Cifrele au fost culese din cele mai importante hipermarketuri și supermarketuri din România. Au fost acoperite peste 180 de categorii de alimente, de îngrijire personală și a casei. Magazinele pe care s-a făcut analiza sunt: Carrefour, Cora, Inmedio, Mega Image, Shop&Go, Metro, Penny, Profi, Xpress, dar și alte 3.000 de unități din comerțul modern.
Creșteri enorme la alcool pur, triplări la alimentele de bază
Datele arată că, per total, vânzările pentru produse alimentare au fost mai mari cu 37%, cele pentru îngrijire personală au crescut cu 55%, produsele pentru casă cu 83%, iar pentru țigări și tutun cu 26%.
Chiar dacă a scăzut față de săptămâna anterioară, nivelul vânzărilor de bunuri alimentare înregistrează în continuare un salt important comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, o contribuție majoră la creșteri venind din partea produselor de bază. Firma de cercetare nu are o justificare pentru cifrele de vânzare înregistrate în dreptul alcoolului pur, în vreme ce creșterea la alimentele de bază se datorează faptului că oamenii au continuat să-și facă stocuri pe perioada stării de urgență.
Produsele alimentare cu o creștere uriașă, de peste 200 la sută:
- alcool pur 522%
- drojdie 274%
- făină 272%
- conserve de carne 267%
- griș 209%
- orez 207%
Contribuția majoră în coșul de cumpărături provine în continuare de la categoriile de bază. Schimbări față de perioadele anterioare sunt aduse de categoriile de băuturi carbonizate, vin, zahăr, biscuiți, ce cresc în topul vânzărilor în valoare ca o completare a stocurilor deja făcute
raport RetailZoom:
Șervețelele umede, de 6 ori mai cumpărate față de anul trecut
Conform analizei RetailZoom, trei categorii conduc topul în zona de igienă personală: șervețelele umede, săpunul și hârtia igienică.
Cele mai mari creșteri la produse de igienă personală:
- șervețele umede 520%
- săpun 207%
- hârtie igienică 117%
- apă de gură 84%
- tampoane igienice 80%
- spumă de baie 78%
- scutece pentru adulți 75%
- pastă de dinți 61%
- bețișoare urechi 57%
- gel de duș 55%
La capitolul îngrijire personală consumul este orientat pe strictă necesitate. Observăm o diversificare a nevoilor, odată cu realizarea propriilor proceduri de înfrumusețare acasă: epilat, tuns, rutină îngrijire ten.
Raport RetailZoom:
Soluțiile de dezinfectare, la mare căutare
Raportul conține și date privind produsele pentru casă. Cele mai importante creșteri sunt la produsele de curățenie pentru rufe, care ocupă primele 3 poziții.
Cele mai mari creșteri la produsele pentru casă:
- produse de întreținere/dezinfectare țesături 196%
- detergent pentru mașina de spălat vase 176%
- înălbitori 135%
- soluții pentru toaletă 122%
- soluții pentru geamuri 109%
- role/prosoape hârtie bucătărie 99%
- detergenți de vase 91%
- detergenți pentru rufe 85%
Vânzările se mențin la cote mari, mai mari decât în prima săptămână de pandemie, dar săptămâna de apogeu rămâne 9-15 martie. Explicația: se domolește puțin frenezia cumpărăturilor, în timp ce o parte din vânzări începe să se mute către comenzile online, odată cu restricțiile impuse de distanțare socială.
Reprezentant RetailZoom:
Doar două produse pe scădere
Dintre toate produsele analizate de cei de la Retail Zoom în săptămâna 16-22 martie 2020, doar două au cunoscut scăderi ale consumului față de anul trecut: produsele de înfrumusețare, ale căror vânzări au scăzut cu 42%, și categoria pește/fructe de mare, cu 12%. Dacă scăderea ultimelor este considerată pur conjuncturală de cei de la firma de cercetare de piață, variația primelor ar avea două cauze principale: închiderea saloanelor de înfrumusețare, dar și măsurile de izolare la domiciliu, care îi fac pe oameni să își petreacă mai puțin timp în fața oglinzii.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro