Ții minte clădirea cu ancadramente la ferestre datorită atitudinii și felului în care se raportează la spațiul ocupat. În plus, aspectul elegant este cel care rămâne mult timp în memoria afectivă.
Casele – fie ele vechi ori moderne, au nevoie să aibă o anumită ținută în fiecare zi. Nu doar când este soare, ori când ninge, ori când a ieșit curcubeul după ploaie. Este vorba de esteticul de care are nevoie privirea noastră atunci când trecem pe lângă o clădire.
NMC România a înțeles acest lucru și vă este alături în alegerea drumului corect pentru a obține rezultatele așteptate. Fie că alegeți ancadramente de polistiren, fie de poliuretan. Ambele sunt o opțiune pe care merită să vă bazați.
- Despre urâtul fără estetică și ancadramentele nimicite de ignoranță
O discuție despre o estetică a blocurilor comuniste din cartierele muncitorești nu își are rostul mai mult de termeni generali. Nu a fost nimeni preocupat de acest aspect nici atunci când au fost proiectate, nici peste zeci de ani când au început celebrele proiecte de izolare termică. Cuvântul ancadrament fiind un franţuzism neaoș la origini nu a stârnit vreodată vreun interes în perioada comunistă.
Cumva total nedrept, clădirile vechi care au fost naționalizate de către comuniști au suferit cele mai mari mutilări după ce regimul a fost dat la o parte. Oarecum, par că deranjează pe cei care ajung, în diferite contexte, să dețină sau să locuiască în case care au fost gândite cu ancadramente la ferestre. Astfel, aceste elemente atât de nevinovate declanșează adevărate războaie în imaginația unora: fac tot ce le stă în putere să dispară. Și aproape că dispare și locuința respectivă.
În cu totul alt context, de exemplu, colonizarea romană a răspândit în Europa o sumedenie de monumente și edificii publice. Apoi în epoca marilor năvăliri și sfârșitul Evului Mediu au avut loc distrugeri nemaiîntâlnite ale acestor monumente. Dacă vă puteți închipui, în secolul XI, arcurile Colosseumului sunt astupate și ocupate de locuințe, depozite și ateliere. În arenă apar o biserică și citadela familiei Frangipani. Arcurile teatrului lui Pompei sunt ocupate de negustori de vinuri. Important este că și-au dat seama la timp că greșesc, reușind să își schimbe total atitudinea față de monumentele istorice.
Pentru distrugerile care se petreceau în vremuri de criză există explicații cât se poate de rezonabile: populația era decimată, construcțiile ruinate, tradițiile artizanale pe cale să dispară. Nu mai era nimeni atent la ancadramente ori alte detalii arhitecturale. În plus, apar și rațiuni practice de economie. Chiar și în aceste condiții, în secolul VI, atitudinea Papei Grigore I este crucială. Acesta își ia sarcina de a îngriji parcul imobiliar și de a practica o politică de refolosire. De exemplu, sălile de recepție sunt transformate în biserici.
Atunci când accesați site-ul NMC România puteți înțelege că valoarea unui produs de arhitectură nu este direct proporțională cu efortul economic. Pentru că atunci când există posibilități sporite de investiție, apare și evoluția arhitecturii. Ancadramentele, din polistiren sau poliuretan, nu sunt elemente decorative inventate în vremurile noastre. În schimb, cele propuse de către NMC România se înscriu în tehnicile și materialele de construcție inventate din ultima jumătate de secol.
Pentru că, dacă vorbim de revenirea la ancadramente pentru ferestre și la folosirea acestora pentru o estetică elegantă, vorbim, de fapt, de schimbarea gândirii. Extrapolând, este situația similară cu apariția unui nou proces industrial care trebuie pornit la scară mare. Caz în care e nevoie de o reorientare a dorințelor, obiceiurilor, ideilor și scopurilor.
2. Puțină istorie pentru pasionații de ancadramente
În secolul XIX și XX, pe teritoriul unde trăiesc românii în anul 2020, este prezent atât Clasicismul, cât și stilul Empire. Da, ați ghicit, cele două curente sunt prezente prin intermediul ancadramentelor folosite la palate, biserici, instituții publice, locuințe ale burgheziei. Cumva, aceste elemente decorative ajung și în mahalalele din orașe și, uneori, la casele țărănești. Meritoriu și de invidiat în zilele noastre.
La început de secol XX, arhitectul Ion Mincu este cel care inițiază stilul neoromânesc. Elementele definitorii sunt minunatele ancadramente pentru ferestre cu forme originale care rezultă din interpretarea elemenelor de arhitectură populară și clasică. În Transilvania și Banat domină cele de inspirație barocă. Sunt sobre și austere din pricina că barocul austriac este de inspirație franceză. Nu că ar fi asta ceva rău. Importante sunt rezultatele. Unele vizibile și admirabile și astăzi.