În proiectul bugetului de stat pe anul 2022, Societatea Română de Televiziune (SRTV) are prevăzută o sumă de 380 de milioane de lei (echivalentul a 77 milioane de euro), în creștere cu 1,88% față de anul 2021. Nu este nicio noutate, nicio surpriză, bugetul se încadrează în „nevoile” de funcționare ale televiziunii publice, fiind cel mai mare de pe piața TV din România. Este un buget de lux pentru ceea ce livrează această companie de media. SRTV operează cinci canale (TVR 1, TVR 2, TVR 3, TVR International și TVR Moldova) și cinci studiouri teritoriale (TVR Cluj, TVR Iași, TVR Timișoara, TVR Craiova, TVR Târgu-Mureș).

În nota de fundamentare privind alocarea bugetului SRTV, scrisă într-o limbă de lemn triumfalistă, la capitolul „Priorități strategice pe termen mediu ale ordonatorului”, se propune, în regim de „prioritate”, reînființarea televiziunii de știri TVR Info. Această televiziune, lansată în 2008, sub directoratul răposatului Alexandru Sassu, a fost un proiect născut mort, nimeni din televiziunea publică nu și-a asumat răspunderea pentru acest eșec, fiind închisă în 2012 din cauza pierderilor financiare ale SRTV. Iată că, după 10 ani, se dezgroapă „mortul” și este vârât ca fiind „o prioritate” în „strategia pe termen mediu” a televiziunii publice. „Deshumarea” nu este deloc întâmplătoare. 

La începutul lunii decembrie a.c., Alexandru Muraru, deputat PNL, a băgat această „prioritate” într-o interpelare parlamentară, susținând printre altele că „SRTV trebuie reformată pe baza unor principii clare…” (Interpelarea este o mostră grețoasă de demagogie, n-are rost să ne concentrăm asupra acesteia! Cu siguranță, partidul l-a trimis pe Muraru „să dezgroape mortul TVR Info”.) Important este modul cum politicul se amestecă în strategia televiziunii publice, cum această mortăciune, TVR Info, este băgată la înaintare de PNL. În fapt, PNL plătește muzica, la înțelegere cu PSD, iar TVR trebuie să cânte… după ureche.  

Soldați din Garda Națională a Rusiei, numită „Armata lui Putin”, au fost concediați după ce au refuzat să lupte în Ucraina
Recomandări
Soldați din Garda Națională a Rusiei, numită „Armata lui Putin”, au fost concediați după ce au refuzat să lupte în Ucraina

Argumentele care susțin reînființarea TVR Info, incluse în nota de fundamentare, sunt firave, dar urgente, panicarde și, până la urmă, comice. Iată un argument urgent: 

Pandemia este departe de a se fi terminat, ceea ce face ca nevoile de informare a populației în domeniul medical să fie, în continuare, foarte mari. Rata mică de vaccinare anti-COVID pe care România a înregistrat-o demonstrează necesitatea ca mesajele provaccinare și care popularizează măsurile de protecție să fie transmise cu intensitate și mai mare…

Ce ușor (și pervers) s-a găsit un argument pentru a satisface dorința PNL: pandemia, rata scăzută de vaccinare! De parcă TVR 1 și TVR 2 nu sunt televiziuni viabile pentru a transmite „mesaje cu intensitate mare”, avem nevoie de-o altă televiziune!

Iată un argument care ne bagă în sperieți: 

Războiul informațional în care sunt angajate forțe ostile României și alianțelor din care țara noastră face parte impune un răspuns pe măsură. TVR Info își va face o misiune din a prezenta realitatea obiectivă din țară și străinătate, dar și din a demonta construcțiile propagandistice care urmăresc să submineze încrederea dintre cetățeni și stat…” 

TVR 1 și TVR 2 nu sunt îndeajuns de obiective pentru a prezenta realitatea din țară și străinătate? Nu sunt în măsură să lupte în „războiul informațional împotriva forțelor ostile României”? Avem nevoie de încă o televiziune finanțată din banii publici ca să intre în războiul informațional?

„Meritul nu e rasism”, spun profesorii unei școli din San Francisco după ce rezultatele elevilor au scăzut, în urma a ceea ce ei numesc „o schimbare politică”. În ce a constat ea?
Recomandări
„Meritul nu e rasism”, spun profesorii unei școli din San Francisco după ce rezultatele elevilor au scăzut, în urma a ceea ce ei numesc „o schimbare politică”. În ce a constat ea?

Și un argument încadrat la capitolul „demagogie în stare pură”:

TVR Info poate deveni nucleul unei platforme media care să conecteze televiziunea publică la cele mai noi tendințe privind crearea de conținut informativ și diseminarea sa pe multiple canale media, inclusiv pe rețelele sociale…

Mai mult, TVR Info ar fi un proiect care „pentru TVR va fi una dintre soluțiile de reducere a dependenței de finanțare de la bugetul statului”. Ce glumă proastă! Nu sunt precizate detaliile tehnice sau măcar liniile de operare prin care TVR Info ar putea să reducă dependența TVR de finanțarea de la stat.  

Întrebarea firească este: aceste argumente au fost scrise pentru idioți? Asta în cazul în care au fost scrise „pe bune”. Dacă propunerea de înființare, pe termen mediu, a canalului de știri Info TVR este făcută așa, ca să fie scris ceva acolo (de umplutură), atunci este o bătaie de joc la adresa banului public.

