Potrivit unei estimări a Institutului portughez de administrație și marketing (IPAM), citată de Agerpres, marca ”CR7” valorează 102 milioane euro la scară globală.
”Alături de vinul de Porto, Cristiano Ronaldo este produsul portughez cel mai cunoscut în lume”, afirmă directorul IPAM, Daniel Sa, care, de șase ani, măsoară veniturile economice generate de starul lui Real Madrid.
”Când îi comparăm pe Cristiano și fostele glorii ale fotbalului portughez, precum Luis Figo sau Rui Costa, rețelele sociale sunt cele care au schimbat datele. Ele reprezintă o forță care lovește incredibil și au o putere de promovare fără limite”, explică acest expert pentru AFP.
Vedetă planetară care depășește sfera pur sportivă, fotbalistul născut în Madeira este urmărit pe rețelele de socializare de 275 milioane de persoane, adică mai mult decât oricare alt sportiv. Cu cele 121 milioane de ”like”-uri ale sale pe Facebook, Ronaldo deține un record absolut în fața cântăreței columbiene Shakira, soția fundașului Barcelonei, Gerard Pique.
De asemenea, el se află pentru al doilea an consecutiv în fruntea clasamentului sportivilor cel mai bine plătiți din lume, stabilit de revista Forbes, cu venituri cifrate în 2016 la 83 milioane euro, dintre care 35 milioane din contracte publicitare.
Vedeta portugheză reinvestește această mană în țara sa din 2006, de când a deschis primul său magazin de lenjerie ”CR7” la Funchal. De atunci, gama s-a lărgit: blugi, pantofi sau accesorii.
În decembrie 2013, el a inaugurat propriul său muzeu, tot în Madeira, unde peste 250.000 de fani au putut deja să admire impresionanta sa colecție de trofee.
Dar pentru specialistul în marketing Daniel Sa, principala investiție a lui Ronaldo în Portugalia apare la sfârșitul anului 2015, când s-a asociat cu grupul hotelier Pestana pentru a construi patru hoteluri cu însemnul ”CR7”. Fotbalistul a finanțat jumătate din acest proiect cu suma de 75 milioane euro.
”Injectarea a zeci de milioane de euro într-un grup originar din Madeira, până acum puțin cunoscut în străinătate, este foarte neobișnuit pentru o mică piață cum este Portugalia”, crede Daniel Sa.
Imagine a firmei Nike, expert în autopromovare, Cristiano Ronaldo își pregătește deja în mod activ reconversia. ”Mulți fotbaliști își încheie cariera fără să știe ce vor să facă în continuare. Pentru mine este clar, vreau să mă ocup de mărcile mele”, mărturisea el pentru AFP la sfârșitul anului 2015.
Cristiano Ronaldo, comparat cu un “megafon planetar”
La Pestana CR7 din Lisabona, inaugurată în toamna trecută, clienții se pot bucura de un cocktail ”Balonul de Aur” sau pot face o fotografie cu o hologramă a căpitanului selecționatei portugheze.
Pentru grupul Pestana, Ronaldo este ”un megafon planetar”, asigură Miguel Plantier, directorul acestui stabiliment de lux de 83 de camere, situat în plin centru istoric al capitalei portugheze.
”Și nu dă doar bani, el urmărește dosarele îndeaproape și chiar se scuză că nu este prezent mai mult”, adaugă Plantier.
”Cristiano nu este un novice. El a crescut într-o insulă turistică precum Madeira și cunoaște bine sectorul”, subliniază Leonor Costa, directoarea de marketing a grupului Pestana.
Țară abia ieșită dintr-o criză economică, mai ales datorită ”boom”-ului turistic, întreaga Portugalie se folosește de imaginea megastarului său, marele artizan al victoriei naționalei de fotbal lusitane la Euro 2016.
În martie, aeroportul din Madeira a fost botezat oficial după numele lui Cristiano Ronaldo, în prezența acestuia și a unor înalte autorități politice ale țării.
”A da numele aeroportului în onoarea lui Cristiano a fost o decizie foarte inteligentă și ea spune totul despre importanța lui Ronaldo pentru țară. Cu atât mai mult cu cât este extrem de rar să vezi un aeroport botezat cu numele unei persoane încă în viață”, a adăugat Daniel Sa.
La 32 de ani, ”CR7” continuă meci după meci să-i sfideze pe cei care îi prezic declinul. Însă pentru economia Portugaliei, ideea retragerii sale nu produce îngrijorare.
”Chiar și după ce-și va încheia cariera, Cristiano va continua să se raporteze la Portugalia, explică Daniel Sa. El este un superstar, precum baschetbalistul Michael Jordan sau fotbalistul David Beckham”.