Raportul cu audiențele televiziunilor pentru anul 2024, pe care Serviciul Național de Măsurare a Audienței, realizat de Kantar Media, l-a înaintat recent Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) pentru a stabili televiziunile libere la retransmisie pe rețelele de cablu (sistemul must-carry), arată consumul românilor de programe TV într-un an agitat de campaniile electorale și cu două evenimente sportive de referință: EURO 2024 din Germania și Jocurile Olimpice de la Paris. Unele televiziuni au câștigat telespectatori comparativ cu 2023, altele au pierdut și destule de multe „au bătut pasul (ratingul) pe loc”, ca în orice piață liberă: unii câștigă și alții pierd.
Pro TV, Realitatea Plus, România TV și DigiSport 1 au câștigat cei mai mulți telespectatori față de anul precedent. Divertismentul, fotbalul și politica au crescut puterea ratingurilor.
Indicele anual de audiență obținut de Pro TV a fost de 621.392 telespectatori pe minut, la nivel național, potrivit măsurătorilor Kantar Media. Altfel spus, în fiecare minut din anul 2024, în intervalul orar 06:00 – 24:00, programele Pro TV au fost urmărite, în medie, de 621.392 persoane. Liderul pieței TV a înregistrat cea mai mare creștere de audiență: 21.014 de persoane în plus față de 2023. Meciurile difuzate de la EURO 2024 și show-urile de divertisment au influențat pozitiv audiența generală a stației.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_e217af18f641e03fd45ea71fa74bf5c7.jpg)
Antena 1 și-a păstrat poziția a doua în top, cu o medie de 390.612 telespectatori pe minut, în scădere cu 36.177 de persoane față de anul precedent. Principala televiziune a grupului Intact a suferit cea mai mare pierdere de audiență de pe piața TV comparativ cu 2023.
Kanal D, a treia televiziune din top, a pierdut 19.397 de persoane, ajungând la un rating național de 342.637 telespectatori pe minut. Este a doua pierdere ca mărime de pe piața TV.
Cele trei mari televiziuni comerciale au avut o cotă cumulată de piață de 41,7% la nivel național. Cu alte cuvinte, 41,7% dintre românii care s-au uitat la televizor pe telecomandă, în cursul anului 2024, au urmărit una dintre aceste televiziuni dintr-un total de 129 de stații. Această cotă de piață (vizionare) este mai redusă cu 1,7 puncte procentuale față de cea din 2023.
Nișa televiziunilor de știri a cunoscut „convulsii” la fel ca scena politică. România TV și-a consolidat poziția de lider cu un rating mediu de 234.712 telespectatori pe minut, mai mare cu 17.735 de persoane față de 2023. Antena 3 CNN și-a menținut ratingul din anul precedent (o scădere de doar 1.541 de persoane), având o medie de 158.137 telespectatori pe minut la nivel național.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_ec0ff51312b4282f609848f4b66d3e32.jpg)
La mare distanță de aceste televiziuni se află Realitatea Plus cu o medie de 77.003 de persoane pe minut. Consolarea Realității vine din două direcții. Prima: a avut cea mai mare creștere de audiență de pe nișa știrilor și a doua de pe piața TV (+20.660 persoane), grație promovării deșănțate a candidatului Călin Georgescu. A doua: a urcat mult în fața rivalului Digi24, care a obținut un indice de 58.238 telespectatori pe minut. Mai mult, audiența Digi24 a scăzut cu 2.566 față de 2023.
Televiziunile mici de știri au scos capul în măsurătorile de audiență, profitând de rundele electorale:
B1 TV: 24.066 telespectatori pe minut, +3.100 persoane față de 2023;
TVR Info: 6.753 telespectatori pe minut (+674 persoane);
Euronews: 2.892 telespectatori pe minut (+564 persoane);
Prima News: 2.647 telespectatori pe minut (+504 persoane);
Aleph News: 968 telespectatori pe minut (+30 persoane); da, da, încă mai supraviețuiește Aleph News în ciuda „tratamentului” la care a fost supus de rețeaua de cablu DIGI.
