Traian Băsescu a anunţat într-o emisiune tv că România poate rămâne fără linia de asamblare a uzinelor Dacia de la Piteşti dacă nu se va finaliza Coridorului IV paneuropean. Preşedintele a afirmat că în cazul în care Guvernul nu decide ca Coridorul IV să fie conectat la sistemele rutiere europene România va avea foarte multe de pierdut.
„Eu vă pot spune că în mine Guvernul va avea un adversar total pentru o astfel de abordare. România, dacă nu se conectează integral cu Coridorul IV la sistemele rutiere europene, este o ţară care rămâne enorm în urmă”, a declarat şeful statului, la postul Look TV.
Printre investiţiile pe care România riscă să le piardă se numără şi Dacia, care în opinia şefului statului este ceva „sigur”.
„Este sigur că se va pierde asamblarea de la Piteşti, la uzinele Dacia, pentru că deja la Tanger sunt capacităţi de preluare existente. S-a trecut la faza a doua de extindere a capacităţii uzinei Dacia din Maroc. Acolo pui maşina direct în vapor, este portul la câţiva kilometri de fabrică, nu ca în România, unde Guvernul poate gândi să dea prioritatea la Bucureşti-Alexandria decât la Piteşti-Sibiu”, a mai spus Traian Băsescu.
Tocmai de aceea, preşedintele susţine că tronsonul Piteşti-Sibiu trebuie făcut cu prioritate pentru că n caz contrar Coridorul IV este înterupt.
„Degeaba vin pe autostradă până la Piteşti şi de acolo înfund traficul într-o singură bandă. Degeaba plec de la Sibiu mai departe dacă până la Sibiu mă târâi pe o singură bandă şi cu tranzitul şi cu propriul transport”, a menţionat şeful statului.
Spusele preşedintelui întăresc declaraţiile ambasadorului Philippe Gustin care avertiza în urmă cu ceva timp că România trebuie să-şi dezvolte rapid atât infrastructura de autostrăzi cât şi cea feroviară astfel încât să conectată cu Europa Occidentală. Oficialul franez dădea exemplu chiar uzina de la Piteşti care din cauza drumurilor proaste din ţara noastră se confruntă cu întârzieri la livrarea maşinilor în Vest, iar acest lucru influenţează costul maşinilor.
„E foarte important pentru România să aibă foarte rapid infrastructură de autostrăzi, drumuri, infrastructură feroviară, aeroportuară care să fie conectată cu restul Europei, cu Europa Occidentală, pentru că firmele care activează aici sunt adesea companii exportatoare. Să luăm ca exemplu Renault, cu 3% (contribuţie) la PIB-ul României, 10% din exporturile României. Maşinile sunt făcute la Piteşti pentru alte ţări europene, dar şi pentru piaţa mondială. Şi maşinile trebuie duse foarte rapid, cu tiruri, trenuri şi fiecare zi de întârziere, fiecare oră de întârziere are o influenţă asupra costului maşinii şi asupra competitivităţii Renault-Dacia. Bineînţeles că infrastructura e importantă pentru România, pentru dumneavoastră, pentru mine, pentru cei care călătoresc, pentru a ajunge mai uşor dintr-o localitate în alta, dar e la fel de importantă pentru investitori ca să fie legaţi de restul Europei”, a declarat Philippe Gustin pentru Mediafax.
Diplomatul francez a spus că Renault s-a plâns de mai multe ori de această problemă, precizând că ar fi bună o autostradă care să lege Piteştiul de Ungaria.