Iată ce spune spotul audio:

„Vocea 1 (femeie): Ești în favoarea păcii și totuși pentru un viitor lipsit de poluare cu energie produsă în Europa.
Vocea 2 (bărbat): Trăiești în democrație și nu faci compromisuri în ceea ce privește protejarea climei.
Vocea 3 (femeie): Aspiri la neutralitatea climatică a Europei. Sursele regenerabile de energie sunt soluția.
Toate vocile: În fiecare zi, sunt tot mai mulți cei care aleg să urmeze aceeași cale. Vocea (femeie): Tu ești Europa”.

Tonul vocilor este calm, gingaș, aproape adormitor. Nu este un reproș, pentru că ar fi fost caraghios ca niște voci nervoase din reclamele clasice să urle în urechile ascultătorilor despre „neutralitatea climatică a Europei” și „viitorul lipsit de poluare”. După gustul meu, tonul este, totuși, cam infantil, dar, cum se spune, „tonul face muzica”.

Întrebare care mi-a răsărit în minte când l-am ascultat prima dată a fost: al cui este spotul ăsta? Cine este comanditarul? Cine este advertiserul? Am intuit că, dacă se vorbește despre climă, energie regenerabilă și o voce tandră mă asigură că „Tu ești Europa”, atunci clientul publicitar, care a ales să-și difuzeze acest spot pe Radio România Actualități, este… Europa! Dar cine mai precis: Uniunea Europeană? Parlamentul European? Guvernul României? Vreun ONG care luptă împotriva schimbărilor climatice?

Românul care trăiește la cea mai înaltă altitudine din Bucegi. Ce sfaturi le dă turiștilor surprinși de furtună pe creastă: „Sunt două lucruri banale care le pot salva viața”
Recomandări
Românul care trăiește la cea mai înaltă altitudine din Bucegi. Ce sfaturi le dă turiștilor surprinși de furtună pe creastă: „Sunt două lucruri banale care le pot salva viața”

Există și un spot video, cu același mesaj.

Nedumerirea provine dintr-un defect major al spotului: nu este semnat. La un spot comercial, este evident comanditarul: brandul respectiv. Dar la spotul „Tu ești Europa” lipsește. Normal ar fi fost ca o altă voce să facă o precizare la final, să mă informeze: „campanie a Uniunii Europene sau campanie a Comisiei Europene”. Să știm care-i sursa! Orice campanie de interes public trebuie să informeze cine este inițiatorul. Pentru că este difuzat fără „semnătură”, „fără asumarea responsabilității”, adică este „anonim”, spotul „Tu ești Europa” naște confuzie pentru ascultători. Oare de la cine vine spotul? Cine sunt „părinții” spotului: Părintele 1? Părintele 2? Sau părinții 1 și 2?

Până la urmă, tot ascultându-l la Radio România Actualități, am pus mâna și am verificat: da, este comandat de Comisia Europeană și face parte din campania de promovare a planului REPowerEU pentru „economisirea energiei, producerea de energie curată și diversificarea surselor de energie”.

Voi ce viitor doriți pentru Uniunea Europeană?
Recomandări
Voi ce viitor doriți pentru Uniunea Europeană?

La grămadă cu spoturile despre suplimente alimentare și supermarketuri

Totuși, este discutabil de ce acest „Tu ești Europa” a fost băgat în mijlocul calupurilor publicitare, la grămadă cu reclamele la alifii, suplimente alimentare și supermarketuri. Că doar nu este un spot comercial! Plasare în afara calupului era necesară la o astfel de campanie pentru a obține o mai mare eficiență în reținerea mesajelor de către publicul ascultător. Trebuie precizat că, potrivit modificărilor recente din Legea audiovizualului (vara acestui an), Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) nu-și mai dă avizul pentru campanile de interes public. Radiodifuzorii sunt singurii care decid dacă difuzează un spot sau nu. În cazul „Tu ești Europa” este neclar de ce a fost „aruncat” în calupuri și nu a fost difuzat separat? Care o fi regimul acestui spot rătăcit la radioul public? Plasarea printre alifii și supozitoare este de-a dreptul comică.

În fapt, acest spot este neinspirat, și ca execuție, și ca mesaj. Cum poate o voce să spună: „În fiecare zi, sunt tot mai mulți cei care aleg să urmeze aceeași cale”. Dar de unde știe comanditarul (Comisia Europeană) că suntem tot mai mulți care aleg „aceeași cale”. Care-i sursa? Cumva sondajele plătite institutelor de sondare ale căror rezultate trebuie să iasă pe placul politicilor UE? În fond, este o chemare subtilă la unitate în jurul politicii Uniunii Europene. Ca pe vremuri: strânși uniți în jurul Partidului! Este parșiv verbul „aleg” și discutabilă sintagma „tot mai mulți”.

