție. Poți adopta un preț exclusivist atâta timp cât competitorii sunt mult sub tine.
Calculează costurile
Când ai dubii și vrei o estimare realistă nu trebuie să renunți la matematică. Ecuația este una foarte simplă și de bun simț. Prețul potrivit îți va acoperi costurile și va asigura faptul că faci și profit. Pentru a estima corect prețul trebuie să incluzi absolut toate costurile, de la salarii la taxe. De pe lista cheltuielilor lunare nu trebuie să lipsească: costurile legate de forța de muncă, marketing, costuri de funcționare, salarii, capital de dezvoltare, parte din capital investit, împrumuturi, etc.
Determină obiectivele financiare
Cât profit vrei sau de cât profit ai nevoie? Și această întrebare va fi relevantă pentru determinarea prețului corect. Profitul este absolut necesar pentru a crește și pentru a rămâne în afaceri, deci estimarea trebuie să fie realistă. Nu încerca să dai tunuri nesustenabile, dar nici nu-ți subevalua nevoile.
Pune preț pe valoare
La finalul zilei trebuie să pui un preț corect și pe valoarea produsului. Așa cum spuneam și în introducere, mulți pun un preț mult prea mic pe munca lor și astfel sperie clienții. Un produs sau un serviciu mult prea ieftin, dezechilibrat în comparație cu piața, va determina de multe ori o reacție circumspectă din partea cumpărătorilor. Aceștia vor crede că produsul tău este de proastă calitate dacă este foarte ieftin în comparație cu alternativele.
Ia în calcul și vânzarea
Nu stabili niciodată prețul produsului până nu ai luat în calcul și modalitatea prin care acesta ajunge la client. Dacă achiziționezi sau închiriezi un spațiu trebuie să iei și aceste costuri în calcul. Pe de altă parte, dacă alegi să vinzi prin intermediari, trebuie să scazi puțin prețul produsului și pentru a permite magazinelor să poată practica un adaos comercial mulțumitor.
Identifică publicul țintă
E foarte important să decizi cui vinzi și ce nevoi au aceste persoane. În funcție de segmentul de piață pe care îl targetezi vei putea schimba și strategia de preț. Poți funcționa cu un preț modest dacă vinzi produse folosite de toată lumea, dar poți crește valoarea serviciului dacă ești nișat.
Nu în ultimul rând, ia în calcul reacția cumpărătorului. Nu este absolut nicio rușine să ajustezi prețul din mers dacă descoperi că ai supra sau subestimat produsul tău.