Urmare a articolului, Aqua Carpatica a trimis un drept la replică (publicat integral pe site-ul Libertatea.ro) în care specifică faptul că un producător de apă potabilă îmbuteliată nu răspunde de calitatea apei îmbuteliate decât până la 12 ore după îmbuteliere. De asemenea, Aqua Queen a trimis un drept la replică (publicat integral pe site-ul Libertatea.ro) în care menţionează că nu este responsabilă de apa îmbuteliată care ajunge la raft: „Prelevarea de la sursă nu este echivalentă cu prelevarea de la raft, subscrisa nu poate fi responsabilă de condiţiile de depozitare, de temperatură, de luminozitate existente în punctele de desfacere ale vânzătorilor, aceşti factori influenţând în mod negativ calitatea apei îmbuteliate”.
Adică, producătorii răspund de apa lor doar până pleacă din fabrici, nu şi mai departe.
Problematica apei potabile este controlată de trei instituţii ale statului, Direcţia Sanitară Veterinară (DSV), Direcţia de Sănătate Publică (DSP) şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC).
Direcţia de Sănătate Publică nu poate exprima o opinie
DSP Bucureşti ne-a comunicat faptul că nu poate să exprime o opinie în acest caz, deoarece nu are date privind condiţiile de depozitare a apei în magazin, condiţiile de recoltare şi transport, sau de nivelul de autorizare al laboratorului în care s-au făcut teste.
Direcţia Sanitară Veterinară Bucureşti nu ne-a comunicat nimic. Am primit însă, indirect, un document emis de această instituţie conform căruia din iulie nu mai primeşte ”probe de apă îmbuteliată la sticlă în vederea controlului şi efectuării analizei aferente”.
Legislaţia este ambiguă, dar cere protejarea consumatorului
Iar ANPC spune că răspunde doar de etichetarea şi depozitarea apei potabile. ”Informațiile referitoare la produsele alimentare nu trebuie să inducă cumpărătorul în eroare, în special în ceea ce privește caracteristicile produsului alimentar, proprietățile, compoziția, cantitatea, data durabilității minimale”, ne-a comunicat ANPC. Concret, în cazul în care ANPC constată că produsul nu este depozitat conform cerinţelor produsului şi al etichetării lui, se interzice vânzarea acestuia. Testul de conţinut al produsului de pe raft, nu mai este de competenţa ANPC.
Pe scurt, nimeni nu răspunde de calitatea apei din magazin, indiferent de compoziţie, din cauza unei vid legislativ! Legislația în domeniu obligă autoritățile statului să nu dea voie apei îmbuteliate ”neconforme” să ajungă la consumator, dar nu spune pe cine să pedepsească dacă acestă apă ajunge totuși în paharul cetăţeanului.
Autorităţile de sănătate publică trebuie să facă controalele
Legea 458/2002, modificate prin Legea 311/2004, care reglementează problema apei potabile, scoate din ecuaţie producătorul de apă îmbuteliată, dar obligă autorităţile de sănătate publică să asigure o apă potabilă. Art. 4: ”Apa potabilă trebuie să fie lipsită de microorganisme, paraziţi sau substanţe care, prin număr sau concentraţie, pot constitui un pericol potenţial pentru sănătatea umană. (2) Măsurile de aplicare a prezentei legi nu trebuie să conducă, direct sau indirect, la deteriorarea calităţii reale a apei potabile, care să afecteze sănătatea umană”. De asemenea, Art. 7(12): ”Autoritățile de sănătate publică asigură faptul că apa distribuită consumatorului se conformează la cerințele de calitate și nu creează riscuri pentru sănătatea publică”.
Catre: Libertatea
Ref. la articolul publicat in ziarul Libertatea din data de 07.11.2016 sub titlul “Am testat apa din magazine”
DREPT LA REPLICA
Având în vedere modalitatea în care aceste informaţii au fost aduse la cunoştinţa publicului apreciem faptul că, “dreptul la replică va fi difuzat gratuit, fără comentarii ale radiodifuzorului, în termen de maximum 3 zile, în aceleaşi condiţii în care drepturile sau interesele legitime ale persoanei au fost lezate: respectiv în cadrul aceluiaşi interval orar, al aceleiaşi emisiuni, în limitele aceleiaşi durate şi cu precizarea emisiunii în care s-a produs lezarea”, va solicităm de urgenţă să procedaţi la stabilirea condiţiilor în care se va proceda la difuzarea dreptului nostru la replică ţinând cont de procedeul de transmitere a informaţiilor eronate, respectiv articolul publicat în data de 07.11.2016 în ziarul Libertatea.
De asemenea, va rugăm să aveţi în vedere disponibilitatea subscrisei societăţi comerciale de a fi prezentă prin reprezentant în vederea lămuririi unor aspecte de ordin atât practic, cât şi de ordin legal care reglementează aceasta chestiune supusă analizei.
Va supunem atenţiei faptul că, în conformitate cu prevederile legale aplicabile în prezenta speţă, aveţi obligaţia ca “în termen de 2 zile, de la primirea cererii, institutia dvs este obligata să comunice, în scris, solicitantului ziua şi ora difuzării dreptului la replică sau a rectificării”.
Totodata vă atragem atenţia asupra faptului că, întrucât imaginea subscrisei Aqua Queen a fost periclitată prin furnizarea unor informaţii nedovedite, similare cu cele la care facem referire, pe rolul Tribunalului Bucureşti se afla dosarul nr. 20484/3/2016** al cărui stadiu este în derulare, urmând astfel a ne repara prejudiciul creat prin lezarea dreptului la imagine.
De asemenea, produsele comercializate de către societatea comercială Aqua Queen SRL au fost deja verificate de către un laborator acreditat, oţinând astfel aprobarea din partea Ministerului Sănătăţii prin care reprezentanţii acestei institţii au confirmat că apa potabilă este conformă normelor de sănătate publică, nereprezentând niciun pericol pentru consumatori, conform conţinutului adresei nr. 43908/22.07.2016, atasată prezentului drept la replică.
Menţionăm faptul că în ceea ce priveşte prelevarea probelor de apă în vederea testării microbiologice, acestea trebuie predate laboratorului specializat în cel mai scurt timp posibil, astfel încât să nu depăşească 12 de ore din momentul prelevării (ora prelevării va fi înregistrată pe procesul verbal de prelevare şi pe eticheta probei).
Subliniem faptul că articolul nu menţionează perioada de prelevare a acestor probe, de asemenea nu este menţionat nici dacă această prelevare a fost efectuată conform criteriilor microbiologice stabilite în R(CE) nr.2073/2005, regulament în care sunt indicate condiţiile prelevării apelor îmbuteliate în vederea efectuării de analize şi verificări de laborator.
Articolul menţionează faptul că prelevările s-au efectuat de la supermarket şi nu direct de la sursă, aşa cum este invederat în prezentul regulament de prelevare aplicabil.
De asemenea, vă solicităm să ţineţi cont că prelevarea de la sursă nu este echivalentă cu prelevarea de la raft, întrucât subscrisa nu poate fi responsabilă de condiţiile de depozitare, de temperatură, de luminozitate existente în punctele de desfacere ale retail-lor, aceşti factori influenţând în mod negativ calitatea apei îmbuteliate.
Având în vedere considerentele expuse în prezentul drept la replică, considerăm faptul că afirmaţiile publicate în articolul sus-menţionat sunt calomnioase şi nedovedite, motiv pentru care ne rezervăm dreptul de a sesiza organele competente în legatură cu săvârşirea infracţiunii prevazută de art. 292 NCP referitor la falsul în declaraţii, precum şi la săvârşirea unui abuz care a lezat imaginea subscrisei societăţi comerciale.
AQUA QUEEN SRL