Klaus Iohannis și-a depus cererea de pensionare din postul de profesor de la Colegiul „Brukenthal”, pe care l-a ţinut blocat 27 de ani
Recomandări
Klaus Iohannis și-a depus cererea de pensionare din postul de profesor de la Colegiul „Brukenthal”, pe care l-a ţinut blocat 27 de ani

Așa cum este formulat mesajul, nu există altă „cale” și nici „cale fără întoarce”. Tot înainte, Europa! Cum să crezi acest mesaj când tot mai mulți români sunt disperați că prețul metrului cub de lemne de foc a ajuns la 800 de lei?

Un chix propagandistic este mesajul „…un viitor lipsit de poluare cu energie produsă în Europa”.-Plănuiește Europa să renunțe la comerțul liber global? Până una-alta, SUA livrează gaz lichefiat cu vapoarele către Europa. Va fi în stare Europa să-și producă energia de una singură? Am serioase îndoieli asupra promisiunii din acest mesaj.

În aceeași confuzie se plasează: „…nu faci compromisuri în ceea ce privește protejarea climei”. Care sunt compromisurile? Democrația este un joc al compromisurilor. Protejarea climei însă nu comportă compromisuri din partea Europei – trebuie să înțeleg.

Comisia Europeană nu are nicio îndoială: „Sursele regenerabile de energie sunt soluția”. Este o afirmația categorică, la timpul prezent. Trebuie să credem asta, pentru că așa a zis Comisia Europeană: asta-i „soluția”! Dar în viitor? Poate se va realiza fisiunea nucleară la rece sau se va descoperi o nouă sursă de energie pe Marte! Această afirmație, „sursele regenerabile de energie sunt soluția”, este discutabilă și, în plus, înfricoșătoare, sună ca o sentință!

Ca orice spot plasat în calupurile publicitare, „Tu ești Europa” trebuie să urmărească un public-țintă. Cu astfel de mesaje, clipul parcă nu vizează niciun target. Pare mai degrabă că suferă de narcisism: uitați-vă la planuri mărețe ale Europei! Sunt mesaje înghețate, rigide, care n-au puterea să miște emoțional, să devină memorabile. Niște lozinci.

Este neclar care-i obiectivul acestei campanii. Să-i conștientizeze pe români că au pornit pe „calea aleasă” și că sunt europeni? Dar este o evidență. Sunt greu de înghițit mesajele acestui spot în pragul iernii. Românii sunt din ce în ce mai îngrijorați de facturi, criză, războiul din Ucraina și inflație, iar Comisia Europeană ne livrează mesaje liniștitoare, rupte de realitate: mergem pe calea cea bună! Spotul este o mostră de spălare pe creier. Destui ani am fost spălat pe creier de regimul comunist care mi-a arătat calea de urmat, „societatea socialistă multilateral dezvoltată și înaintarea României spre comunism”, așa încât chiar nu mai suport să fiu spălat pe creier cu această „cale” dictată de ideologia climatică.

„Tu ești Europa” nu-i un spot comercial, nici de interes public, ci este pură propagandă. Un deșeu care poluează mințile.

Foto: 123rf.com

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentarii (8)

Fputin   •   03.10.2022, 01:52

Ce e aia Petrica? Propaganda? Poate ti s-a alterat perceptia de la radiatiile de la Antipa descoperite de Tolontan. In patria securistilor acoperiti mai mult sau mai putin in presa vii tu sa ne luminezi despre fisiunea la rece. In tara in care presa ia banii mei prin guvern ca sa taca din gura te-a zgariat pe tine pe timpan spotul asta. In tara in care toti *** striga RO EXIT fara sa stie ce inseamna asta vii tu sa sa ne spui ca ce scrii tu nu e propaganda, numai UE cel rau ne spala pe creier. In tara analfabetilor functional care se hranesc cu propaganda ruseasca de la Gusa Gadea si Ghita, vine Petrica sa ne spuna ca ne manipuleaza UE sa ne dorim energie verde. Bine ma, Petrica! Parintele tau 1 stie ce faci tu pe aici?

Acest comentariu a fost moderat pentru: limbaj vulgar sau jignitor.

