Pe 4 aprilie 2004, Miron Mitrea, la vremea aceea ministru al transporturilor, îi împingea din spate pe Mircea Geoană, candidatul partidului la primăria Capitalei, și pe Adrian Năstase, prim-ministru, pentru a-i vedea lumea cum taie panglica tronsonului București-Lehliu din Autostrada Soarelui.

În noiembrie 2004, înainte de alegerile parlamentare și prezidențiale, același Miron Mitrea îi ducea la inaugurarea tronsonului Lehliu-Drajna al aceleiași autostrăzi pe Ion Iliescu, Adrian Năstase și Mircea Geoană. În timpul scurs între cele două inaugurări, Mircea Geoană, ministru de externe în acele luni, pierduse cu brio alegerile din București în fața lui Traian Băsescu.

Pe 12 decembrie 2004 avea să piardă și Adrian Năstase prezidențialele în fața aceluiași Traian Băsescu. Festivismul inaugurării autostrăzii spre mare nu l-a ajutat nici pe Geoană, nu l-a ajutat nici pe Adrian Năstase.

Marți, 15 septembrie, Lucian Bode, ministru al transporturilor, i-a luat cu el pe Ludovic Orban, premier, și pe Klaus Iohannis, președintele țării, la inaugurarea liniei de metrou din Drumul Taberei. A fost frumos, a fost cu discurs și cu plimbare cu metroul pentru privilegiați.

Mi-aș fi dorit foarte mult ca regulile impuse de autorități să se suspende pentru câteva clipe, ca să pot să văd expresia de pe fața președintelui Iohannis atunci când a pășit pentru prima dată în viața sa într-un vagon de metrou în România. Probabil că în străinătate o mai fi călătorit cu metroul, dar în România n-a avut mai întâi unde, mai apoi când.

Probabil că așa se și explică și prezența domnului președinte la inaugurarea unei noi linii de metrou: curiozitatea. A vrut omul să vadă cum e cu metroul bucureștean, măcar o dată în viața de președinte.

Festivismul de partid și de stat. De ce a ales Klaus Iohannis să călătorească astăzi pentru prima dată cu metroul în București
Klaus Iohannis în metroul proaspăt inaugurat| Foto: Facebook

Altfel, însă, ce ar fi căutat un președinte de țară la o asemenea inaugurare? Ce a căutat Ion Iliescu la inaugurarea a 42 de kilometri de autostradă? Ce căuta ministrul de externe la inaugurarea unei bucăți de autostradă? Au fost ei implicați în aceste proiecte? Au pus ei umărul la construirea metroului sau a autostrăzii cu pricina? Este construirea de elemente de infrastructură printre atribuțiile președinților României?

Nu, sigur că nu.

Onorând cu prestanța celei mai înalte funcții în stat un eveniment care în alte țări este de o banalitate înfiorătoare, președintele României n-a făcut decât să sublinieze, dureros pentru români, gradul de înapoiere al țării al cărei șef se pretinde.

Când vrei să stai la masă cu greii Europei, să fii tratat ca un egal, ar trebui să te comporți ca ei și să nu țopăi plin de satisfacție că în țara ta s-au mai dat în folosință 7 kilometri de tuneluri pentru metrou, a căror construcție a durat nouă ani.

Pe de altă parte, poate că prezența prezidențială, cu toată morga și pompoșenia aferente, erau necesare. Metroul Bucureștean este o anomalie administrativă. Este folosit în principal de bucureșteni și de vizitatorii orașului, dar este plătit de întreaga țară, aflându-se în subordinea și sub finanțarea MInisterului Transporturilor, nu a Primăriei. O parte, oricât de mică, din impozitele plătite de oameni care nu vor ajunge, măcar, vreodată la București se duce în subvenționarea costului călătoriilor cu metroul pe care le efectuează bucureștenii.

Poate că președintele tuturor românilor, nu doar al Bucureștenilor sau al sibienilor, a vrut să transmită un mesaj impăciuitorist: ”Da, dragi români, voi plătiți pentru asta, chiar dacă nu folosiți, dar nu este o problemă, uitați cât de bine arătăm noi, președintele și guvernul. E o investiție de reprezentare, merită!“

Festivismul de partid și de stat. De ce a ales Klaus Iohannis să călătorească astăzi pentru prima dată cu metroul în București
Klaus Iohannis la metrou | Foto: Inquam Photos, Octav Ganea

Dacă pentru asta s-a dus președintele la inaugurarea metroului din Drumul Taberei, atunci e justificat. Omul s-a sacrificat, a suportat tot protocolul ăla stupid, a mărșăluit marțial și toate alea doar pentru a transmite un mesaj de solidaritate românilor care nu înțeleg de ce subvenționează o țară întreagă transportul public din București.

Dar tare mi-e că nu de asta s-a dus președintele la inaugurarea metroului. Ci pentru că a vrut să transmită un cu totul alt mesaj: ”La locale, votând candidații PNL, mă votați, de fapt, pe mine“. Căci, în cele din urmă, Klaus Iohannis este singurul program electoral al PNL. Altul nu are și nici nu-i trebuie.

Citeşte şi:

Le Monde: Lumea se află în fața celui de-al doilea val COVID. Soluția experților pentru evitarea unui nou lockdown

5 construcții celebre în lume finalizate mai repede decât metroul din Drumul Taberei

REPORTAJ | În spatele cearșafurilor. Cum arată viața unei femei care face curățenie în Portugalia: “Atâta am muncit, că n-am mai știut care e noapte și care dimineață”

Gestul unui hoț când și-a dat seama că e în casa lui Maradona. Incredibil ce a urmat
PARTENERI - GSP.RO
Gestul unui hoț când și-a dat seama că e în casa lui Maradona. Incredibil ce a urmat
BOMBĂ! Petre Roman, DESFIINȚAT de o femeie! Ce a putut să facă fostul premier, este JENANT
PARTENERI - PLAYTECH
BOMBĂ! Petre Roman, DESFIINȚAT de o femeie! Ce a putut să facă fostul premier, este JENANT
Horoscop 28 noiembrie 2020. Gemenii ar putea descoperi că au destule motive de bucurie și de optimism
HOROSCOP
Horoscop 28 noiembrie 2020. Gemenii ar putea descoperi că au destule motive de bucurie și de optimism
Un bărbat din Indonezia, care a violat un copil, a fost biciuit în public de 146 de ori. Ce a făcut de durere
Știrileprotv.ro
Un bărbat din Indonezia, care a violat un copil, a fost biciuit în public de 146 de ori. Ce a făcut de durere
ŞOC! Băiatul care a prevestit pandemia anunţă o nouă TRAGEDIE pentru omenire. Ce urmează să se întâmple între decembrie 2020 şi martie 2021
Telekomsport
ŞOC! Băiatul care a prevestit pandemia anunţă o nouă TRAGEDIE pentru omenire. Ce urmează să se întâmple între decembrie 2020 şi martie 2021