„Ei nu înțeleg esența acestui război”. Cum a devenit New York Times un ziar criticat și blamat în Ucraina
Recomandări
„Ei nu înțeleg esența acestui război”. Cum a devenit New York Times un ziar criticat și blamat în Ucraina

Ambiții „din pix” și pentru TVR 1

Din capitolul „Proiectul editorial”, aflăm:

Pentru a-și putea îndeplini misiunea de reper semnificativ pe piața celor mai importante canale TV din România, TVR 1 își propune să ajungă între primele 5 televiziuni din țară, prin furnizarea unui conținut divers și de calitate, ca alternativă publică la oferta televiziunilor comerciale”.

Ambițios deziderat: în primele cinci televiziuni din țară! Dar ambiguu și irelevant. Concret, ce înseamnă „să ajungă în primele cinci televiziuni din țară”? Un parametru (rating, market share, reach) ar fi fost necesar de amintit în această „propunere”. 

Totuși, până va ajunge TVR 1 în Top 5, să vedem unde se afla cu puțin timp în urmă! În luna noiembrie 2021, TVR 1 a ocupat locul 10 (zece) în clasamentul celor mai vizionare televiziuni din România, cu un rating mediu de 68.000 de telespectatori pe minut (toată ziua), conform măsurătorilor Kantar Media. Imediat peste TVR 1 s-au plasat Happy Channel (81.000 de telespectatori pe minut), Național TV (72.000) și Digi 24 (69.000).  Ratingul mediu al televiziunii publice a fost de 10,2 ori mai mic față de al liderului Pro TV și de 3,2 ori mai mic decât ratingul Antenei 3, televiziunea care a ocupat locul 5 în topul audienței naționale. Este greu de crezut că TVR 1 va putea să recupereze acest decalaj în mandatul actualului președinte, Dan Cristian Turturică, sau în guvernarea PSD-PNL. Până la urmă, cine-și va aminti de acest „angajament” după ce coaliția PSD-PNL va aproba bugetul în parlament?  

La nivel urban, audiența TVR 1 stă și mai prost: televiziunea se află pe locul 13! A avut un rating urban de (doar) 31.000 de telespectatori pe minut, în urma unor stații precum DIVA (42.000), DigiSport 1 (39.000), Antena Stars (32.000) și Național TV (32.000). Să notăm să aceste ratinguri se referă la o lună (noiembrie) în care grilele de programe au mers la turație maximă. Grila TVR 1 s-a gripat. 

Apropo de audiență! În documentul care prevede bugetul SRTV, la capitolul „Mențiuni speciale”, se face următoarea mențiune: 

Se va elimina concepția greșită că o emisiune nu face audiență pentru că: «este de cultură», «este serioasă» sau alte motivații asemănătoare.” 

Retorica acestei formulări amintește de ședințele de partid de pe vremea lui Ceaușescu: „Se va elimina concepția greșită, tovarăși!”

Bugetul SRTV pentru anul 2022 este de 77 milioane de euro. Ar fi bine să nu uităm această cifră când urmărim programele TVR. O televiziune de lux, controlată politic, pe banii românilor. 

Post scriptum

Luni, 20 decembrie, în ziua în care bugetul de stat a fost aprobat de guvern și trimis la Parlament, TVR 1 a ales să difuzeze, la oră de maximă audiență, imediat după Telejurnal, un documentar despre campania lui Napoleon în Egipt! O programare năucitoare și lamentabilă a postului public! Prost documentarul (TVR l-o fi luat gratis), proastă programare!

Urmărește-ne pe Google News
„Cine a înșelat primul?”, a fost întrebat Reghecampf. După ce a văzut ultima lui apariție, Anamaria Prodan iese la atac
GSP.RO
„Cine a înșelat primul?”, a fost întrebat Reghecampf. După ce a văzut ultima lui apariție, Anamaria Prodan iese la atac
ȘOC! Avertismentul pe care Putin i l-a dat lui Mircea Geoană. HALUCINANT ce i-a transmis
Playtech.ro
ȘOC! Avertismentul pe care Putin i l-a dat lui Mircea Geoană. HALUCINANT ce i-a transmis
Explicație năucitoare a profesorului criminal. A povestit în detaliu "motivele" pentru care a ucis-o pe Beata Molnar
Observatornews.ro
Explicație năucitoare a profesorului criminal. A povestit în detaliu "motivele" pentru care a ucis-o pe Beata Molnar
Horoscop 28 mai 2022. Scorpionii încep o perioadă mai senină în cuplu și alte relații de parteneriat, iar liniștea va dispărea
HOROSCOP
Horoscop 28 mai 2022. Scorpionii încep o perioadă mai senină în cuplu și alte relații de parteneriat, iar liniștea va dispărea
Soțul uneia dintre profesoarele ucise în masacrul din Texas a făcut infarct și a murit. Patru copii au rămas orfani
Știrileprotv.ro
Soțul uneia dintre profesoarele ucise în masacrul din Texas a făcut infarct și a murit. Patru copii au rămas orfani
Răzbunarea oligarhului pedepsit de Putin. A dezvăluit următoarele 3 ţări europene atacate de Rusia: "Societatea rusă se pregăteşte"
Orangesport.ro
Răzbunarea oligarhului pedepsit de Putin. A dezvăluit următoarele 3 ţări europene atacate de Rusia: "Societatea rusă se pregăteşte"
Pentru mai multe secrete de stil & sustenabilitate cu Ioana Grama
PUBLICITATE
Pentru mai multe secrete de stil & sustenabilitate cu Ioana Grama