Convex   •   02.10.2022, 18:57

Ro exit...o reclamă ridicolă.Votam partidele suveraniste

novv10   •   02.10.2022, 14:01

Foarte frumos suna toate aceste reclame. Dar nu se întreabă nimeni ce se întâmplă cu toate aceste deșeuri "eco friendly". Sa facem un mic calcul: se știe ca o mașină electrică incepe sa devina cu adevărat nepoluanta doua aproximativ 150000 de km. Atât e necesar pentru anularea amprentei de carbon produsa de extragerea litiului, nu punem la socoteala alte aspecte legate de condițiile de munca. Așadar o mașină electrică, bună de oraș, câti km poate parcurge în medie anual ? Sa zicem 15000, sau hai sa ridicam ștacheta la 20000 km. Asta înseamnă că mașina devine cu adevărat nepoluanta după minim 7 ani dar mai realist după 10 ani. După 7 ani dacă mai aveti 80% sunteți norocosi. Căderea de la 80% la 70% și după direct la 50% se întâmplă în max 2 ani. La fel cu panourile solare. Investiții peste investiții dar, ca si în cazul bateriilor uzate, nu există nici un fel de interes legat de reciclare. De ce? Pentru ca nu merită și nu va fi nimeni dispus sa lucreze într-un mediu atât de ostil. Dar peste 20-30 ani, milioanele de tone de deșeuri eco unde vor ajunge? Probabil în ocean, la fel ca miliardele de măști de plastic "anti doar ei știu ce". Există google și va puteți interesa toți cei care chipurile vrei sa fiți eco friendly ce înseamnă reciclarea. Mai grav este ca statul, și nu doar al nostru, promovează aceasta nebunie.

Vezi toate comentariile (8)
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Câți mici a comandat un singur român la o terasă de 1 Mai. Numărul l-a uimit până și pe grătargiu
FANATIK.RO
Câți mici a comandat un singur român la o terasă de 1 Mai. Numărul l-a uimit până și pe grătargiu
Ipostază rară! Andreea Esca, poze în costum de baie, la 51 de ani, în vacanța din Grecia: "Nu mă suna! Te sun eu"
Viva.ro
Ipostază rară! Andreea Esca, poze în costum de baie, la 51 de ani, în vacanța din Grecia: "Nu mă suna! Te sun eu"
Acasă la Dana Nălbaru și la Dragoș Bucur. Uite-i cum muncesc pământul la Moșteni-Greci! Actorul ară cu tractorul, solista și fiica ei văruiesc pomii în livadă
Libertateapentrufemei.ro
Acasă la Dana Nălbaru și la Dragoș Bucur. Uite-i cum muncesc pământul la Moșteni-Greci! Actorul ară cu tractorul, solista și fiica ei văruiesc pomii în livadă
Nadal, gest de mare campion. Cadou special pentru adversarul de la Madrid: „Ai făcut ca visul meu să devină realitate”
GSP.RO
Nadal, gest de mare campion. Cadou special pentru adversarul de la Madrid: „Ai făcut ca visul meu să devină realitate”
Singurele zodii care vor avea noroc pe toate planurile în următoarele două luni. Primesc șansa unică să-și schimbe viața complet
FANATIK.RO
Singurele zodii care vor avea noroc pe toate planurile în următoarele două luni. Primesc șansa unică să-și schimbe viața complet
Occidentul a dat undă verde Ucrainei să atace Rusia. Zelenski a primit ce își dorea
Știrileprotv.ro
Occidentul a dat undă verde Ucrainei să atace Rusia. Zelenski a primit ce își dorea
Jennifer Lopez, prinsă cu minciuna. Cum arată în realitate și cum e prezentată publicului / FOTO
Unica.ro
Jennifer Lopez, prinsă cu minciuna. Cum arată în realitate și cum e prezentată publicului / FOTO
"Cei mai mari fotbalişti ai României? Nici Dobrin, nici Hagi". Victor Piţurcă i-a numit pe cei mai tari: "Fantastici! Fiecare de la 50 de milioane în sus"
Orangesport.ro
"Cei mai mari fotbalişti ai României? Nici Dobrin, nici Hagi". Victor Piţurcă i-a numit pe cei mai tari: "Fantastici! Fiecare de la 50 de milioane în sus"
Un tânăr din Suceava a omorât un om cu maşina, apoi a fugit. Poliţia l-a găsit acasă, dar el n-a vrut să iasă la poartă. Cum a fost convins să se predea
Observatornews.ro
Un tânăr din Suceava a omorât un om cu maşina, apoi a fugit. Poliţia l-a găsit acasă, dar el n-a vrut să iasă la poartă. Cum a fost convins să se predea
Horoscop 2 mai 2024. Fecioarele intră într-o perioadă în care va conta orice gest pe care-l vor face pentru a-și proteja starea de sănătate
HOROSCOP
Horoscop 2 mai 2024. Fecioarele intră într-o perioadă în care va conta orice gest pe care-l vor face pentru a-și proteja starea de sănătate

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI