Concentrat pe câteva cazuri de crimă spectaculoase, neobișnuit de violente, serialul franțuzesc „Spirala crimei”/„Engrenages” abordează, în paralel cu munca laborioasă a polițiștilor la anchetele propriu-zise, perspectiva tuturor celor implicați în anchetarea cazurilor.
De la ofițerii de poliție care se confruntă, iar și iar, cu fapte înspăimântătoare, inumane, la avocații ce preiau cazuri complexe și la judecătorii din Palatul de Justiție, confruntați inclusiv cu presiuni politice și corupție, eroii acestui serial dens și original ne captează de la început atenția și ne conduc în subteranele unei lumi terifiante și puțin cunoscute.
Cazuri răvășitoare
„Spirala crimei” solicită interesul telespectatorului în multiple direcții, dar nu încarcă intriga cu detalii inutile. Scopul – atins – al poveștii create de Alexandra Clert și Guy-Patrick Sainderichin este de a studia din unghiuri multiple cazurile cercetate și de a crea eroi și contexte de care să ne pese.
În plus, spre deosebire de producțiile de gen, serialul intră fără menajamente în profunzimile structurii sociale care se profilează în spatele crimelor propriu-zise, scoțând la iveală corupție, mizerie, brutalitate, minți pervertite, injustiții cronicizate, intoleranță și ură.
Primit entuziast de public încă de la lansarea din 2005, „Spirala crimei” și-a câștigat longevitatea prin modul în care a reușit să îmbine dinamismul acțiunii propriu-zise cu puterea de convingere a eroilor și cu intensitatea dramelor aduse la suprafață de poveste.
În timp ce anchetele își mențin ritmul, adăugând mereu detalii punctuale și impresionante unor cazuri de crimă extrem de dure, eroii serialului, precum căpitanul de poliție Laure Berthaud (Caroline Proust), experimentatul ei coleg, Gilou (Thierry Godard), ambițioasa avocată Josephine Karlsson (Audrey Fleurot) sau veteranul judecător Francois Roban (Philippe Duclos) se luptă cu cele mai spinoase aspecte ale profesiei lor.
Adevărurile de dincolo de suprafață
Talentul și inspirația creatorilor serialului se manifestă, deopotrivă, în acuratețea cu care construiesc ansamblul investigațiilor care se întind pe mai multe episoade și capătă mereu noi interpretări posibile, și în finețea cu care ne livrează detalii care ne fac să empatizăm cu eroii.
Trecutul tulbure și imperfecțiunile blazatului Gilou, care totuși reușește să se emoționeze și să se implice în cazul crunt al unui confrate ucis, problemele serioase pe care le întâmpină avocata Josephine Karlsson, fie că e vorba despre scrupule profesionale ori despre atacuri personale răvășitoare, ori diagnosticul dur și simptomele care îl împiedică pe intransigentul magistrat Roban să rămână un profesionist ireproșabil sunt tot atâtea detalii care umanizează eroii, făcându-ne să le urmărim evoluția cu emoție și încordare.
Poate cel mai impresionant însă este cazul eficientei polițiste Laure Berthaud, pe care preocuparea pentru caz și implicarea profesională o împiedică, inițial, să se apropie total de fragila ei nou-născută, aflată la incubator și având nevoie mai mult decât oricine de prezența mamei sale.
Toate aceste vase comunicante instalate între public și personaje sunt completate de o rețea de implicații sociale meticulos construită, care analizează cu luciditate lumea în care trăim.
Povestea descrie subteranele agresive și corupte, nicio clipă cosmetizate, ale unor zone precum cartierul Belleville, unde are loc crima odioasă de la care pornește, de data aceasta, acțiunea.
Pe măsură ce povestea avansează, simțim perfect adrenalina, furia, revolta și hotărârea polițiștilor criminaliști de-a rezolva cazul, dar vedem și obstacolele nenumărate care li se ridică în cale, de la contextul social dificil la momentele de neputință, oboseală, descurajare și mai ales la corupția instalată în propria instituție, cea mai gravă problemă care le sabotează investigația.
O reală spirală a răului, revelându-se deseori la capătul unor anchete care devin cu atât mai tulburătoare.
O oglindă cu multiple fațete a lumii de azi
Cu un ritm alert, niciodată neglijat, o regie subtilă și un scenariu foarte inteligent articulat, „Spirala crimei” se detașează, prin multiplele sale atuuri, de serialele polițiste obișnuite. La toate acestea se adaugă charisma unei distribuții alcătuite cu fler, de la protagoniștii Caroline Proust, Thierry Godard, Audrey Fleurot și Philippe Duclos la interpreții unor roluri de mai mică întindere, dar expresive și eficiente, precum Nicolas Briançon, interpretul inspectorului Herville, Louis-Do de Lencquesaing, care îl întruchipează pe alunecosul Éric Edelman sau Fanny Valette, convingătoare în rolul duplicitarei Cindy Ledoux.
Un tablou zguduitor al unor realități inaccesibile, în cea mai mare parte, publicului larg, un șir de investigații palpitante și o observație psihologică neîntreruptă și subtilă, serialul „Spirala crimei” își reașază, cu fiecare episod, straturile meticulos construite, conducându-ne într-o lume coșmarescă, veridică, greu de uitat.
Notă: Din 12 septembrie, cele mai recente trei sezoane din Spirala Crimei (Engrenages), o producție Canal+ Original, sunt difuzate la Focus Sat TV, în fiecare luni și joi, de la ora 22.00. Serialul este de asemenea disponibil în Biblioteca VOD din Aplicația Focus Sat și-l puteți astfel urmări de oriunde și oricând.