Cota cumulată de piață a televiziunilor de știri a fost de 17,3% în 2024, adică 17,3% dintre românii care au urmărit un program TV pe telecomandă în cursul anului s-au uitat la unul dintre aceste programe. Această cotă este mai mare cu un punct procentual față de 2023.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_f2096300f340dcf270e59dbef8b4146b.jpg)
Pe nișa de sport, DigiSport 1 a fost lider detașat cu o medie de 75.147 telespectatori pe minut (locul 9 în topul național), în creștere cu 14.343 de persoane față de anul precedent.
TVR Cultural a avut o audiență medie de 1.500 telespectatori pe minut
Canalul public TVR 1 a avut un rating mediu de 44.970 telespectatori pe minut (locul 13 în topul național), în creștere 2.412 de persoane față de 2023. Este un câștig nesemnificativ față de desfășurarea de forțe umane prilejuită de transmiterea Jocurilor Olimpice de la Paris. Cota de piață a celor șase televiziuni ale Societății Române de Televiziune (SRTV) este de doar 2,9%. Este o cotă de piață net inferioară cotelor de la Intact Media Group (22,5%), Pro TV SRL (22,4%), Dogan Media (11,2%) și DIGI (5%).
Ratingurile anuale ale celorlalte televiziuni ale SRTV, ca să știe poporul plătitor de impozite și taxe:
TVR 2: 28.996 telespectatori pe minut (locul 20 în topul național);
TVR 3: 7.359 telespectatori pe minut (locul 51);
TVR Folclor: 4.337 telespectatori pe minut (locul 66);
TVR Sport: 3.905 telespectatori pe minut (locul 70);
TVR Cultural: 1.545 telespectatori pe minut (locul 89).
Cu un rating anual de 1.545 telespectatori pe minut, TVR Cultural ori este o televiziune prost construită, ori poporul este atât de prost încât nu merită această ofertă culturală sau poporul citește cărți și nu se uită la televizor. Grea dilemă!
Trinitas, televiziunea deținut de Patriarhia Română, a avut o audiență de 13.237 de telespectatori pe minut, în scădere cu 1.092 enoriași față de cea din 2023. Ocupă locul 39 în topul național, înaintea unor televiziuni precum History (13.126), Warner TV (10.796), National Geographic (7.558) sau TV Paprika (4.897).
Din cele 129 de televiziuni măsurate de Kantar Media, 85 au avut audiențe sub 10.000 de telespectatori pe minut în cursul anului 2024. Dintre acestea, 41 de televiziuni au obținut un rating mediu de sub 2.000 de persoane și 32 au difuzat programe care au fost urmărite de mai puțin de 1.000 de indivizi pe minut.
Printre televiziunile cu indici de audiență mai mici de 2.000 de persoane la nivel național (consum pe telecomandă) se numără:
Alfa Omega TV: 1.114 telespectatori pe minut;
Inedit TV: 1.108 telespectatori pe minut;
Nașul TV: 746 telespectatori pe minut;
Credo TV: 729 telespectatori pe minut;
Bollywood Star: 636 telespectatori pe minut;
Aleph Business: 158 telespectatori pe minut;
Apollonia TV: 148 telespectatori pe minut.
La atâtea televiziuni mari și mici cât are România, nu există niciun risc ca telespectatorul să se plictisească. Dar oferta îndeamnă la somn. Noapte bună, România!
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_75d30f2629d4eb96ca529ef1430f1649.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_838d7710e2cff83b7d1cc9f8f6501117.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_bb6b5b28e7e7a40949bccbd4e6f6c43b.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_4050dcac05aae9bec74ba598695df99a.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_a89b34e205e49e35748910d238353144.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_f072c30a9773ee9c00f433036074de29.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_c40fc7c2cdaa70f147e7c0dc3715206f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_b6504ca30c6e2e786ffdf103eab148fb.jpg)