Atenția la mecanismele de funcționare ale inimii

Vasele de sânge se întăresc și sângele începe să circule mai greu, iar acest lucru obligă inima să depună un efort mai mare. O presiune prea mare a acestuia poate duce la afecțiuni precum hipertensiunea și alte probleme cardiovasculare. Chiar dacă schimbările de la nivelul arterelor sunt normale odată cu procesul de îmbătrânire, asta nu înseamnă că prevenirea anumitor boli trebuie ignorată. Un stil de viață sănătos te va ajuta și să ai o altă perspectivă asupra propriei tale existențe, pe lângă efectele benefice pentru fizic. Iată câteva lucruri pe care trebuie să le ții minte:

  • Adoptă un stil de viață activ

Exercițiile fizice și plimbările în aer liber sunt recomandate indiferent de vârstă și te ajută să-ți ții greutatea sub control. Efectele pozitive pot fi observate și la nivelul psihicului. Alergatul, de exemplu, este asociat cu un nivel redus al hormonilor de stres și cu creșterea celulelor în hipocamp (partea creierului responsabilă de învățat și memorie). Așadar, activitatea fizică poate fi privită ca un antidepresiv. Atenție însă la sportul pe care alegi să îl practici. La o vârstă înaintată, anumite exerciții pot duce la accidentări, așa că optează pentru cele precum mersul rapid sau plimbările în natură.

Experiențele noi de care te poți bucura chiar și mai târziu în viață îți vor oferi o stare generală de bine, care se va reflecta și în sănătatea organismului. Călătoriile în destinațiile pe care ți-ai dorit mereu să le vizitezi sunt câteva dintre activitățile pe care le poți adopta odată ce ai mai mult timp la dispoziție. Există opțiuni de vacanțe prin grupuri organizate, accesibile pentru orice buget, în care poți pleca alături de prieteni sau vecini și să vă bucurați împreună de o bătrânețe împlinită. Curiozitatea te va ajuta să rămâi mereu activ și să profiți de timpul pe care nu l-ai avut întotdeauna la dispoziție. 

Cine sunt magistraţii care au decis că o fetiţă de 11 ani poate consimţi sexual cu un bărbat de 52 de ani
Recomandări

Cine sunt magistraţii care au decis că o fetiţă de 11 ani poate consimţi sexual cu un bărbat de 52 de ani

 
  • Alege alternative alimentare sănătoase

Dacă obișnuiai să consumi multă carne roșie sau grăsimi animale, înlocuiește-le cu mese bazate pe legume, pește sau carne de pui. De asemenea, consumă multă apă și renunță la alimente bogate în zahăr.

  • Elimină viciile din rutină

Fumatul este un factor de risc în cazul bolilor grave precum diabetul sau boala coronariană. Nu e niciodată prea târziu să te lași, iar dacă ai nevoie de ajutor, consultă-te cu medicul de familie.

  • Redu stresul

Relaxarea și gestionarea cu calm a oricărei situații trebuie să devină o prioritate, indiferent de vârstă. Dacă nu vrei să suferi de pe urma stărilor negative la bătrânețe, schimbă-ți chiar azi atitudinea. Un obicei simplu precum cititul poate avea efecte fantastice asupra psihicului tău. Psihologii au descoperit că atunci când te lași dus de valul unui lecturi bune, tensiunea din mușchi scade, iar nivelul stresului poate fi redus cu până la 68%. Practicarea unor sesiuni scurte de yoga în fiecare zi te va ajuta să te deconectezi de grijile de zi cu zi, mai ales prin exercițiile de respirație care relaxează corpul.

A fost înregistrat primul pacient infectat cu noul coronavirus din România. Detalii de ULTIMA ORĂ
Recomandări

A fost înregistrat primul pacient infectat cu noul coronavirus din România. Detalii de ULTIMA ORĂ

 

Participarea la cât mai multe evenimente culturale precum concertele de muzică de cameră este o soluție bună pentru a reduce stresul. Astfel de ocazii te vor aduce mai aproape și de prieteni sau familie, dacă aceștia își doresc să participe. Dacă ai fost pasionat de pictură sau alte forme de artă în tinerețe, odată cu înaintarea în vârstă și pensionarea, vei avea mai mult timp pe care poți să-l dedici acestora. Nu considera că ești prea în vârstă pentru a picta peisaje la marginea lacului, când pescuiești sau să te reapuci de lecțiile la pian. Astfel de îndeletniciri de vor ajuta să-ți păstrezi dexteritatea, dar și concentrarea.

Adrian Streinu Cercel, directorul Institutului ”Matei Balș”, despre primul român infectat de coronavirus
Recomandări

Adrian Streinu Cercel, directorul Institutului ”Matei Balș”, despre primul român infectat de coronavirus

 

Mai multe exerciții pentru creier

Schimbările mici la nivelul memoriei sunt frecvente și normale, odată cu înaintarea în vârstă. Este posibil să uiți anumite informații precum numele unor persoane apropiate, dar și cuvinte. Momentul în care pierderea memoriei devine ceva grav și îngreunează viața de zi cu zi, poate indica apariția unei afecțiuni neurodegenerative. Află ce este Alzheimer și care sunt simptomele, pentru a putea recunoaște semnele. Toate acestea pot fi evitate prin mici exerciții care îți vor ridica moralul, odată cu păstrarea supleței memoriei. Aplică următoarele sfaturi în viața de zi cu zi, pentru a-ți păstra sănătatea cognitivă:

  • Implică-te în viața socială

Contactul cu prietenii și vecinii trebuie să devină parte din rutina zilnică. Dacă te izolezi și petreci prea mult timp în singurătate, te expui unor tulburări precum depresia, care joacă un rol important în apariția pierderilor de memorie.

Voluntariatul este o altă activitate de care te poți bucura la orice vârstă. Fie că alegi să lucrezi cu animale abandonate sau copii, vei reuși să simți o satisfacție imensă prin implicarea în acte caritabile. De exemplu, există posibilitatea de a face voluntariat la spital și să fii alături de bebelușii abandonați după naștere. Aceștia au nevoie de mângâiere și atenție, iar o persoană cu experiență de viață va ști să gestioneze astfel de situații delicate.

  • Încurajează activitatea mintală

Nu te opri din învățat la bătrânețe. Atunci este cel mai important să continui să faci lucruri noi și să-ți exersezi abilitățile. Studiile arată că învățarea unei noi limbi nu este imposibilă la o vârstă înaintate, dar și că persoanele bilingve sunt mai puțin predispuse să dezvolte Alzheimer. De asemenea, jocurile precum integramele, sudoku sau șahul ajută la păstrarea unei minți agere și tinere. Nu renunța nici la micile obiceiuri care implică memorarea unor texte sau calcule rapide. De exemplu, poți reciti poezii din care să memorezi măcar o strofă preferată.

Vitaminele și minerale esențiale

Puterea oaselor și a mușchilor începe să slăbească încă de la vârsta de 40-50 de ani. În timp, oasele se pot tasa, ducând la o scădere în înălțime, precum și la apariția predispoziției pentru fracturi. Toate acestea vor genera lipsa stabilității, a coordonării și a echilibrului. Pentru a putea duce o viață normală, fără accidente grave și dureri, trebuie să ai grijă de corpul tău la timp. Masa musculară lucrată încă din tinerețe te va ajuta să eviți principalele probleme însă niciodată nu e prea târziu. Exercițiile fizice moderate, cu greutăți, pot întări mușchii la orice vârstă. Va trebui, totuși, să introduci și alimente bogate în vitamine și minerale. Poți face asta astfel:

  • Ia-ți doza necesară de calciu:

Alimentele bogate în acesta sunt: broccoli, kale, somon, tofu și produsele lactate. Medicul tău poate să-ți prescrie și suplimente, în cazul în care ai deficit, însă așteaptă recomandarea acestuia înainte să alegi această variantă.

  • Nu uita de vitamina D:

Cantitatea de vitamine și minerale necesare crește odată cu vârsta. După vârsta de 70 de ani, va deveni obligatoriu să ai o dietă bazată pe ouă, pește, ciuperci și lapte de soia. Suplimentele alimentare pot fi administrate dacă organismul nu asimilează doza obligatorie direct din alimente și din expunerea moderată la soare.

Tratamentele anti-aging cu acid hialuronic sau colagen și ședințele de spa vor ajuta nu doar pentru reîntinerirea pielii, dar și pentru relaxare. Plăcerea poate fi combinată cu menținerea unei stări ideale de sănătate. De exemplu, terapiile cu apă termală pot trata sau ameliora afecțiuni precum reumatismul. Dacă astfel de probleme apar mai târziu în viață, trebuie să știi că există suficiente rezolvări care implică și plăcerea de a socializa și de a vizita locuri noi din țară sau din afară.

Sănătatea vederii și a auzului

Chiar dacă nu ai purtat ochelari toată viața, este foarte probabil ca la bătrânețe să ai nevoie de ei. Schimbările sunt evidente atunci când începi să focusezi mai greu la o anumită distanță sau dacă vezi încețoșat atunci când citești. Mai poate apărea și sensibilitatea la schimbările de intensitate a luminii, dar și probleme mai grave care atacă ochii. Printre cele mai întâlnite este și cataracta. Auzul se deteriorează și el și, nu de puține ori, vârstnicii au probleme la identificarea frecvențelor ridicate. De asemenea, în anumite momente nu vei mai auzi o voce într-o mulțime sau dintr-o altă cameră. Ce trebuie să faci pentru a preveni complicațiile:

  • Controale regulate:

Vizitele la medicii de familie sau la specialiști trebuie să devină o rutină la bătrânețe. Acestea îți oferă șansa de a duce o viață lipsită de grija bolilor. Ține cont de toate recomandările doctorului când vine vorba despre protejarea ochilor și a urechilor.

Înaintarea în vârstă îți va aduce multe surprize și te va face să vezi viața dintr-o perspectivă diferită. Multe persoane afirmă că viața adevărată începe după 40 de ani, așa că profită de această perioadă, fără a ignora grija pe care trebuie să o ai față de sănătatea ta. Acceptă-ți vârsta și nu-ți lăsa organismul să rămână în urmă.

Sursa foto: pexels.com

Dan Puric: "am făcut o conferință ca să ajut o fată care era oarbă. Am strâns 6.000 de euro, biserica vreo 4.000. Și i-am dat un telefon. «Băi Gigi, te rog din suflet, are nevoie de celule stem» Reacția lui Becali
GSP.RO

Dan Puric: "am făcut o conferință ca să ajut o fată care era oarbă. Am strâns 6.000 de euro, biserica vreo 4.000. Și i-am dat un telefon. «Băi Gigi, te rog din suflet, are nevoie de celule stem» Reacția lui Becali

Horoscop 27 februarie 2020. Berbecii au parte de o zi destul de tensionată
HOROSCOP

Horoscop 27 februarie 2020. Berbecii au parte de o zi destul de tensionată